• DYNEA/

Uusi hartsituotantolinja käyttöön; Dynea lisää kapasiteettiaan Venäjällä

Dynea Chemicals Oy:n venäläinen yhteisyritys, ZAO MetaDynea, on aloittanut fenolihartsien tuotannon Permin alueella Gubakhassa sijaitsevalla tuotantolaitoksellaan. Fenolihartseja käytetään mm. mineraalivillateollisuuden sideaineena ja vanerin liimauksessa. Laitoksen fenolihartsikapasiteetti on noin 40 tuhatta tonnia vuosittain. Lisäksi tuotantolaitos valmistaa aminohartseja, joita käytetään mm lastulevyjen valmistuksessa. Näiden liimahartsien tuotanto alkoi vuonna 2004 ja vuosikapasiteetti on noin 180 tuhatta tonnia. ”Fenolihartsien lisääminen tarjontaamme Venäjällä vahvistaa asemaamme johtavana kokonaisratkaisu-ja tarjoavana liimahartsien toimittajana,” sanoo Joni Lukkaroinen, Dynean Pohjois-Euroopan liiketoiminnasta vastaava johtaja. Lukkaroinen on myös MetaDynean hallituksen puheenjohtaja. ”Venäjän markkinat kasvavat vauhdilla. Lisäämällä kapasiteettia ja laajentamalla tarjontaamme pystymme entistä tehokkaammin vastaamaan kasvavaan kysyntään,” kertoo Lukkaroinen. ”Gubakhan strateginen sijainti mahdollistaa hyvät yhteydet kasvaville markkinoille Uralin alueelta aina keski-Venäjälle. MetaDynean korkealaatuiset, Dynean teknologian perustuvat liimahartsit palvelevat Venäjän ja sen lähialueiden puunjalostus- ja rakennustuoteteollisuutta ja täyttävät sekä eurooppalaiset laatustandardi- että ympäristö- ja turvallisuusvaatimukset. ” ”MetaDynea tukee sekä Dynean että Metafraxin pitkän tähtäimen strategisia suunnitelmia,” sanoo Roger Carlstedt, Dynea Oy:n toimitusjohtaja. “Dynea on sitoutunut osallistumaan Venäjän nopeasti laajenevien markkinoiden kehittämiseen, ja kaikki Dynean resurssit ovat käytettävissä MetaDynean menestyksen takaamiseksi.” MetaDynea on äskettäin aloittanut myös toisen tuotantolaitoksen rakentamisen Länsi-Venäjälle, Moskovan lähelle varmistamaan korkealaatuisten hartsien saatavuuden keski- ja luoteis-Venäjällä. Orekhovo-Zuevossa sijaitsevan, maailmanluokan tuotantolaitoksen vuosituotantokapasiteetti tulee olemaan 400 tuhatta tonnia liimahartsia ja 200 tuhatta tonnia formaliinia. Tuotevalikoima tulee sisältämään fenolihartseja mm eristysvillan valmistamista varten ja muihin teollisiin tarkoituksiin, aminohartseja puulevyjen tuotantoon ja impregnointihartseja. Tuotannon ensivaiheet käynnistetään vielä tämän vuoden puolella ja laitos on täysin toiminnassa vuoden 2007 lopussa. Lisätietoja: Joni Lukkaroinen Hallituksen puheenjohtaja ZAO MetaDynea Puh: +358 10 585 2390 Leslie Petersen Viestintä Dynea Oy Puh: +358 10 585 2031