DS AERO SPORT LOUNGE: AJAMISEN TAIDETTA

• AERO SPORT LOUNGE: DS:n luomus, joka esittelee tulevaisuuden auton
  • DS Automobiles esittelee DS AERO SPORT LOUNGE -konseptiauton avulla uudenlaisen korin muodon, joka on syntynyt innovaatiosta ja jonka eteenpäin menevä sähköistyminen on tehnyt mahdolliseksi.
  • DS AERO SPORT LOUNGE rikkoo luksussegmentin rajoja kohti maailmaa, jossa teknisyys ja hienostuneisuus kohtaavat saumattomasti ja jossa kojelauta on väistynyt korkealuokkaisten, silmää hivelevien materiaalien tieltä.
  • Olkimosaiikki, satiinipuuvilla ja läpikuultava kolmiulotteinen kudonta ovat uutta osaamista, osa DS:n Future Craft –filosofiaa, ja esitellään ensimmäistä kertaa konseptiauton ohjaamossa.

Henkäys innovaatioita

Korkea istuma-asento, erinomainen näkyvyys ja ensiluokkainen mukavuus, joihin on lisätty aerodynamiikka ja teknologian tuoma tehokkuus sekä ainutlaatuinen muotoilu. DS AERO SPORT LOUNGE kantaa ylväänä ainutlaatuista luonnetta ja vastaa ajankohtaiseen haasteeseen: kuinka hyödyntää tehokkuuden uusimpia muotoja auton hengestä ja vahvasta muotokielestä tinkimättä.

DS AERO SPORT LOUNGE –mallin avulla DS Automobiles herättää henkiin auton uuden muodon. Viihtyisä ja erottuva, hillitty ja runsas, älykäs ja runollinen – tämä konseptiauto tarjoaa esimakua tulevasta. Mittasuhteiden ja korin muodon avulla DS AERO SPORT LOUNGE ohjaa ilmavirtaa saavuttaakseen optimaalisen aerodynaamisen tehokkuuden. Mallin pituus (5 metriä) ja sen jyrkästi kallistettu katon linja vähentävät vastusta ja ohjaavat ilman etusäleiköstä sivujen ilmaa ohjaaviin yksityiskohtiin suurten 23-tuumaisten ja ilmavirtausta ohjaavien vanteiden ohi.

Ulkomuotoa korostavat tunnusomaiset E-TENSE-valot antavat symbolin 500 kW:n (680 hv) sähkömoottorille, joka on liitetty lattiassa sijaitsevaan uuden sukupolven 110 kWh:n akkuun. Toimintamatka on yli 650 km ja DS:n Formula E –sarjassa voittoisaksi todistettu teknologia tarjoaa henkeäsalpaavan kiihdytyksen 0 – 100 km/h vain 2,8 sekunnissa.

Auton etusäleikkö vaihtuu näytöksi DS-logon ja valaistun DS AUTOMOBILES -tekstin ympärillä. Komposiittimateriaalista valmistettujen ikkunoiden takaa katsovat tarkat silmät: anturit lukevat tietä ja syöttävät tietokoneisiin terabiteittäin tietoa. Molemmilla puolilla DS MATRIX LED VISION –ajovaloihin yhtyvät päivävalot ja DS LIGHT VEIL, valaistut paneelit, antavat jo esimakua tulevista DS:n tunnuspiirteistä.

Edistynyttä teknologiaa: Formula E -tasoista suorituskykyä

DS Automobiles, ensimmäinen FIA:n sertifioimaan Formula E -sarjaan osallistunut premium-valmistaja, julistettiin sarjan mestariksi kuljettaja Jean-Éric Vergnen ja DS TECHEETAH -tiimin voimin. Formula E –sarja on tärkeä vauhdittaja autoalaa mullistavien sähköautojen tutkimuksessa ja kehityksessä. Takana olevat neljä kautta ja niiden aikana saavutetut voitot ja ansaitut tittelit ovat auttaneet DS Automobilesia rikastuttamaan kokemusta sähköistymisestä. DS AERO SPORT LOUNGE ammentaa tästä osaamisesta.

