DYNEA MYY AASIAN LIIKETOIMINTANSA

Dynea Chemicals Oy myy Aasian liiketoimintayksikkönsä Dynea Asia Pacificin japanilaiselle AICA Kogyolle, johtavalle aasialaiselle polymeerikemian yhtiölle. Kauppahinta on noin 150 miljoonaa euroa.

Kauppa on osa suomalaisen, maailman johtaviin liimahartsivalmistajiin kuuluvan Dynean strategiaa. Dynea keskittää voimavaransa Euroopan liiketoimintojen ja erikoisesti fenolihartsien valmistuksen kehittämiseen. Dynean omistaa IK rahastot, joita hallinnoi IK Investment Partners (entinen Industri Kapital), eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö.

Dynea on toiminut Aasian ja Tyynenvaltameren alueella jo yli 40 vuoden ajan. Dynea Asia Pacific –yksiköllä on 18 tehdasta kahdeksassa maassa, 1200 työntekijää ja noin 220 miljoonan euron vuotuinen liikevaihto. Dynean liiketoiminta Aasiassa on vahva ja itsenäinen ja se palvelee laajaa ja monipuolista asiakaskuntaa.

“Dynea Asia Pacific –liiketoiminnan myynti AICAlle on osoitus Dynean kyvystä kehittää yksittäisiä liiketoimintojaan ja lisätä niiden arvoa huomattavasti. Tämä kauppa on luonteva askel keskittyessämme ydinosaamiseemme, erikoisesti teollisiin sovelluksiin tarkoitettujen hartsiemme liiketoimintaan Euroopassa,” sanoo Dynean toimitusjohtaja Hans Pettersson. ” Dynea Asia Pacificilla ja sen työntekijöillä on tilaisuus kehittyä osana suurta, alueella vaikuttavaa polymeerivalmistajaa.”

”Ostamalla Dynea Asia Pacific -liiketoiminnan AICA saa merkittävän jalansijan nopeasti kasvavilla markkina-alueilla Aasiassa ja Tyynen valtameren alueella. Lisäksi kauppa tuo mukanaan synergiaetuja. Tämä kauppa on merkittävä askel AICAn strategiassa kehittää länsäoloaan Japanin ulkopuolisilla markkinoilla Aasiassa,” toteaa Yuji Ono, AICA Kogyon toimitusjohtaja.

Yrityskauppa vaatii toteutuakseen kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Lisää tietoa / For more information please contact:

Hans Pettersson

President and CEO, Dynea

Telephone +358 10 585 2064

Email: hans.pettersson@dynea.com

Dynean kaupallisena neuvonantajana kaupassa toimi Millington Advisory.

Dynea lyhyesti

Dynea on johtava liimahartsien ja pinnoitteiden valmistaja. Dynean omistaa IK rahastot, joita hallinnoi pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partners. Dynea -konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli 826.2 miljoonaa euroa. Lisää Dyneasta osoitteessa www.dynea.com.

AICA lyhyesti

AICA on johtava aasialainen polymeerikemian alan yhtiö, joka valmistaa mm muovi- ja laminaattituotteita, rakennusmateriaaleja ja elektroniikkaa. AICA on listattu Tokion pörssiin. Lisää AICAsta: www.aica.co.jp