Elite Varainhoito Oyj:n tilinpäätöstiedote 2015 - Voimakkaan kasvun vuosi: Liikevaihto +51,6 %, tilikauden voitto +162,4 %

ELITE VARAINHOITO OYJ YHTIÖTIEDOTE 29.2.2016 klo 09.00

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALTOIHIN, KANADAAN, UUTEEN-SEELANTIIN, AUSTRALIAAN, JAPANIIN, HONGKONGIIN, SINGAPOREEN TAI ETELÄ-AFRIKKAAN TAI MIHINKÄÄN MUUHUN VALTIOON, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKISTAMINEN OLISI LAINVASTAISTA.

Tammi-joulukuu 2015 lyhyesti (vertailu tilikauteen 1-12/2014)

• Liikevaihto kasvoi 51,6 % päätyen yli 15 miljoonaan euroon
  • Liikevoitto ennen poistoja kasvoi 87,8 % päätyen yli 1,6 miljoonaan euroon
  • Tilikauden voitto kasvoi 162,4 % päätyen yli 1,2 miljoonaan euroon
  • Tilikauden voittoa rasittivat kertaluonteiset listautumiseen liittyvät kulut, jotka olivat suuruudeltaan noin 0,6 miljoonaa euroa
  • Tilikauden voittoa paransi kertaluonteinen verosaamisten kirjaus noin 0,6 miljoonaa euroa
  • Osakekohtainen voitto oli 0,14 euroa (0,06 euroa 2014)

Hallitus ehdottaa osinkoa maksettavaksi 0,077 euroa osakkeelta.

Konsernin kasvu jatkui vuonna 2015 vahvana: asiakas- sekä vakuutusvarojen määrä kohosi 1 662 miljoonaan euroon (1 330 milj. euroa 31.12.2014). Aktiivinen asiakasmäärä oli 31.12.2015 noin 5 700 asiakasta.

Konsernin kasvu perustui liiketoimintastrategian mukaisesti sekä asiakashankinnan kehittämiseen että yritysostoihin.

Heinä-joulukuu 2015 lyhyesti (vertailu kauteen 7-12/2014)

• Liikevaihto kasvoi 9,9 % päätyen 6,6 miljoonaan euroon
  • Liikevoitto ennen poistoja laski 64,25 % päätyen 0,3 miljoonaan euroon
  • Kauden voitto laski 75,5 % päätyen 0,14 miljoonaan euroon
  • Osakekohtainen voitto oli 0,03 euroa (0,14 euroa 7-12/2014)

Konsernin liikevaihdon kasvu jäi alkuvuotta pienemmäksi vuoden 2015 jälkimmäisellä puoliskolla. Lisäksi konsernin tulos supistui merkittävästi heinä-joulukuun aikana verrattuna edellisvuoteen. Osakemarkkinoiden heikko kehitys erityisesti loppukesän ja alkusyksyn aikana hidasti kasvua loppuvuoden aikana ja vaikutti osaltaan yhtiön tulokseen. Lisäksi vuoden 2015 jälkimmäisellä puoliskolla toteutettu Nasdaq First North Finland -listautuminen aiheutti yhtiölle merkittäviä kertaluonteisia kuluja ja asiakastyö suuntautui listautumisantiin normaalin asiakastyön ohella. Myös syksyn 2015 aikana julkistetusta yrityskaupasta aiheutui kertaluonteisia kuluja, jotka vaikuttivat negatiivisesti tulokseen vuoden toisella puoliskolla.

Avainluvut (Luvut on esitetty tarkemmin tiedotteen liitteessä)

Avainluvut 7-12 / 2015 7-12 / 2014 muutos-% 1-12 / 2015 1-12 / 2014 muutos-%
Liikevaihto 6 554 5 963 9,90 % 15 036 9 918 51,6 %
Liikevoitto ennen poistoja 301 841 -64,25 % 1 629 867 87,8 %
Liikevoitto 69 614 -88,80 % 1 172 485 141,5 %
Kauden voitto 140 571 -75,48 % 1 227 468 162,4 %
Voitto per osake   0,03 €   0,14 € -77,50 %   0,14 €   0,06 € 126,9 %

Toimintaympäristö

Vuonna 2015 talouden globaali kasvu hidastui hieman päätyen kasvamaan vuoden aikana 3,1 prosenttia. Keskuspankit erityisesti Euroopassa ja Japanissa jatkoivat voimakasta likviditeettielvytystä. Yhdysvaltain keskuspankki nosti ensimmäistä kertaa ohjauskorkoaan sitten vuoden 2006, mutta pelot Kiinan kasvun hidastumisesta ja maailmantalouden epätasapainosta pitivät kuitenkin ohjauskoron noston odotettua pienempänä. Osakemarkkina oli vuoden aikana kahtiajakoinen. Nousumarkkina jatkui vuoden alusta touko-kesäkuulle asti, jonka jälkeen heilunta kasvoi voimakkaasti ja markkina laski voimakkaasti elokuussa nousten kuitenkin takaisin vuodenvaihteeseen mennessä. Alkuvuodesta 2016 osakemarkkinat ovat taas laskeneet merkittävästi, talouden kasvun jatkumisen ollessa epävarmaa ja maailmantalouden kärsiessä raaka-aineiden hinnanlaskun ja valuuttojen arvojen suurten muutosten aiheuttamasta epätasapainosta. Vuosi 2015 oli korkean taloudellisen aktiviteetin aikaa. Yrityskauppojen kokonaismäärä globaalisti ylitti kaikki historialliset aiemmat huiput ja myös kiinteistömarkkina oli hyvin aktiivinen.

Yhtiön palveluissa toimintaympäristö näkyi voimakkaana kasvuna sekä asiakasvarojen markkina-arvojen noustessa että uusien asiakkaiden muodossa. Kasvu hidastui kuitenkin jonkin verran syksyn epävarmuuden seurauksena sijoittajien riskinottohalukkuuden laskiessa. Syksyn kasvuun uusien asiakkuuksien osalta vaikutti myös loka-marraskuussa toteutettu Nasdaq First North Finland -listautuminen, jonka seurauksena asiakastyö suuntautui listautumisannin esittelyyn normaalin palvelu- ja myyntityön lisäksi.

Markkinoilla tällä hetkellä vallitseva epävarmuus ja osakemarkkinoiden alkuvuoden lasku ei tue kasvua lyhyellä aikavälillä. Markkinoiden epävarmuus voi kuitenkin luoda myös mahdollisuuksia yrityskauppamarkkinoilla yritysten arvostusten muuttuessa kohtuullisemmiksi. Historiallisesti yhtiö on myös pystynyt kasvattamaan asiakasmääräänsä hyvin epävarmoina aikoina.

Elite Varainhoito Oyj -konsernin vuosi 2015

Vuonna 2015 yhtiö kehitti edelleen palvelujaan. Erityisesti panostettiin kiinteistövarainhoidon sekä kvantitatiivisten osakestrategioiden kehittämiseen. Kehitystyön seurauksena yhtiö lanseerasi tammikuussa 2016 ensimmäisen suomalaisiin osakkeisiin sijoittavan kvantitatiivisen osakestrategian. Lisäksi panostettiin myös arvopaperivarainhoitoon lisäämällä resursseja esimerkiksi yksilöllisessä varainhoidossa. Koko konsernin varainhoito- ja sijoitusorganisaatio kasvoi vuoden aikana 7 hengellä ja tilikauden lopussa varainhoidon, sijoitustutkimuksen ja kiinteistövarainhoidon parissa työskenteli yhteensä 11 henkilöä.

Lokakuussa 2015 yhtiö julkisti aikeensa ostaa Quorum-konsernilta osan konsernin kiinteistösijoitus- ja varainhankintatoiminnasta. Yrityskauppa varmistui joulukuussa ja toteutettiin sopimusehtojen mukaisesti tammikuussa 2016. Kaupan seurauksena Elite-konsernin palvelukseen siirtyi kiinteistövarainhoitotiimi sekä tähän liittyvä varainhankintatiimi. Yhtiö jatkaa panostuksiaan kiinteistövarainhoitoon vuoden 2016 aikana ja aikomuksena on kasvattaa toimintaa sekä nykyisten palvelujen että uusien kiinteistösijoitustuotteiden muodossa.

Yhtiö aloitti toukokuussa 2015 valmistelut yhtiön osakkeiden listaamiseksi Nasdaq First North Finland -markkinapaikalle. Lokakuun lopussa yhtiö julkisti listalleottoesitteen ja jätti hakemuksen B-osakkeidensa listaamiseksi Nasdaq First North Finland -markkinapaikalle. Marraskuun lopussa yhtiö ilmoitti listautumisannin ylimerkinnästä ja kaupankäynti yhtiön osakkeella alkoi 30.11.2015.

Joulukuussa 2015 julkistettiin, että osana innovatiivisten asiakaslähtöisten sijoitus- ja palveluratkaisujen kehittämistä yhtiö perustaa uuden digitaalisen liiketoiminnan kehittämis- ja palveluyksikön vastaamaan yhtiön digitaalisista palveluista ja niiden sisällöstä. Yksikön tavoitteena on luoda asiakkaalle digitaalinen varainhallinta- ja sijoituspalvelu, jossa arvopaperisijoittamisen lisäksi tarjotaan mahdollisuus kattavasti seurata myös muun varallisuuden arvonkehitystä.

Tulevaisuuden näkymät

Yhtiön liikevaihto kasvoi merkittävästi vuonna 2015. Yhtiön arvion mukaan liikevaihto tulee edelleen kasvamaan vuoden 2016 aikana ja myös kannattavuuden odotetaan jatkavan parantumistaan. Vuoden 2016 alun osakemarkkinoiden lasku tekee kuitenkin asiakasvarallisuuden kasvattamisen ja myös uusasiakashankinnan vaativammaksi. Yhtiö on keskittänyt toimintansa kahteen osa-alueeseen: 1) varakkaille yksityishenkilöille tarjottavaan varainhoitopalveluun sekä 2) ammatti- ja suursijoittajille tarjottaviin rahastohallinto-, välitys- ja sijoituspalveluihin. Toiminnan kehittämistä on tarkoitus jatkaa, ja erityisesti painopisteenä on järjestelmien kehittäminen ja sitä kautta saavutettava kustannustehokkuus sekä yhtiön palvelujen ja tuotevalikoiman kehittäminen. Voimakkaat kasvutavoitteet ja panostukset yhtiön palveluihin alentavat kuitenkin yhtiön kannattavuutta lyhyellä aikavälillä. Nämä panostukset ovat kuitenkin perusteltuja yhtiön kannattavuuden ja kasvun varmistamiseksi pidemmällä aikavälillä.

Yhtiön liiketoimintariski muodostuu pääosin pääomamarkkinoiden yleisen kehityksen yllättävästä heikentymisestä. Yllättävä heikentyminen johtaa sekä nykyisten jatkuvien palkkioiden alenemiseen asiakasvarallisuuden arvonalennuksen seurauksena sekä uusmyynnin vaikeutumisena. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa edelleen yhtiön hallinnoitavan varallisuuden määrää, jonka avulla liiketoimintariskiä voidaan alentaa jatkuvien palkkioiden muodostaessa yhä suuremman osan yhtiön palkkiotuotoista.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Tammikuussa 2016 yhtiö ilmoitti laajentavansa palveluvalikoimaansa asiakasyrityksen henkilöstön palkitsemiseen liittyvien asiantuntijapalveluiden tuottamiseen uuden perustettavan tytäryhtiön kautta. Perustettava yhtiö tarjoaa asiantuntija-apua henkilöstön palkitsemisjärjestelmien kehittämiseen. Tarjottavana ratkaisuna voi olla esimerkiksi henkilöstörahaston perustaminen ja sen hallinnointipalvelut tai osakepohjaisen palkitsemisjärjestelmän rakentaminen.

Helmikuussa 2016 yhtiö osti tytäryhtiö EPL Rahastot Oy:n vähemmistöosakkaan omistamat 20 prosenttia EPL Rahastot Oy:n osakkeista.

Tilinpäätöksen julkistaminen ja varsinainen yhtiökokous

Elite Varainhoito -konsernin tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2015 julkaistaan 29.2.2016 osoitteessa www.elitevarainhoito.fi kohdassa "Tietoa Elitessä" -> "Taloustiedot ja toimintakertomukset".

Yhtiön varsinainen yhtiökokous järjestetään keskiviikkona 23.3.2016 klo 9.30 Helsingissä. Hallitus julkistaa yhtiökokouskutsun myöhemmin.

