Elite Varainhoito Oyj: Ennakkotietoja vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon taloudellisesta kehityksestä

Elite Varainhoito Oyj, Yhtiötiedote 19.8.2016 klo 11.00.

Alustavien lukujen mukaan Elite Varainhoito Oyj:n (Yhtiö, Elite Varainhoito) vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto kasvoi 9,1 miljoonaan euroon (8,4 miljoonaa euroa 1-6/2015) ja tulos ennen veroja samalta ajanjaksolta laski 0,4 miljoonaan euroon (1,1 miljoonaa euroa 1-6/2015). Vuoden 2015 tilinpäätöstiedotteessa yhtiö arvioi, että voimakkaat kasvutavoitteet ja panostukset yhtiön palveluihin alentavat yhtiön kannattavuutta lyhyellä aikavälillä. Alkuvuoden kannattavuuden laskun taustalla ovat viiden toteutetun yritysjärjestelyn aiheuttamat etupainotteiset kulut sekä yleinen arvopaperimarkkinoiden epävarmuus ja osakemarkkinoiden lasku. Kannattavuutta laski myös myynnin kulujen kasvu, jonka avulla pystyttiin kuitenkin ylläpitämään liikevaihdon kasvua vaikeassa markkinatilanteessa.

Yhtiö arvioi vuoden 2015 tilinpäätöstiedotteessaan, että liikevaihto kasvaa edelleen vuoden 2016 aikana ja myös kannattavuus jatkaa parantumistaan. Alkuvuoden perusteella yhtiö arvioi edelleen liikevaihdon kasvavan vuonna 2016, mutta kannattavuus jäänee vuoden 2015 tasoa heikommaksi. Yhtiö odottaa edelleen myös kannattavuuden paranevan keskipitkällä aikavälillä markkinoiden epävarmuuden vähentyessä.

Elite Varainhoito toteutti alkuvuoden 2016 aikana useita yritysjärjestelyjä. Tammikuussa saatettiin loppuun liiketoimintojen osto Quorum-konsernilta sekä perustettiin Elite Palkitsemispalvelut Oy, joka keskittyy henkilöstörahastojen hallintoon ja palkitsemiseen liittyviin palveluihin. Huhtikuussa yhtiö hankki vähemmistö-osuuden Nousu Capital Oy:sta (nykyinen Elite Rahoitus Oy), joka välittää yrityslainoja pk-yrityksille. Toukokuussa yhtiö osti sijoitus- ja varainhoitopalveluja myyvän Ox Finance Oy:n sekä enemmistön kiinteistöjen älyenergiaratkaisuja tarjoavasta Thermo Power Finland Oy:stä. Lisäksi yhtiö lanseerasi alkuvuoden aikana kehittämänsä faktorisijoittamiseen perustuvat osakesijoitusstrategiat sekä toimintansa menestyksekkäästi aloittaneen Optimi-varainhoidon. Yhtiö keräsi myös merkittävästi uusia varoja Elite Kiinteistökehitys I Ky -rahastoon, jonka lopulliset kokonaisvarat nousevat lähelle 100 miljoonaa euroa.

Elite Varainhoidon puolivuotiskatsaus ajanjaksolta 1.1.-30.6.2016 julkaistaan arviolta 29.8.2016.

Lisätiedot:

kari.juurakko@elitevarainhoito.fi

Puhelin: 09 6129 670

Elite on kannattava ja kasvava sijoituspalveluyhtiö, joka tarjoaa laadukasta ja monipuolista varainhoitoa kuluttaja-asiakkaille sekä korkeatasoisia palveluita ammattisijoittajille. Elite on listattu NASDAQ Helsinki Oy:n (Helsingin pörssi) ylläpitämälle First North Finland -markkinapaikalle. Eliten asiakaskunta koostuu yksityishenkilöistä ja yhteisöistä, joita yritys palvelee valtakunnallisesti 13 eri paikkakunnalla. Ensimmäinen nykyiseen Elite-konserniin kuuluva yhtiö on perustettu vuonna 2000 ja Elite-konsernin palveluksessa on noin 80 sijoitus-alan ammattilaista ja konsernin palveluita tarjoaa yli 30 sidonnaisasiamiestä. Yritys hoitaa asiakkaidensa puolesta yhteensä noin 1,7 miljardin euron varallisuutta. Tutustu Eliten palveluihin osoitteessa: www.elitevarainhoito.fi.

NASDAQ Helsinki Oy

HUG#2036089