Ajamisesta tulee taidetta

Autoalan vallankumous on käynnissä myös auton ohjaamossa. Historiaa ja onnistumisiaan hyödyntäen DS Automobiles on kehittänyt sisätilat uudelleen ja luonut koneen, jossa matkustetaan. Näytöt, jotka ovat tärkeässä roolissa useimmissa konsepti- ja tuotantoautoissa, eivät ole enää merkityksellisiä.

Matkustajien eteen asettuu kaksi leveää liuskaa. Alemmassa, satiinipuuvillapäällysteisessä liuskassa, näkyvät ylemmästä siihen heijastetut tiedot. Pinta herää eloon näyttämään navigoinnin välttämättömät tiedot tai uudentyyppisen tietoviihteen hakemiseen ja jakamiseen. Tiedon ja viihteen yhdistäminen nousee todelliseen arvoonsa kosketusnäytön tuomien rajoitteiden poistuttua.

Kummallakin sivulla näytöt toimivat digitaalisina peileinä ja tarjoavat asetuksiin ja mukavuuteen tarvittavat hallintapainikkeet. Ensiluokkaiseen tapaan jokaisella matkustajalla on oma näyttönsä. Ajamiseen tarvittavat elementit heijastuvat tuulilasiin keinotodellisuuden tyyliin.

Istuinten välissä oleva käsinoja toimii oppaana. Se lukee, tulkitsee ja vastaa jokaiseen kädenliikkeeseen. Ultraleapin, Piilaaksossa sijaitsevan start-up-yrityksen, kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena DS AERO SPORT LOUNGE esittelee tulevaisuuden ohjaamon. Siinä yhdistyy Leap Motion ja Ultrahaptics -teknologiat, jotka ottavat käden liikkeestä käskyn ja antavat sille vastineeksi tuntemuksen. Anturit havaitsevat jokaisen liikkeen ja pienet ”kaiuttimet” synnyttävät aaltoja, jotka tuntuva kiinteältä aineelta.

Jatkuva kanssakäyminen ympäristön kanssa on haasteellinen tasapainotettava maailmassa, joka on koko ajan online, mutta jossa ihminen silti ajoittain tuntee tarvetta irrottautua kaikesta. Yhteyksien hallinnoinnin yksinkertaistuminen tulee tärkeäksi, jotta jatkuvasta informaatiosta päästään lähemmäs mielen rauhaa. DS AERO SPORT LOUNGE vääristää aikaa. Ajan suhteellisuus tunne vaihtelee riippuen siitä, halutaanko keskittyä ajamiseen, hauskuuteen vai päämäärättömään matkustamiseen.

IRIS, DS AERO SPORT LOUNGEn tekoäly, sijaitsee kojelaudan keskellä ja auttaa matkustajia yksinkertaisesti keskustelemalla.

Edistynyttä teknologiaa: ultraääni

Maailmassa, jossa todellisuuden ja virtuaalisen raja on yhä enenevässä määrin katoamassa, ohjelmien ohjaaminen ilman todellista kosketusta, mutta kosketuksen tunteen säilyttäen, on nyt mahdollista. Yhdessä Piilaaksossa sijaitsevan laboratorion kanssa kehitetty kosketusaistiin perustuva infotainment-järjestelmän hallintatekniikka on ainutlaatuinen. Älykkään, kolmiulotteisen ultraäänen avulla syntyy tunne, kuin koskettaisi muotoja ja pintoja, mutta tilan ollessa täysin tyhjä. Tämä laajennettu eleohjaus muodostaa vahvan ja luonnollisen tuntoaistiin perustuvan palautteen, joka mahdollistaa taianomaisen yksinkertaisen vuorovaikutuksen.

