Täyssähköautot yritysten ykkösvalinta

Report this content

Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla, mikä näkyy myös leasingautoyritys LeasePlanin markkinassa – ladattavat autot olivat vuonna 2021 ensimmäistä kertaa perinteisiä käyttövoimia suositumpia. Kärkipaikan veivät täyssähköautot, hybridien jäädessä kakkossijalle.

Ekologinen autoilu on näkyvä ympäristöteko, johon yhä useammat yritykset investoivat. Siihen kannustavat myös päästöjen vähentämiseen tähtäävät verohuojennukset. Täyssähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvaa, mutta niiden yleistymistä hidastavat komponenttipulasta johtuvat pitkät toimitusajat. ”Kuitenkin olemme saaneet autoja liikenteeseen asiakkaidemme toiveiden mukaisesti, mistä voimme olla ylpeitä”, kertoo LeasePlan Finlandin kaupallinen johtaja Karri Andersson

Kärkikolmikossa monipuolinen edustus

LeasePlanin vuoden 2021 työsuhdeautojen kärkikolmikkoon mahtui yhtä monta merkkiä ja käyttövoimaa. Tilatuimmat mallit olivat Volvo V60, Volkswagen ID.4 sekä Skoda Octavia, joista viimeksi mainittu on pitänyt pintansa muutoksen keskellä. TOP 10:ssä oli peräti kolme täyssähköistä mallia: Volkswagen ID.3 ja ID.4, sekä sijalta 38 noussut Skoda Enyaq. ”Siirtymä kohti laajempaa kansallista sähköautoilua on tapahtumassa, mistä kertovat myös tilastomme”, Andersson jatkaa.

Valintaperusteet vaakakupissa

Verotusarvojen ja käyttökulujen ohella auton kannattavuuteen vaikuttaa monta muuttujaa, jotka on osattava huomioida. Andersson suosittelee valitsemaan autot käyttötarpeen mukaisesti sekä pohtimaan etukäteen sitäkin, kuinka niiden lataaminen onnistuu. Esimerkiksi hybridistä ei ole hyötyä, ellei sitä pääse lataamaan. Täyssähköautojen akku kestää mallista riippuen noin 150–500 kilometriä, ja reittejä suunnitellessa on huomioitava latausmahdollisuudet. Hybridiautot kannattavat erityisesti kaupunkiajossa, jossa on paljon hidastuksia ja pysähdyksiä.

”Onnistunut autopolitiikka on sekä vastuullista että kustannustehokasta, ja monipuolisen tarjonnan myötä vertailu voi olla haastavaa. Siksi sähköautoilu kannattaa aloittaa tekemällä perusteelliset laskelmat asiantuntevan kumppanin kanssa”, Andersson toteaa.

Suosituimmat yritysautot 2021 *)

1. Volvo V60
  2. Volkswagen ID.4
  3. Skoda Octavia
  4. Volvo XC40
  5. BMW 3-sarja
  6. Skoda Enyaq
  7. Volvo XC60
  8. Audi A4
  9. Skoda Superb
  10. Volkswagen ID.3

* Perustuu LeasePlan Finland Oy:n tilastoon 12/2021.

Lisätietoja antaa:

Karri Andersson
Kaupallinen johtaja
LeasePlan Finland Oy
karri.andersson@leaseplan.com

LeasePlan on maailman suurimpia leasingautoyrityksiä, ja johtava yritysautojen hallinnointi- ja rahoitusyhtiö. LeasePlan hallinnoi globaalisti noin 1,8 miljoonaa autoa 29 maassa.

Suomessa toimimme yli 100 hengen voimin kokonaisvaltaisena autoasioiden ulkoistuskumppanina eri kokoisille yrityksille, yhteisöille ja kuluttajille. Hallinnoimme Suomessa yli 25 000 ajoneuvoa noin 500 asiakasyrityksessä. Toimimme myös käytettyjen autojen myyntiliikkeenä.

LeasePlan on sitoutunut edistämään nollapäästöjä liikenteessä. Tuemme asiakkaidemme tavoitteita vastuulliseen ja ympäristöystävällisempään liikkumiseen.

Lue lisää www.leaseplan.fi

Avainsanat: