Finnplast Oy on ostanut Dynea Chemicals Oy:ltä Porvoon PVC-toiminnan

Report this content

Finnplast Oy, International Petrochemical Groupin kokonaan omistama tytäryhtiö ja Dynea Chemicals Oy ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen Porvoossa sijaitsevan PVC-tehtaan myynnistä. Kaupan on määrä toteutua elokuussa 2005. PVC-materiaaleja on tuotettu Porvoossa vuodesta 1972 lähtien, ensin Pekema- sitten Neste Chemicals -nimellä, jonka jälkeen valmistajana on ollut Dynea Chemicals. Viimeiset kuusi vuotta tehdas on valmistanut PVC-materiaaleja Shin-Etsu PVC B.V:lle alihankintasopimuksen mukaisesti. Vuosikapasiteetti Porvoon PVC-tehtaalla on 100 000 tonnia PVC-hartseja ja 15 000 tonnia PVC-sekoitteita. Tehdas työllistää noin 90 henkilöä, pääasiassa tuotannossa ja teknisessä palvelussa. International Petrochemical Group S.A. (IPCG) on kaupankäynti- ja jakeluyhtiö, jonka pääkonttori on Genevessä, Sveitsissä ja edustuskonttoreita Helsingissä, Amsterdamissa, Varsovassa, Istanbulissa, Dubaissa sekä Moskovassa. IPCG:n liikevaihto vuonna 2004 oli 280 miljoonaa USD ja se välitti 500 000 miljoonaa tonnia erilaisia tuotteita. IPCG edustaa useita LUKOR/LUKoil-Neftekhimin tuoteryhmiä Euroopassa, mukaan lukien VCM:n Ukrainan Kalushin tehtaalta. Dynea on globaali teollisten liima- ja pinnoiteratkaisujen tuottaja. Dynean liikevaihto vuonna 2004 oli 1,1 miljardia euroa. Dynealla on 54 tuotantolaitosta 26 maassa Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Aasiassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Palveluksessamme on noin 3 200 henkilöä. Lisää tietoa toiminnastamme saat verkkosivuiltamme osoitteesta http://www.dynea.com. Lisätietoja: International Petrochemical Group: Pavel Kalugin, CEO, IPCG S.A., puh. +7 916 166 3162 Petri Barannik, Chairman, Finnplast Oy, puh. +358 40 900 3900 Dynea: Jyrki Hakola, General Manager, Dynea Chemicals Oy, puh. +358 50 385 2556 Kyösti Siltala, General Counsel, Dynea Oy, puh. +358 50 385 2039