Ranskalaisesta taidosta luoda ylellisyyttä ja uusien, laadukkaiden materiaalien yhdistelmästä syntyi Future Craft

Kojelaudan alempi liuska ja istuinten takaosat on päällystetty olkimosaiikilla. Tämä tuotettu materiaali on täydellinen yhdistelmä ylellistä käsityötaitoa ja matkaa kohti kestävää kehitystä. Olki on yleinen ja taloudellinen materiaali, josta tulee laadun symboli taidokkaan ja ainutlaatuisen pariisilaisen käsityöosaamisen tuloksena.

Suurten istuinten vaahtomuoviteknologiaa käyttävä mukava ja tiivis sisus on päällystetty satiinipuuvillalla.

Ovien kolmea materiaalia yhdistävästä mikrokuidusta punottu kangas pitää sisällään useita läpikuultavia säikeitä, jotka luovat tunnelmavaloa ohjaamoon. Tässä ainutlaatuisessa, vaativaa käsityötaitoa heijastavassa punonnassa yhdistyvät taide ja teknologia.

Käsityötaitoa: olkimosaiikki

Kaikkein nöyrimmästä materiaalista, oljesta, on saatu luotua ylellistä. 1600-luvun tekniikoihin pohjautuva perinne on tärkeässä asemassa Lison de Caunes’n ateljeen koristeellisessa taiteessa. Tilauksesta DS AERO SPORT LOUNGE -mallin ohjaamoon tehty rukiin olki välkehtii silkkisen pehmeyden ja heijastavan pintansa ansiosta. Raaka-aine on riittoisa luonnontuote. Perinteisellä tavalla Burgundissa kasvatettu ja korjattu olki on kuivattu ja värjätty ennen sen halkaisemista varsi varrelta, ikivanhan tekniikan mukaisesti, jonka jälkeen olki voidaan liimata tasaiselta sivulta ja litistää taitoskohdasta tukipohjaan. Luonnon piioksidilakka tekee oljesta kuumuutta kestävän ja vedenpitävän.

”DS AERO SPORT LOUNGE on manifesti, jolla halutaan luoda konkretiaa muoti-ilmauksesta kestävä kehitys. Malli pohjautuu merkin tahtotilaan tarjota ylellisyyttä, mutta huomioiden samalla ympäristöjalanjälkemme: tarjota laadukasta kestävää kehitystä tukevaa. DS AERO SPORT LOUNGE kuvastaa auton uuden aikakauden alkua. Uskomaton polku on avautumassa, jota kulkien voimme muuttaa rajoitukset mahdollisuuksiksi ja valmistaa autoja, jotka ovat enemmän ja enemmän karismaattisempia. Tämä konseptiauto on johdantoa uusiin luomuksiimme, ja olemme valinneet siihen ratkaisuja, jotka ovat avangardistisia ja hyvin teknisiä, mutta joissa tekniset elementit on piilotettu kauneuden alta. Ohjaamoon olemme valinneet odottamattomia materiaaleja, käsityönä tehtyjä yksinkertaisia ja puhtaita linjoja, jotka ilmentävät uudenlaista mielenrauhaa.”

Thierry Metroz, muotoilujohtaja, DS Automobiles

”DS Automobile on haastaja. Merkillä on ainutlaatuinen historia ja asiantuntemus, joiden avulla se ravistelee autoteollisuuden perinteitä. Jos esittelemme konseptiauton, jossa on uudenlainen korin muotoilu sekä sisätilojen materiaalit, jotka ovat yhtä ainutlaatuiset kuin ylellisetkin, teemme näin, koska projektimme näiden aiheiden ympärillä ovat hyvin edistyneitä. Kasvumme osoittaa, että asiakkaamme kaipaavat tätä asiantuntemusta ja teknologiaa. Tämä on syy siihen, miksi DS Automobile on olemassa. Seuraa tilannetta lähikuukausina!”

Béatrice Foucher, toimitusjohtaja, DS Automobiles