DS E-TENSE PERFORMANCE: SUUNTANA TULEVAISUUS

Report this content
  • DS E-TENSE PERFORMANCE on prototyyppi, joka on suunniteltu toimimaan suurten tehojen laboratoriona. Tarkoituksena on nopeutta tulevien DS-mallien kehitystyötä.

• Taustallaan kaksi voitokasta Formula E -kautta, DS Performancen suunnitteleman, kehittämän ja luoman uuden DS E-TENSE PERFORMANCE prototyypin pohjana ovat hiilkuitu monokokki -runko, kaksi 600 kW:n (815 hv) sähkömoottoria ja neliveto.

• Alusta, voimanlähde ja akku pitävät sisällään innovatiivisia ratkaisuja, jotka vauhdittavat tulevien sukupolvien täyssähköisten E-TENSE-tuotantomallien kehitystä.

• DS E-TENSE PERFORMANCE vihjaa tarkkasilmäiselle tulevien DS -mallien muotoilusta, antaen erityisesti viitteitä keulasta

Sitten markkinoille tulemisensa vuonna 2014, on sähköistyminen ollut DS Automobilesin strategian keskiössä. Tutkiessaan ja kehittäessään vähäpäästöisiä liikkumisratkaisuja merkki on hyödyntänyt Formula E -moottoriurheilussa kerryttämäänsä menestyksestä. Vuodesta 2019 alkaen DS Automobiles on tuonut markkinoille malliston, joka on saatavana aina myös sähköisenä ja vuonna 2020 DS Automobiles oli CO2-päästöiltään Euroopan vähäpäästöisin monikäyttövoimamerkki. Nyt muutos kiihtyy: vuodesta 2024 jokainen uusi DS Automobilesin suunnitelma tuote tulee olemaan täyssähkö.

Pysyäkseen sähköisen automarkkinan aallonharjalla, DS Automobiles hyödyntää yhä edelleen mottoriurheiluosastonsa, DS PERFORMANCEn, kokemusta, jossa on nyt kehitteillä uusi, eri tulevien tuotantoversioidenkin innovaatioita testaava prototyyppi.

“Tavoitteemme on hyödyntää Formula E -kilpailuista ja kansainvälisistä titteleistä kerryttämämme kokemus uuteen projektiimme, jossa suunnittelemme huomisen huipputehokasta sähköautoa. Prototyyppimme toimii laboratoriona, jossa analysoimme komponenttien käyttäytymistä ja kehitämme niitä palvelemaan tulevaisuuden tuotantoa. Ajatuksena on myös löytää ratkaisuja madaltaa kustannuksia, helpottaa tuotantoa ja tehdä tukimusta erilaisista toteutusvaihtoehdoista tuotantomalleihin. Seuraavan sukupolven E-TENSE-mallisto tulee hyötymään tästä.”

Thomas Chevaucher, DS PERFORMANCE johtaja.

DS E-TENSE PERFORMANCE perusrakenteena on hiilikuitu monokokki -runko, ja voimansiirto on sama kuin yksipaikkaisessa Formula E -autossa. Jousituksen geometria takaa parhaan mahdollisen pidon kaikissa tilanteissa sekä erityyppisillä teillä, kuten usein kuoppaisilla kaupunkikilparadoilla nähdään.

Voimanlähteenä on kaksi sähkömoottoria, joiden yhdistetty teho on 600 kW (250 kW edessä ja 350 kW takana), mikä tuo 815 hv ja 8000 Nm:n väännön. Ennennäkemätön 600 kW:n regenerointikapasiteetti mahdollistaa DS E-TENSE PERFORMANCE:lle parhaan mahdollisen kapasiteetin energian talteenoton hyödyntämiseen. Vaikka DS E-TENSE PERFORMANCE on yhä edelleen turvallisuussyistä varustettu myös perinteisellä jarrutusjärjestelmällä, regenerointijärjestelmä tekee käytännössä kaiken jarrutustyön.

Yksi DS E-TENSE PERFORMANCE -prototyypin suorituskyvyn perustoista on sen akku. Kooltaan kompakti akku on sijoitettu DS PERFORMANCE -tiimin suunnittelemaan hiili-alumiinikomposiittikuoreen ja optimaalisen painon jakauman saavuttamiseksi se on keskitetty taakse. Vaikutteita on otettu sähköautourheilusta. Kehitystyössä ovat olleet mukana myös TotalEnergies ja sen tytäryhtiö Saft, joiden tutkimuksiin pohjautuen akussa on käytetty uudenlaista kemiallista rakennetta sekä totutusta poikkeavaa, Quartz EV Fluidin suunnittelemaa kennojen jäähdytysjärjestelmää. Akku mahdollistaa 600 kW:n kiihdytys- ja regenerointivaiheet ja se toimii tutkimusalustana tuleville tuotantoajoneuvojen sukupolville.

