Dynea rakentaa formaldehydi- ja liimahartsitehtaan Etelä-Thaimaaseen

Dyneavahvistaa asemaansa Aasiassa Dynearakentaa formaldehydi- ja liimahartsitehtaan Etelä-Thaimaaseen Dynea International Oy:n hallitus on hyväksynyt suunnitelman rakentaa uusi formaldehydi- ja liimahartsitehdas Hatyaihin, Etelä-Thaimaaseen. Tehdas tulee toimittamaan liimahartseja alueen nopeasti kasvavalle puulevyteollisuudelle. "Tämä investointi sopii hyvin kasvusuunnitelmiimme ja tavoitteisiimme olla johtava liimahartsien tuottaja Aasiassa. Sijoittautumalla mahdollisimman lähelle asiakkaitamme voimme yhdessä kehittää heille räätälöityjä liimausratkaisuja", sanoo Øivind Isaksen, Senior Vice President, Panel Board Resins, Asia Pacific. Hatyain tehdas tuottaa aluksi noin 60 000 tonnia liimahartseja vuodessa; tuotantoa voidaan jatkossa kasvattaa jopa 100 000 tonniin. Formaldehydipohjaisia liimahartseja tullaan käyttämään pääosin puulevyjen valmistuksessa, esim. lastu- ja MDF-levyissä. Etelä-Thaimaa on Dynean liimahartsituotteille tärkeä markkina-alue, sillä alueen puulevy- ja puunjalostusteollisuuden määrä kasvaa nopeasti. Dynealla on entuudestaan liimahartsituotantoa Thaimaassa, Krabissa. Krabin ja Hatyain tuotantolaitosten yhdistetty kapasiteetti tulee olemaan vuosittain noin 120 000 tonnia. Tuotanto Hatyain tehtaalla käynnistynee vuoden 2005 lopulla. "Dynean maailmanlaajuisen kasvun strategiaan kuuluu läsnäolon vahvistaminen Aasiassa. Thaimaan uusi investointi todistaa, että olemme sitoutuneet vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin Aasian nopeasti kasvavilla markkinoilla", kertoo Roger Carlstedt, Dynean toimitusjohtaja. Dynean investointi Etelä-Thaimaassa on yhteishanke thaimaalaisten sijoittajien kanssa. Dynealyhyesti Suomalainen Dynea on maailman johtavia teollisten liima- ja pinnoiteratkaisujen tuottajia. Dynean Prefere -hartseja käyttävät vaneri- ja lastulevyteollisuus, puurakenne- ja puusepänteollisuus, mineraali- ja lasivillateollisuus sekä paperin impregnointiteollisuus. Ultim -tuoteperheen pinnoitepapereita käytetään mm. parketti-, huonekalu- ja rakennusteollisuudessa. Dynean liikevaihto on noin 1,0 miljardia euroa. Dynealla on 55 tuotantolaitosta 26 maassa Euroopasa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Aasiassa, Australiasa ja Uudessa-Seelannissa. Palveluksessamme on noin 3 200 henkilöä. Aasian ja Tyynenmeren alueella Dynea tuottaa liimahartseja Australiassa, Kiinassa, Indonesiassa, Malesiassa, Uudessa Seelannissa, Pakistanissa, Singaporessa, Thaimaassa ja Vietnamissa. Dynealla on myös pinnoitepaperituotantoa Indonesiassa ja lisäkapasiteettia on rakenteilla Etelä-Kiinaan. Dynean T&K-yksiköt ovat Uudessa-Seelannissa ja Singaporessa ja palvelevat pääasiassa alueen mekaanista puunjalostusteollisuutta. Lisää tietoa toiminnastamme saat verkkosivuiltamme osoitteesta http:// www.dynea.com. Industri Kapital lyhyesti Dynea kuuluu Industri Kapitalin 1997- ja 2000-rahastoihin. Industri Kapital on pohjoimaista alkuperää oleva eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö, jonka hallinnoimat varat ovat lähes 4 miljardia euroa. Vuodesta 1989 lähtien Industri Kapital on sijoittanut 48 eurooppalaiseen yritykseen. Tällä hetkellä Industri Kapital on omistajana 26 yrityksessä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 9 miljardia euroa. www.industrikapital.com Lisätietoja: Øivind Isaksen, Senior Vice President, Panel Board Resins Asia Pacific Dynea Singapore Pte. Ltd. puh. +65 62 67 31 25 gsm +65 81 25 25 02 fax +65 62 65 96 97 e-mail: oeivind.isaksen@dynea.com Peter Teh, General Manager, Dynea Krabi Dynea Malaysia Sdn Bhd puh. +60 66 77 39 80 gsm +60 12 21 88 255 fax +60 66 77 62 91 e-mail: peter.teh@dynea.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/28/20041028BIT00150/wkr0001.pdf