Dynea Internationalin ensimmäisen kvartaalin tulos lupaava

Report this content

Dynea International teki tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 286,5 miljoonan euron liikevaihdolla voitollisen tuloksen. Liikevoitto kasvoi 72 prosenttia ja oli 14,1 miljoonaa euroa. Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen tulokset ovat kaikkien markkina-alueiden osalta selvästi paremmat kuin vuonna 2004. Liikevaihto kasvoi kaikissa tuoteryhmissä suurempien myyntivolyymien ja keskimääräistä korkeampien tuotehintojen ansiosta. Dynea, jolla on 55 tehdasta 26 maassa ympäri maailmaa ja jonka pääkonttori löytyy Helsingistä, Ympyrätalon yläkerroksista, on maailman suurimpia ja kansainvälisimpiä liimahartsien tuottajia. Dynea on Neste Chemicalsista vuonna 2000 muodostettu yhtiö, jonka pääomistaja on ruotsalainen Industri Kapital.

Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen tulos parani selvästi Dynea Internationalin vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 19 %:lla 286,5 miljoonaan euroon (240,6 miljoonasta eurosta vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä). Liikevaihdon kasvu johtui kaikkien markkina-alueiden, etenkin Aasian, myyntimäärien lisääntymisestä ja keskimääräisten tuotehintojen noususta. Dynea Internationalin liikevoitto vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä kasvoi 72 % ja oli 14,1 miljoonaa euroa (8,2 miljoonaa euroa vuonna 2004). Nettovoitto oli 2,1 miljoonaa euroa, kun vuoden 2004 ensimmäisen neljänneksen nettotappio oli 6,5 miljoonaa euroa. “Viime vuoteen verrattuna myyntimäärän kasvu oli suhteellisen voimakasta. Liikevaihdon voimakkaaseen kasvuun myötävaikutti myös keskeisten raaka-aineiden korkea hintataso. Maaliskuussa 2005 Dynea muutti organisaatiotaan yhdistämällä aikaisemmat liiketoiminta-alueet neljäksi markkina-alueeksi, jotka ovat Eurooppa, Pohjois-Amerikka, Aasia ja Tyynenmeren alue sekä Etelä-Amerikka. Integroitu aluerakenne antaa meille mahdollisuuden täysin hyödyntää ja koordinoida asiakaspalveluamme, resurssejamme ja tuotantoamme sekä keskittyä toimintojemme optimointiin tehokkuuden parantamiseksi. Ylläpidämme ja kehitämme liiketoimintosovelluksiamme sekä asiakaskeskeistä lähestymistapaamme. Globaalien markkinasovellustemme avulla varmistamme kaupallisen kehityksen sekä sen, että tekniset resurssit asetetaan etusijalle ja niitä käytetään kannattavuuden ja kasvun parantamiseksi. Niiden avulla valitsemme ja kehitämme myös liiketoimintaratkaisuja ja asiakassovelluksia,“ sanoo Roger Carlstedt, toimitusjohtaja ja CEO. Lisätietoja Filip Frankenhaeuser, varatoimitusjohtaja, talousjohtaja puh. 010 585 2011, e-mail: filip.frankenhaeuser@dynea.com Dynea Internationalin osavuositulosraportti: http://www.dynea.com/download/files/DyneaQ1_2005.pdf Dynea lyhyesti Dynea on globaali teollisten liima- ja pinnoiteratkaisujen tuottaja. Prefere by Dynea™ -hartseja käyttävät mm. vaneri- ja lastulevyteollisuus, puurakenne- ja puusepänteollisuus, mineraali- ja lasivillateollisuus sekä paperin impregnointiteollisuus. Ultim by Dynea™ -tuoteperheen paperipinnotteita käytetään mm. parketti-, huonekalu- ja rakennusteollisuudessa. Dynean liikevaihto on noin 1,1 miljardia euroa. Dynealla on 55 tuotantolaitosta 26 maassa Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Aasiassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Palveluksessamme on noin 3 200 henkilöä. Lisää tietoa toiminnastamme saat verkkosivuiltamme osoitteesta http://www.dynea.com.