EAB Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2022: Konsernin liiketoiminnan tuotot kasvoivat 41 % ja kauden tulos oli 3,3 miljoonaa euroa

EAB Group Oyj, Pörssitiedote 5.8.2022 klo 9.00

Tammi–kesäkuussa 2022 EAB-konsernin (myöhemmin EAB tai konserni) liiketoiminnan tuotot kasvoivat 41 % ja tulos parani 308 % vertailukaudesta liiketoiminnan tuottojen kasvun seurauksena. Konsernin jatkuvat liiketoiminnan tuotot jatkoivat kasvuaan haastavasta markkinatilanteesta huolimatta (4 prosenttia) ja olivat 9,0 miljoonaa euroa (8,7 miljoonaa euroa vertailujaksolla).

EAB-konsernin IFRS liiketoiminnan tuotot katsauskaudella 1.1.–30.6.2022 olivat 14,8 miljoonaa euroa (10,5 milj. euroa 1.1.–30.6.2021) ja katsauskauden tulos 3,3 miljoonaa euroa (0,8 milj. euroa 1.1.–30.6.2021). Konsernin liikevoitto* oli 4,2 miljoonaa euroa (1,1 milj. euroa 1.1.–30.6.2021). Rahastoista saatujen palkkiotuottojen osuus liiketoiminnan tuotoista oli 10,6 miljoonaa euroa (6,3 milj. euroa) sisältäen tuottosidonnaisia palkkioita 4,4 miljoonaa euroa (0,3 milj. euroa). Omaisuudenhoidosta ja muista sijoituspalveluista saatavien tuottojen osuus oli 3,0 miljoonaa euroa (3,2 milj. euroa). Palvelutoiminnan ja muun liiketoiminnan tuotot olivat yhteensä 1,3 miljoonaa euroa (1,1 milj. euroa).

Tiedotteessa esitetyt luvut ovat tilintarkastamattomia.

Konsernin talouskehitys tammi-kesäkuussa 2022 (vertailu tammi-kesäkuuhun 2021):

• IFRS liiketoiminnan tuotot kasvoivat 41 % noin 14,8 miljoonaan euroon (10,5 milj. euroa).
  • Vertailukelpoiset liiketoiminnan tuotot** kasvoivat 41 % noin 14,7 miljoonaan euroon (10,4 milj. euroa).
  • Liikevoitto* oli noin 4,2 miljoonaa euroa (1,1 milj. euroa).
  • Tilikauden tulos oli noin 3,3 miljoonaa euroa (0,8 milj. euroa).
  • Konsernin konsolidointiryhmän*** raportoitu vakavaraisuus oli 196,9 %.

Asiakas- ja vakuutusvarojen määrä, sisältäen sijoitussitoumukset pääomarahastoihin, laski 7 prosenttia ja oli 3 547 miljoonaa euroa 30.6.2022 (3 799 miljoonaa euroa 30.6.2021). Asiakas- ja vakuutusvarojen määrän lasku johtui pitkälti markkinoiden laskusta alkuvuonna 2022 sekä konsernin tiettyjen kiinteistörahastojen pääomien osittaisesta palautuksesta.

EAB-konsernin vuoden 2022 alkupuolisko sujui hyvin, ja konserni tarkisti kesäkuussa koko vuoden tulosohjeistustaan aiempaa positiivisemmaksi. Konsernin liiketoiminta on jatkanut alkuvuoden aikana hyvää kehitystä sekä jatkuvan liiketoiminnan että tiettyjen kiinteistörahastojen kohteista tapahtuneiden irtautumisten seurauksena. Kulupuolella konsernin viimeisten vuosien ajan määrätietoisesti toteuttama kulukuri on edesauttanut pitämään kulujen kasvun hyvin maltillisena verrattuna liiketoiminnan kasvuun.

Konserni on koronaviruksen ja Ukrainan sodan aiheuttaman kohonneen riskin toimintaympäristöstä huolimatta suoriutunut vieraan pääoman vastuistaan häiriöttömästi, ja rahoituksen saatavuuden tilanne on säilynyt edelleen hyvänä.

