E.ON tyytyväinen Suomen hallituksen Fennovoimalle myöntämästä ydinvoimaluvasta

E.ON Nordic otti tyytyväisenä vastaan tiedon Suomen hallituksen Fennovoimalle antamasta ydinvoimaluvasta. Suomen hallitus myönsi Fennovoimalle tänään periaatepäätöksen uuden ydinvoimalan rakentamisesta Suomeen. E.ON on mukana Fennovoiman hankkeessa 34 prosentin vähemmistöosuudella.

2010-05-06 ”E.ON Nordic uskoo, että Fennovoiman ydinvoimalahanke on Suomen kannalta hyvä ja auttaa turvaamaan maan energiansaannin. Lopullisen päätöksen asiasta tekee Suomen eduskunta, joka edustaa Suomen kansaa. E.ON seuraa tarkasti demokraattisen prosessin etenemistä ja kunnioittaa sitä”, yhtiön toimitusjohtaja Håkan Buskhe sanoo. Energiayhtiö Fennovoima haluaa rakentaa Suomeen uuden ydinvoimalan. Yhtiö jätti periaatepäätöshakemuksensa Suomen hallitukselle tammikuussa 2009. Fennovoiman suomalaiset perustajaosakkaat valitsivat E.ONin kumppanikseen yhtiön vahvan ydinvoimaosaamisen ja sen tiukkojen turvallisuusstandardien takia. Ydinvoima-asiantuntija E.ON saa Fennovoiman voimalahankkeen ansiosta mahdollisuuden tuoda maailmanluokan ydinvoimaosaamisensa Suomen käyttöön. Tällä hetkellä E.ON on Euroopan toiseksi suurin ydinvoimayhtiö. Kumppanuus E.ONin kanssa auttaa Fennovoimaa saavuttamaan ne korkeat vaatimukset, jotka se on asettanut voimaloiden turvallisuudelle ja luotettavuudelle. E.ONille turvallisuus on tärkeintä, ja siksi yhtiö on tehnyt mittavia investointeja ydinvoimaloidensa turvallisuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi. Lisätietoa E.ONista antaa E.ON Nordicin toimitusjohtaja Håkan Buskhe, puh. +46 702 795220, tai E.ON Nordicin lehdistövastaava Torbjörn Larsson, puh. + 46 706 373277. Lisätietoa Fennovoimasta verkkosivuilta http://www.fennovoima.fi/ sekä puhelimitse yhteiskuntasuhteiden ja kansainvälisen viestinnän päällikkö Tiina Tigerstedtiltä, puh. 050 384 8112 (Tiina.Tigerstedt@fennovoima.fi) Yhtiöstä: • E.ON on maailman suurimpia yksityisomistuksessa olevia sähkö- ja kaasuyhtiöitä. Sen palveluksessa on noin 88 000 työntekijää yli 30 maassa. E.ON on 21:n Euroopassa toimivan ydinvoimalaitosyksikön omistaja tai osaomistaja. Näistä yhdeksässä se on vastuullinen toimiluvan haltija. Yhtiön ydinvoimatoimintojen palveluksessa on noin 4000 työntekijää. E.ONin asiantuntijuus kattaa ydinvoimalan koko elinkaaren: uraanin ja ydinpolttoaineen hankinnan, ydinjätteen käsittelyn ja voimalan käytöstä poistamisen mukaan lukien suunnittelun ja purkamisen. E.ONin ydinvoimaloiden käytettävyys on alan huippua. Niiden keskimääräinen vuotuinen käyttökerroin on ollut jatkuvasti yli 90%. • E.ON Nordic tuottaa energiaa Pohjoismaiden markkinoille. Se toimittaa noin miljoonalle asiakkaalleen sähköä, kaasua, lämpöenergiaa sekä kaukojäähdytys-, jätteenpoltto- ja muita energiaan liittyviä palveluita. E.ON Nordicin palveluksessa on yli 6000 työntekijää, ja sen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 36 miljardia SEK. E.ON haluaa antaa oman panoksensa kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Yhtiön asiakkaat taas arvostavat turvallista ja kohtuuhintaista energiantoimittajaa. E.ON investoi vuosina 2006-2013 Pohjoismaihin 58 miljardia SEK. Investointi lisää energiantuotantoa, mikä auttaa turvaamaan energian saatavuuden. Lisäksi se vähentää hiilidioksidipäästöjä ja muita haitallisia ympäristövaikutuksia. • Suomessa E.ON on kymmenenneksi suurin energiayhtiö ja sillä on runsaat 100 000 sähköasiakasta. Suomen markkinoilla toiminnasta vastaavat tytäryhtiöt E.ON Suomi Oy (sähkön myynti), E.ON Kainuu Oy (sähkön myynti) ja E.ON Kainuun Sähköverkko Oy (sähkön siirto). E.ON on ollut vuodesta 2003 Kainuun Energia Oy:n suurin omistaja. Yhtiön nimi vaihtui 1.10.2009 E.ON Kainuuksi. Suomi on yksi E.ON Nordicin päämarkkina-alueista. E.ONin yhtenä tavoitteena on lisätä paikallisesti tuotetun energian saatavuutta rakentamalla Suomeen uusi ydinvoimala.