Dynean tulos 2009: Positiivinen kassavirta vaikeassa markkinatilanteessa

Dynea, maailman johtava liimaus- ja pinnoitusratkaisujen toimittaja, pystyi sopeutumaan erittäin vaikeaan markkinatilanteeseen ja saavuttamaan positiivisen kassavirran.

Taloudellinen tilanne oli haastava erityisesti vuoden 2009 alkupuoliskolla, mikä näkyi Dynean tuotteiden heikentyneenä kysyntänä. Vuoden alussa myyntivolyymit laskivat kaikilla maantieteellisillä alueilla. Kysynnän heikkeneminen oli voimakkainta Euroopassa. Vuoden jälkipuoliskolla kysyntä alkoi asteittain parantua maailmantalouden osoittaessa elpymisen merkkejä. Aasian ja Tyynenmeren alueella taantuma ei kuitenkaan ollut yhtä voimakas ja pitkäaikainen kuin Euroopassa. Dynean liikevaihto supistui edellisvuoden 878,7 miljoonasta eurosta 526,9 miljoonaan euroon. Dynean tuotteiden myyntihintoihin vaikuttavat pääasiassa raaka-aineiden hinnat, jotka puolestaan ovat riippuvaisia hyödykkeiden hinnoista sekä yleisistä taloudellisista suhdanteista. Vuoden 2008 viimeisen neljänneksen aikana Dynean pääraaka-aineiden hinnat laskivat voimakkaasti ja ne pysyivät alhaisella tasolla koko vuoden 2009 ajan, mikä yhdessä 17 % pienempien myyntivolyymien kanssa johti liikevaihdon laskuun. Dynean liiketulos kääntyi 46,0 miljoonan euron liiketappioksi vuonna 2009 edellisvuoden 5,6 miljoonan euron liikevoitosta. Vuoden 2009 tulosta rasittaa 49,9 miljoonan euron arvonalentumiskirjaus. Vuoden 2008 liikevoittoon sisältyy toteutumattomien hankkeiden ja uudelleenorganisointien kuluja 17,9 miljonaa euroa. Vuonna 2009 liiketoiminnan nettorahavirta pysyi hyvänä ja oli 24,8 miljoonaa euroa, mikä riitti kattamaan kaikki investoinnit. Nettovelka laski 157,2 miljoonaan euroon 159,2 miljoonasta eurosta. Vuoden 2009 aikana Dynea maksoi takaisin 95 miljoonan euron pankkilainan, joka korvattiin osakaslainalla. Dynean maksuvalmius pysyi vahvana. Omavaraisuusaste oli 29 % (35 %) ja nettovelkaantumisaste 103 % (80 %). ”Euroopassa markkinatilanteen odotetaan paranevan hieman seuraten vuoden 2009 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla alkanutta elpymistä. Aasian ja Tyynenmeren alueella kasvun arvioidaan palaavan rahoituskriisiä edeltäneelle tasolle, joskin maiden välisiä eroja tulee esiintymään. Dynean tilikauden 2010 tuloksen uskotaan paranevan", kommentoi Dynean toimitusjohtaja Roger Carlstedt. Lisätietoja: Roger Carlstedt, toimitusjohtaja puh. + 358 10 585 2030, roger.carlstedt@dynea.com Ilpo Koivisto, varatoimitusjohtaja, talousjohtaja puh. +358 10 585 2017, ilpo.koivisto@dynea.com Dynea on maailman johtava liimaus- ja pinnoitusratkaisujen toimittaja. Vuonna 2009 Dynean liikevaihto oli 527 miljoonaa euroa. Kansainvälisellä yhtiöllä on 40 tuotantolaitosta ja 2 100 työntekijää 22 maassa Euroopassa, Etelä-Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. Yhtön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. http://www.dynea.com