Konsernin luvut lyhyesti (luvut on esitetty tarkemmin liitteessä)

Konsernin tunnusluvut

10,4

21,9

Oikaistu osakekohtainen tulos****, laimennettu, €

Oikaistu laaja osakekohtainen tulos****, laimennettu, €

Kannattavuuden tunnusluvut

Oman pääoman tuotto (ROE), %

15,3

4,1

10,7

Koko pääoman tuotto (ROA), %

9,5

2,4

6,4

*) IAS 1 Tilinpäätöksen esittäminen -standardi ei määrittele liikevoiton käsitettä. Konserni on määrittänyt sen seuraavalla tavalla: Liikevoitto on nettosumma, joka muodostuu, kun liiketoiminnan tuotoista vähennetään työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut, muut hallintokulut, poistot ja arvonalentumistappiot, liiketoiminnan muut kulut sekä saamisten arvonalentumiset. Liikevoitossa huomioidaan myös osuus osakkuusyritysten tuloksesta.

**) Vertailukelpoiset liiketoiminnan tuotot perustuvat ulkoisten kumppanien puolesta hallinnoitujen rahastojen osalta nettopalkkioihin, kun taas raportoidut liiketoiminnan tuotot kuvaavat bruttopalkkioita.

***) Konserni raportoi vakavaraisuutensa Finanssivalvonnalle voimassa olevan Euroopan komission asetuksen (EU) N:o 2034/2019 mukaisesti. Asetus on tullut voimaan vuonna 2021. Esitetyt vakavaraisuussuhdeluvut vastaavat Finanssivalvonnalle raportoituja lukuja ja sisältävät ainoastaan konsernin Finanssivalvonnan valvonnan alaiset yhtiöt (EAB Group Oyj, EAB Varainhoito Oy ja EAB Rahastoyhtiö Oy) ja finanssialan yhtiöt EAB Palvelu Oy ja SAV-Rahoitus Oyj.

****) Oikaistu osakekohtainen tulos perustuu ulkona olevaan osakemäärään. Konsernin emoyhtiöllä EAB Group Oyj:llä (myöhemmin emoyhtiö tai yhtiö) oli 30.6.2022 hallussaan 30 877 omaa osaketta (37 893 per 30.6.2021). Oikaistu osakekohtainen tulos ottaa huomioon nämä ylimääräiset osakkeet ja antaa tarkemman ja paremman kuvan emoyhtiön osakekohtaisesta tuloksesta.

EAB-konsernin henkilöstömäärä oli kesäkuun 2022 lopussa 95 (30.6.2021 henkilöstömäärä oli 93), joista 12 oli määräaikaisia työsuhteita. Henkilöstöstä 51 työskenteli liiketoiminnoissa ja varainhoidossa ja 44 konsernitoiminnoissa (hallinto, HR, IT, laki-, compliance- ja riskienhallintapalvelut, markkinointi ja viestintä sekä talous). Lisäksi asiakkaitamme palveli 22 sidonnaisasiamiestä. Kaiken kaikkiaan konsernin palveluksessa tai sidonnaisasiamiehenä toimi katsauskauden lopussa 117 henkilöä.

KONSERNIN NÄKYMÄT LOPPUVUODEKSI 2022

Konsernin koko vuoden 2022 tilikauden tulosprosentin ennakoidaan olevan merkittävästi positiivinen, mikäli markkinatilanne ei oleellisesti huonone loppuvuoden aikana. Yhtiö on 31.5.2022 julkaistun tiedotteen mukaisesti solminut yhdistymissopimuksen Evli Oyj:n kanssa, ja EAB Group Oyj:n ja Evli Oyj:n yhtiökokoukset ovat 14.7.2022 päättäneet yhdistymisestä. Yhtiö tulee sulautumaan Evli Oyj:hin 30.9.2022.

