Dynean kannattavuus parani selvästi

- myönteinen tuloskehitys Euroopassa sekä Aasiassa ja Tyynenmeren alueella

Teollisuuden tarpeisiin liimahartseja valmistavan suomalaisen Dynean kannattavuus parani selvästi vuonna 2006*. Tilikauden voitto oli 51,6 milj. euroa (31,3 milj. euron tappio vuonna 2005). Jatkuvien toimintojen tilikauden voitto oli 38,7 milj. euroa (53,4 milj. euron tappio vuonna 2005). Kannattavuutta paransi myönteinen tuloskehitys Euroopan sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. Vuonna 2006 Dynea sitoutui myymään Pohjois-Amerikan toimintonsa sekä myi hollantilaisen yhteisyrityksen Methanorin.

· Liikevaihto kasvoi 780,0 milj. euroon (714,5 milj. euroa). Tämä johtui sekä myyntimäärien kasvusta että myyntihintojen noususta erityisesti jälkimmäisellä vuosipuoliskolla.

· Jatkuvien toimintojen tilikauden voitto oli 38,7 milj. euroa. Tulos parani merkittävästi edellisvuodesta, jolloin tilikauden tappio oli 53,4 milj. euroa.

· Käyttökate kasvoi 54,6 milj. euroon edellisvuoden 45,3 milj. eurosta. Käyttökatetta paransivat liiketoiminnan tehostamistoimenpiteet ja myyntimäärien kasvu, kun taas raaka-ainekustannusten jyrkkä kasvu heikensi tuotteiden katteita. Kannattavuus parani sekä Euroopassa että Aasian ja Tyynenmeren alueella.

· Dynea sitoutui 20.11.2006 myymään Pohjois-Amerikan toimintonsa, sisältäen 13 tuotantolaitosta ja noin 700 työntekijää Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa. Pohjois-Amerikan toimintojen liikevaihto kasvoi 474,8 milj. euroon (464,7 milj. Euroa). Toimintojen tulos oli 12,9 milj. euroa (22,1 milj. euroa).

· 40 %:sti omistettu hollantilainen yhteisyritys Methanor myytiin syksyllä 2006, ja luovutuksesta saatiin 8,0 milj. euron myyntivoitto.

· Dynean rahoituskulut vähenivät 16,7 milj. euroon edellisvuoden 37,9 milj. eurosta syksyllä 2005 toteutetun jälleenrahoituksen ansiosta.

· Liiketoiminnan kassavirta laski 67,0 milj. euroon (106,7 milj. euroa) käyttöpääoman kasvun seurauksena.

· Käyttöomaisuusinvestoinnit kasvoivat merkittävästi 39,2 milj. euroon (25,6 milj. euroa). Suurin yksittäinen investointikohde oli uusi tuotantolaitoshanke Sexsmithissä, Kanadassa.

Roger Carlstedt, Dynean toimitusjohtaja:

“Dynea on menestyksellisesti toteuttanut strategiaansa saavuttaa johtava markkina-asema valitsemillaan puuteollisuuden sovellusalueilla. Tätä tukeaksemme olemme laajentaneet toimintaamme Euroopan sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas markkinatilanne Etelä-Amerikassa on ollut haasteellisempi. Olemme vahvistaneet asemaamme Itä-Euroopassa avaamalla myyntiyksikön Ukrainassa ja laajentamalla toimintaamme Venäjällä yhteisyrityksemme MetaDynean kautta. Etelä-Thaimaahan rakensimme toisen tehtaan Hat Yain kaupunkiin palvellaksemme kasvavaa puulevyteollisuutta. Lisäksi tehostimme toimintaamme Vietnamissa rakentamalla tehtaallemme formaldehydilaitoksen.

Olemme edelleen tehostaneet tutkimus- ja tuotekehitystoimintaamme. Tämä antaa meille mahdollisuuden erikoistumiseen sekä lisäarvon tuottamiseen asiakkaille. Uusia tuotteita kehittämällä voimme vastata vähäpäästöisten tuotteiden kasvavaan kysyntään.

Nämä toimenpiteet antavat meille erinomaiset valmiudet kehittää edelleen markkina-asemaamme ja liiketoimintaamme.”

Varatoimitusjohtaja Filip Frankenhaeuser
Puh. 010 585 2011, filip.frankenhaeuser@dynea.com

Dynea lyhyesti**
Dynea on kansainvälinen liimahartsi- ja pinnoitusratkaisujen toimittaja. Vuonna 2006 Dynean liikevaihto oli 780 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 39 tuotantolaitosta ja noin 2 200 työntekijää 23 maassa Euroopassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Tyynen valtameren alueella.

*Konsernin luvut on esitetty IFRS 5:n mukaisesti ilman Pohjois-Amerikan toimintoja. Tuloslaskelmassa Pohjois-Amerikan toimintojen tulos esitetään erillään jatkuvien toimintojen tuloksesta. Taseessa näiden toimintojen omaisuus- ja velkaerät esitetään erillään vuonna 2006. Liiketoiminnan kassavirta sisältää sekä jatkuvien että myytyjen ja myytävänä olevien toimintojen kassavirran.

**Ilman myytäviä Pohjois-Amerikan toimintoja