Luonnos tulevasta DS Automobiles -muotokielestä

Paitsi korkean suorituskyvyn laboratorio, DS E-TENSE PERFORMANCE toimii tutkimusalustana myös DS DESIGN STUDIO PARIS’lle.

Keula paljastaa perinteisen etusäleikön sijaan uudenlaisen näyttöalustan. Kuten jo DS AERO SPORT LOUNGE paljasti, etuosassa nähdään yhdistelmä kolmiulotteista DS-logoa sekä erityinen tervehdyskuva.

Keulan molemmin puolin uudet päivävalot yhdistävät teknologian ja muotoilun ennen näkemättömän ohuelti huolimatta siitä, että valot rakentuvat 800 led-polttimosta. Aikaan saadaan laaja valokeila. Ajovalojen tilalle sijoitetut kaksi kameraa viimeistelevät DS E-TENSE PERFORMANCE’:n s ilmeen samalla, kun ne keräävät informaatiota suunnittelulaboratorion käyttöön.

Aerodynaamista linjaa vahvistaa koppakuoriaisten kilpeä muistuttava, valosta ja katsontakulmasta riippuen eri väreissä hohtava sävy. Tämä luo näyttävän kontrastin yhdessä mustan konepellin kanssa.

Ohjaamo on suunniteltu keräämään talteen tarpeellista tietoa. Kuppimaiset istuimet ja Formula E -mallinen ohjauspyörä korostavat mielikuvaa tarjolla olevasta tehokkuudesta.

Focal on puolestaan luonut parhaista komponenteista rakennetun DS E-TENSE PERFORMANCEen FOCAL Utopia – äänentoistojärjestelmän ja esittelee ainutlaatuisen Scala Utopia Evo -kaiutinparin prototyyppiväreissä.

Tehokkaan suorituskyvyn laboratorio käytännön kokeilussa

Helmikuusta 2022 alkaen DS PERFORMANCE -tiimi toteuttaa ensimmäiset testiajot DS E-TENSE PERFORMANCElla. Formula E -mestarit Jean-Éric Vergne, E-TENSE-lähettiläs, ja Antonio Felix da Costa vuorottelevat uuden prototyypin ratin takana toteuttaen kehitystyön viimeisen testietapin ennen testejä avoimilla teillä ja radoilla. Tämän jälkeen tuodaan julki DS E-TENSE PERFORMANCEn todelliset suoritusarvot.

LEHDISTÖYHTEYDET
DS Automobiles Suomi, Katja RUUSKANEN: +358 50 438 1161 – katja.ruuskanen@auto-bon.fi

DS AUTOMOBILES:

DS lanseerattiin automarkkinoille vuonna 2015. Tavoitteena on tuoda tunnettu ranskalainen luksusosaaminen takaisin autoteollisuuteen, josta se on viime vuosikymmenet puuttunut. Merkin arvot - innovaatio ja yksilöllisyys - juontavat aina vuonna 1955 esiteltyyn ensimmäiseen DS-malliin ja historian muovaamaan arvokkaaseen perintöön. Nämä arvot sekä avantgarde–henki johtavat vahvasti myös nykyistä DS maailmaa.

DS on suunnattu ihmisille, jotka arvostavat omaa yksilöllisyyttään. Mallisto erottuu avantgardistisella muotoilulla, viimeistellyillä yksityiskohdilla, edistyksellisellä teknologialla sekä dynaamisella seesteisyydellä. Tarkkakatseisille asiakkailleen DS tarjoaa tuotteiden rinnalla hienostuneet kansainväliset palvelukonseptit.

DS tulee julkaisemaan kuudesta eri mallista koostuvan malliston, joista nyt on saatavana DS 7 CROSSBACK, DS 3 CROSSBACK, DS 4 sekä edustussedan DS 9. E-TENSE-tuotenimi erottaa koko malliston kattavat sähköistyneet versiot, joiden edistyksellinen teknologia ammentaa DS-tiimin voitokkaasta Formula E -osaamisesta.

Alati laajeneva myyntiverkoston kattaa jo 41 maata ja 400 liikettä eri puolilla maailmaa. Suomessa DS:t myy DS STORE HELSINKI. DS-autojen maahantuoja on Auto-Bon Oy, joka on osa Bassadone Automotive Groupia. Lisätietoa DS-mallistosta: www.dsautomobiles.fi

Avainsanat: