UUDEN DS 4:N TEKNOLOGIAT

Report this content
  • DS Automobiles julkistaa uuden premium C-segmenttiin saapuvan uutuutensa nimen: DS 4
  • Malli on varustettu uusimmilla teknologioilla ja se aloittaa uuden luvun DS Automobilesin tarinassa
  • Kategoriaansa malli tuo ennen näkemätöntä teknologiaa, kuten E-TENSE -sähkövoimalinjat, liitettävän, tyylikkään ja digitaalisen sisätilan, mukavuuden ja dynaaminen seesteisyyden sekä päivittyneet DS Signature -valot

DS 4 saapuu premium C-segmenttiin ja uutuudessa ranskalaisten tunnettu taito luoda luksusta yhdistyy vahvaan teknologiaan. Lyömätön yhdistelmä on verhoiltu rohkeaan muotoiluun. Uusin DS:n malli on suunniteltu asiakkaille, jotka toivovat tyyliä, aitoutta, intuitiivisia teknologioita sekä ajonautintoa.

Tarjolla olevilla teknologioilla DS4 halutaan erottaa erityisesti neljässä osa-alueessa: E-TENSE sähköinen käyttövoima, tyylikkään ja digitaalisen matkustamon liitettävyys, auton mukavuus ja dynaaminen seesteisyys sekä DS Signature -valot.

E-TENSE sähköistynyt käyttövoima

DS 4:n pohjarakenne on uusi ja pohjautuu EMP2-pohjarakenteeseen. Alusta on edelleen dynaaminen ja turvallinen. Modulaarisena uusi pohjarakenne on yhteensopiva eri käyttövoimien kanssa.

Uudessa pohjarakenteessa on useita ominaisuuksia onnistuttu nostamaan täysin uudelle tasolle. Samalla alusta antaa mahdollisuuden suunnitella muotoilua ja miettiä mittasuhteita uudelleen.

Rakenne

Uutta alustarakennetta suunniteltaessa tavoitteena oli kyetä toteuttamaan toivotut mittasuhteet sekä aerodynaaminen suorituskyky. Korin ja renkaiden suhde on ainutlaatuinen. Suunnittelutyöllä on saavutettu linjakkuus, joka tuo mallille selkeästi urheilullisen ilmeen, jota tukevat uusi konepelti, matalampi konepellin ja siiven yhdistelmä ja 2. istuinrivin madallettu lattia.

Alhaisempi paino

DS 4:n uudessa pohjarakenteessa on käytetty ensimmäistä kertaa uusia komposiittimateriaalista valmistettuja komponentteja, kuumapuristettuja rakenneosia sekä tilaa muihin tarpeisiin vapauttavia, pienempirakenteisia osia esimerkiksi ilmastoinninssa.

Turvallisuus

Uusi pohjarakenne vastaa uusimpiin ja tiukimpiin turvallisuusvaatimuksiin ilman, että auton omamassassa ja rakenteessa on tehty kompromissia.

Dynaamisuus ja akustiikka

Uusi pohjarakenne vie DS:n sydämeen kuuluvan ajatuksen dynaamisesta seesteisyydestä astetta pidemmälle. Tekniset ratkaisut, kuten pistehitsauksen ja liimauksen yhdistelmä (auton korirakenteessa on käytetty lähes 34 metriä liimahelmoja ja hitsauspisteitä) sekä uudella tavoin muotoillut jousituksen ja ohjauksen komponentit, takaavat luokkansa parhaan ajonautinnon - kiitos optimaalisesti jämäkän, mutta poikkeuksellisen reagoivan korin.

Plug-in hybrid

Uusi pohjarakenne on suunniteltu yhteensopivaksi uuden sukupolven lataushybridivoimalinjan kanssa siten, että ohjaamo pysyy tilavana. Turboahdettu 180 hv:n 4-sylinterinen moottori toimii yhdessä 110 hv sähkömoottorin ja EAT8-automaattivaihteiston kanssa. Yhdessä ne tuottavan kuljettajan käyttöön 225 hevosvoimaa. Yhdistelmää tukee entistäkin tehokkaampi ajoakku, joka on koottu uusista, kooltaan pienemmistä, mutta kapasiteetiltaan entistä suuremmista kennoista, ja joka mahdollistaa yli 50 km toimintasäteen täysin päästöttömästi (WLTP).

Tyylikäs digitaalinen ja liitettävä matkustamo

Tärkeimpänä tekijänä kaikissa DS 4:n liitettävyysratkaisuissa on turvallisuus ja ettei kuljettajan enää tarvitse nostaa silmiään irti tiestä. DS EXTENDED HEAD UP DISPLAY -tuulilasinäyttö on avantgardistinen visuaalinen kokemus ja ensimmäinen askel kohti lisättyä todellisuutta. Uuden vangitsevan tekniikan avulla tärkeimmät ajamiseen liittyvät tiedot heijastetaan ikään kuin tien pintaan ja optisen illuusion avulla tieto näytetään kuljettajalle neljä metriä tuulilasin edellä. Tieto näytetään 21 tuuman leveydellä kuljettajan näkökentässä. Tärkeimmät tiedot, kuten nopeus, ajoavustimet, navigointi, varoitukset, sekä muun muassa parhaillaan kuunneltava kappale tai puhelun vastapuolen nimi, näkyvät heijastettuna tiehen.

Tämä aistillinen ja elämyksellinen teknologia on osa laajempaa DS IRIS -infotainment-järjestelmää. Uusi käyttöliittymä noudattaa matkapuhelimista tuttua käytettävyyttä ja reagoi kosketukseen saumattomasti. Sen perustana on idea profiileista, jotka kukin auton käyttäjistä voi personoida omien kuvakkeidensa taakse. Asetukset ja näyttö latautuvat automaattisesti, kun käyttäjä astuu autoon sisään ja jokainen voi personoida auton tarjoaman sisällön omien tarpeidensa ja toiveidensa mukaiseksi.

DS IRIS -järjestelmää ohjataan äänellä tai eleillä. Ennakkoluulottomana autovalmistajana DS ylitti autoteollisuuden rajat etsiessään kumppania, joka kykenisi toteuttamaan parhaan luonnollisen kielen äänentunnistusratkaisun. DS IRIS -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle henkilökohtaisen assistentin, joka tunnistaa puheen ja tarjoaa järjestelmästä ratkaisut esitettyihin pyytöihin.

Keskikonsolissa sijaitseva DS SMART TOUCH on näyttö, jota ohjataan sormenpäillä. Pelkkä ele kohti yhtä esiasetetuista toiminnoista riittää käskyksi. Näyttö myös tunnistaa totutut liikkeet, kuten näytön zoomauksen tai käsinkirjoituksen.

Jotta järjestelmä sekä karttatiedot ovat aina ajan tasalla, järjestelmäpäivitykset tapahtuvat viiveettä pilvipalvelun kautta.

Mukavuus ja dynaaminen seesteisyys

2-tason autonominen ajaminen on korkein autonomian taso, joka on tällä hetkellä sallittu yleisillä teillä. Se on tarjolla jo aiemmin lanseeratuissa DS 3 CROSSBACK, DS 7 CROSSBACK ja DS 9 -malleissa, mutta on kokenut merkittävän päivityksen DS 4 :än ja nimetty uudelleen : DS DRIVE ASSIST 2.0.

Järjestelmä noudattaa täsmällisesti kuljettajan valitsemaa sijaintia kaistaviivojen välissä, mutta uutena toiminnallisuutena DS DRIVE ASSIST 2.0 toteuttaa myös puoliautomaattisen ohituksen, automaattisen nopeuden säätelyn mutkissa sekä tunnistaa odotettavissa olevat nopeussuositukset tienviitoista.

DS DRIVE ASSIST 2.0 on varustettu kuljettajaa avustavilla sensoreilla, jotka rekisteröivät kaiken, mitä auton ympärillä tapahtuu. Tekoälyn avulla DS 4 analysoi tarjolla olevaa reaaliaikaista tietoa ja asettuu tiellä täsmällisesti kuljettajan toiveita noudattaen. Tietoa auto kerää auton eri puolilla sijaitsevista varusteista, kuten etututka, tutkat auton kaikissa kulmissa ja tuulilasin yläosassa sijaitsevasta kamerasta.

DS Automobilesia kuvaa sen tarjoama kokemus dynaamisesta seesteisyydestä. DS 4 :ssä tämä tarkoittaa muun muassa luokkansa johtavaa reagointikykyä. Yksi mallin vahvuuksista on luokassaan ainutlaatuinen, DS ACTIVE SCAN -jousituksen kameroiden avulla hallitsema iskunvaimennus. Kamera on sijoitettu tuulilasin yläosaan ja se tarkkailee sekä ennakoi epätasaisuudet tienpinnassa ja välittää keräämänsä tiedon tietokoneelle. Asentotunnistimen ja kiihtyvyysantureiden avulla järjestelmä ohjaa jokaisen pyörän jousitusta itsenäisesti. Vastaanotetun tiedon avulla järjestelmä muokkaa jousituksesta tilanteen mukaan joko jämäkämmän tai pehmeämmän. Tulemana on korkeatasoinen mukavuus tien kunnosta riippumatta.

DS NIGHT VISION on toinen teknologia, joka erottaa DS 4:n. Auton etumaskin keskellä sijaitseva infrapunakamera tunnistaa jalankulkijat ja eläimet aina 200 metrin päästä myös hämärässä sekä yöaikaan. Kuljettaja voi tarkkailla tietä digitaalisen mittariston näytöltä, mutta saa ilmoituksen vaarasta myös DS EXTENDED HEADS UP DISPLAY -tuulilasinäytölle ilmestyvänä varoituksena.

DS Signature -valot

DS MATRIX LED VISION -valojen uusi sukupolvi on kapeampi ja entistäkin modernimpi. Matrix Beam ja Dynamic Bending Light -teknologiat yhdistyvät kokonaisuudeksi, joka antaa DS 4:lle  tunnistettavan, ainutlaatuisen ilmeen.

DS MATRIX LED VISION -etuvalot on toteutettu totutusti kolmen led-moduulin avulla ja noudattavat DS Automobilesille ominaista tunnusta:

Lähivalojen keskimmäiset moduulit ovat kääntyvät.Keskimoduuli voi kääntyä aina 33,5° kulmassa. Se valaisee ajoradan sivut seuraten kuljettajan katseen suuntaa. Järjestelmä mukautuu liikenneoloihin, ohjauspyörän asentoon, ajonopeuteen ja säätiloihin viiden esiasetetun tilan mukaisesti: kaupunki, maaseutu, moottoritie, huono keli ja sumu. Se myös kumartaa kohti DS:n historiaa ja kunnioittaa vuoden 1967 DS:ssä nähtyjä kääntyviä ajovaloja.

Laitimmaiset Matrix Beam -moduulit valaisevat ajettaessa ja jakautuvat viiteentoista eri segmenttiin, jotka tunnistavat ajo-olosuhteet ja syttyvät sekä sammuvat itsenäisesti tilanteesta riippuen. Kaukovalot mukautuvat liikenteen tarpeisiin, ohjauspyörän kulmaan, nopeuteen ja säätiloihin: kaupunki, maaseutu, moottoritie, vaativa keli ja sumu. Ne tekevät mahdolliseksi ajaa pitkillä valoilla ilman, että valot häikäisevät muita tien käyttäjiä. Nämä älykkäät valot käyttävät tuulilasin yläosaan sijoitettua kameraa ja sopeuttavat kaukovalojen säteen automaattisesti 300 metrin matkalla liikenneoloista riippuen.

DS MATRIX LED VISION -etuvalojen rinnalla ovat 98:sta led-valaisimesta koostuvat, DS:n tunnisteenakin toimivat korkeat huomiovalot. Huomiovalot myös tervehtivät kuljettajaa uudella tervehdysrutiinilla tämän lähestyessä autoa.

Ohjaamossa teknologian avulla on onnistuttu lisäämään matkustamon tyylikkyyttä: innovatiivinen ilmanvaihtojärjestelmä on toteutettu erittäin pienillä, korkealle sijoitetuilla ja sisätilaan näkymättömillä siivekkeillä varustetuilla tuuletusaukoilla.

DS AIR -ilmastointikanavan ilmanvirtausta ohjaa kartio, joka tuo parhaan mahdollisen ilmavirran suuntauksen niin ylös kuin alas. Samaan aikaan se toimii kuten klassinen tuuletusaukko. Pienikokoisuutensa ansiosta järjestelmä näyttää huomaamattomalta ja piilotetulta ja mahdollistaa DS 4: n ohjaamon muotoilun selkeän tyylin.

kuvia ja videoita on ladattavissa:

www.dscommunication-echange.com
USERNAME: TECHNODS
PASSWORD: REVEAL1220

Suosittelemme käyttämään Internet Explorer -selainta kirjautumiseen.

LEHDISTÖYHTEYDET:

Katja Ruuskanen:  +35 (0) 50 438 1161 – katja.ruuskanen@auto-bon.fi

DS: DS lanseerattiin automarkkinoille vuonna 2015. Tavoitteena on tuoda ranskalainen tunnettu luxury know-how takaisin autoteollisuuteen, josta se on viime vuosikymmenet puuttunut. Merkin arvot - innovaatio ja yksilöllisyys - juontavat aina vuonna 1955 esiteltyyn ensimmäiseen DS-malliin ja historian muovaamaan arvokkaaseen perintöön. Nämä arvot sekä avantgarde–henki johtavat vahvasti myös nykyistä DS maailmaa.

DS on suunnattu ihmisille, jotka arvostavat yksilöllisyyttä. Mallisto erottuu avantgardistisella muotoilulla, viimeistellyillä yksityiskohdilla, edistyksellisellä teknologialla sekä dynaamisella seesteisyydellä. Tarkkakatseisille asiakkailleen DS tarjoaa tuotteiden rinnalla hienostuneet kansainväliset palvelukonseptit.

Alati laajeneva oma myyntiverkosto kattaa lähes koko maailman. Suomessa DS Automobilesia jälleenmyy DS STORE HELSINKI.

DS-autojen maahantuoja on Auto-Bon Oy, joka on osa Bassadone Automotive Groupia. Lisätietoa DS-mallistosta: www.dsautomobiles.fi