Dynean tulos 2010: Kannattavuus parani huomattavasti

Dynea paransi tulostaan merkittävästi kasvaneen kysynnän ansiosta

Vuonna 2010 yleinen taloudellinen tilanne parani kaikilla Dynean päämarkkina-alueilla, mikä vaikutti positiivisesti kysyntään. Erityisesti Aasian ja Tyynen valtameren alueen kehittyvissä talouksissa kysyntä oli hyvä ja palautui finanssikriisiä edeltävälle tasolle. Euroopassa talouden tilanne oli yhä epävakaa ja kysynnän kasvu hitaampaa kuin Aasiassa. Vallinneen taloudellisen epävarmuuden johdosta rakentaminen elpyi eri tavoin eri puolilla Eurooppaa. Tämän johdosta Dynean tuotteiden kysyntä Euroopassa ei vielä palautunut pitkän aikavälin normaalitasolle.

Konsernin liikevaihto kasvoi edellisvuoden 526,9 miljoonasta eurosta päätyen 708,0 miljoonaan euroon. Dynean tuotteiden myyntihintoihin vaikuttavat pääasiassa raaka-aineiden hinnat, jotka puolestaan ovat riippuvaisia massahyödykkeiden hinnoista sekä yleisistä taloudellisista suhdanteista. Tasaisesti vuoden aikana nousseiden raaka-ainehintojen takia liikevaihto kasvoi 34%, kun myytyjen tuotteiden volyymi kasvoi 14%.

Dynean liiketulos kääntyi 17,0 miljoonan euron liikevoitoksi vuonna 2010 edellisvuoden 46,0 miljoonan euron liiketappiosta. Liikevoittoon sisältyy 1,7 miljoonan euron myyntitappio yhteisyrityksen myynnistä. Vuoden 2009 tulosta rasittaa 49,9 miljoonan euron arvonalentumiskirjaus.

Myyntivolyymin kasvun ja raaka-ainehintojen nousun takia käyttöpääomaa sitoutui merkittävästi, jonka takia liiketoiminnan nettorahavirta pieneni 15,1 miljoonaan euroon (2009: 27,6). Nettovelka, mukaan lukien lainasaatavat, nousi 162,2 miljoonaan euroon 157,2 miljoonasta eurosta. Omavaraisuusaste nousi 30 %:in (29 %) ja nettovelkaantumisaste oli 99 % (103 %).

Vuoden 2010 tilikauden aikana myytiin 50%:sti omistettu Dynea Brasil S.A. ja Venäjälle perustettiin myyntiyhtiö OOO Dynea. Lisäksi Kiinaan perustettiin Dynea Nanjing Co., Ltd.

Roger Carlstedt jäi eläkkeelle toimitusjohtajan tehtävästään 28.2.2011 ja hallitus nimitti Nina Kopolan konsernin toimitusjohtajaksi 1.3.2011 lähtien. Kopola jatkaa myös Euroopan toimintojen johtajana.

”Odotamme markkinatilanteen paranevan Euroopassa, joskin hitaasti. Aasian ja Tyynenmeren alueen kasvun arvioidaan jatkuvan vakaana. Olemme innoissamme uudesta investoinnista Kiinaan, ja Nanjingin tehtaan odotetaan käynnistyvän vuoden 2011 aikana. Tämä vahvistaa edelleen asemaamme näillä kasvavilla markkinoilla. Kaiken kaikkiaan uskomme tulosparannukseen myös vuonna 2011", kommentoi Dynean toimitusjohtaja Nina Kopola.

Lisätietoja:

Nina Kopola, toimitusjohtaja, johtaja, Euroopan toiminnot

puh. + 358 10 585 2018, nina.kopola@dynea.com

Ilpo Koivisto, varatoimitusjohtaja, talousjohtaja

puh. +358 10 585 2017, ilpo.koivisto@dynea.com

Dynea on maailman johtava liimaus- ja pinnoitusratkaisujen toimittaja puunjalostus –ja rakennusteollisuudelle sekä valikoiduille teollisuuden sovelluksille. Vuonna 2010 Dynean liikevaihto oli 708 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on 36 tuotantolaitosta ja 2100 työntekijää 23 maassa Euroopassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Brasiliassa. Dynean pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yhtiön omistaa eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partners. Lisätietoja osoitteessa http://www.dynea.com