TOIMITUSJOHTAJA DANIEL PASTERNACK

Vuoden 2022 alkupuolisko oli monin tavoin hyvin poikkeuksellinen. Venäjän ja Ukrainan kriisi alkoi kiristyä tammikuussa, ja koko maailman tyrmistykseksi se eskaloitui täysimittaiseksi hyökkäyssodaksi helmikuun lopussa. Ukrainalaisten mittaamattoman inhimillisen kärsimyksen ja omaisuuden tuhoutumisen lisäksi sodalla on suuria haittavaikutuksia maailmantalouteen ja finanssimarkkinoihin. Tähän mennessä se on heilutellut omaisuusarvoja ja kiihdyttänyt energian hinnan nousua, millä on voimakkaita kerrannaisvaikutuksia monien hyödykkeiden tarjontaan ja koko kansantalouden hintakehitykseen.

Tätä taustaa vasten EAB:n alkuvuosi sujui erittäin hyvin. Luovuimme kaukaa viisaasti kehittyvien markkinoiden rahastomme suorista Venäjän sijoituksista jo helmikuussa ennen sodan alkua, ja pitkäaikainen panostuksemme uusiutuvan energian tuotantoon on saanut markkinakehityksestä odottamatonta vetoapua. Euroopan halu tulla omavaraiseksi energiantuotannossa kiihdyttää nyt trendiä, jossa olemme yhtiönä olleet vahvasti mukana jo pitkän aikaa. Tämä näkyy luonnollisesti energiamurroksesta hyötyvien yhtiöiden arvostuksessa ja sijoituskohteiden kysynnässä.

Menneen vuosipuoliskon tulos oli 3,3 miljoonaa euroa ja siten selvästi kaikkien aikojen parhaamme. Edellinen ennätyksemme oli 1,3 miljoonaa euroa viime vuoden jälkipuoliskolta. Huima tulosparannus johtui osittain merkittävistä irtautumisista eräissä kiinteistörahastoissa. Samalla kuitenkin liiketoimintamme jatkuvat tuotot olivat korkeammalla tasolla kuin koskaan ennen, ja onnistuimme myös ylläpitämään suunnitellun kustannustason.

Raportointijaksolla valmistelimme myös sulautumisemme Evlin kanssa, ja suunnitelma hyväksyttiin molempien yhtiöiden osalta 14.7.2022 pidetyssä ylimääräisessä yhtiökokouksessa. Olemme aktiivisesti ja avoimin mielin hakeneet parhaita vaihtoehtoja kasvattaa liiketoimintaamme ja tuottaa omistaja-arvoa. Tähän lopputulokseen olemme erittäin tyytyväisiä. Yhtiöt muodostavat liiketoiminnoiltaan toinen toistaan täydentävän ja arvoiltaan harmonisen kokonaisuuden. Vastuullinen sijoittaminen ja kestävä kehitys ovat meidän molempien toiminnan kulmakiviä. Resurssien ja valikoiman kasvun sekä synergioiden myötä yhdistyminen palvelee erinomaisesti niin asiakkaidemme kuin osakkeenomistajiemme etua.

therese.cedercreutz@miltton.com

Elite Alfred Berg tarjoaa vastuullisia sijoittamisen ja varainhoidon palveluita sekä yksityisasiakkaille, yrityksille että ammattisijoittajille. Elite Alfred Berg on EAB-konsernin markkinointinimi. Konsernin emoyhtiön EAB Group Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Konserniin kuuluu sijoituspalveluita tarjoava EAB Varainhoito Oy ja rahastoyhtiönä ja vaihtoehtorahaston hoitajana toimiva EAB Rahastoyhtiö Oy. Konsernin asiakaskunta koostuu yksityishenkilöistä ja yhteisöistä, joita se palvelee valtakunnallisesti 13 paikkakunnalla. Konsernin palveluksessa on 95 sijoitusalan ammattilaista, minkä lisäksi sen palveluita tarjoaa yli 20 sidonnaisasiamiestä. Konserni hoitaa asiakkaidensa puolesta 3,5 miljardin euron varallisuutta. Tutustu EAB-konsernin palveluihin osoitteessa www.eabgroup.fi.

LIITE:
EAB Group Oyj H1-2022 puolivuosikatsaus