Yhtiöllä on 8 603 661 kappaletta A-sarjan osaketta ja 1 080 550 kappaletta B-sarjan osaketta. Yhtiö ei ole laskenut liikkeelle optiotodistuksia, vaihtovelkakirjalainoja tai muita osakemäärää kasvattavia rahoitusinstrumentteja. Emoyhtiön jakokelpoinen vapaa oma pääoma 31.12.2015 oli 10 888 929,73 euroa. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että 31.12.2015 päättyneeltä tilikaudelta vahvistetun taseen perusteella maksetaan osinkoa 0,077 euroa osakkeelta.

Elite Varainhoito Oyj:n puolivuotiskatsaus kaudelta 1.1.-30.6.2016 julkaistaan arviolta 29.8.2016.

Daniel Pasternack, toimitusjohtaja, puh. 050 569 3416

Yhtiön hyväksyttynä neuvonantajana toimii Merasco Oy, puhelin: 09 6129 670.

Elite on kannattava ja kasvava sijoituspalveluyhtiö, joka tarjoaa laadukasta ja monipuolista varainhoitoa kuluttaja-asiakkaille sekä korkeatasoisia palveluita ammattisijoittajille. Elite on listattu NASDAQ Helsinki Oy:n (Helsingin pörssi) ylläpitämälle First North Finland -markkinapaikalle. Eliten asiakaskunta koostuu yksityishenkilöistä ja yhteisöistä, joita yritys palvelee valtakunnallisesti 13 eri paikkakunnalla. Ensimmäinen nykyiseen Elite-konserniin kuuluva yhtiö on perustettu vuonna 2000 ja Elite-konsernin palveluksessa on noin 75 sijoitusalan ammattilaista ja konsernin palveluita tarjoaa yli 30 sidonnaisasiamiestä. Yritys hoitaa asiakkaidensa puolesta yhteensä noin 1,6 miljardin euron varallisuutta. Tutustu Eliten palveluihin osoitteessa: www.elitevarainhoito.fi.

NASDAQ Helsinki Oy

HUOMAUTUS

Tämän tiedotteen sisältämä tieto ei ole tarkoitettu julkistettavaksi tai levitettäväksi suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa, Kanadassa, Uudessa-Seelannissa, Australiassa, Japanissa, Hongkongissa, Singaporessa tai Etelä-Afrikassa. Nämä kirjalliset materiaalit eivät muodosta tarjousta arvopapereiden myymiseksi Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa, ellei niitä ole rekisteröity Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (muutoksineen) ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukaisesti tai ellei rekisteröintivelvollisuudesta ole poikkeusta. Yhtiön tarkoituksena ei ole rekisteröidä mitään osaa arvopapereita koskevasta listautumisannista Yhdysvalloissa eikä tarjota arvopapereita yleisölle Yhdysvalloissa.

Arvopapereiden liikkeeseen laskemiselle, käyttämiselle ja/tai myymiselle on asetettu erityisiä oikeudellisia tai lainsäädännöllisiä rajoituksia tietyissä valtioissa. Yhtiö ja Merasco Oy eivät ole vastuussa, jos tällaisia rajoituksia rikotaan.

Tätä tiedotetta ei tule tulkita tarjoukseksi myydä tai tarjouspyynnöksi ostaa tässä mainittuja arvopapereita, eikä arvopapereita myydä alueilla, joilla kyseisten arvopapereiden tarjoaminen, hankinta tai myynti olisi lainvastaista ennen niiden rekisteröintiä taikka rekisteröintivelvollisuutta koskevan poikkeuksen tai muun kyseisten alueiden arvopaperilakien mukaisen hyväksynnän saamista. Sijoittajien ei tule hyväksyä arvopapereita koskevaa tarjousta tai hankkia arvopapereita, joihin tämä dokumentti viittaa, elleivät he tee sitä Yhtiön julkaisemaan tai levittämään soveltuvaan esitteeseen sisältyviin tietoihin perustuen.

Yhtiö ei ole antanut valtuutusta arvopapereiden tarjoamiseen yleisölle missään muussa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa kuin Suomessa. Lukuun ottamatta Suomea, missään Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa, joka on pannut täytäntöön Esitedirektiivin (kukin "Relevantti Jäsenvaltio"), ei ole tehty eikä tulla tekemään mitään toimenpiteitä arvopapereiden tarjoamiseksi yleisölle siten, että se edellyttäisi esitteen julkistamista Relevantissa Jäsenvaltiossa. Tämän seurauksena arvopapereita voidaan tarjota Relevanteissa Jäsenvaltioissa ainoastaan (a) Esitedirektiivissä määritellyille kokeneiksi sijoittajiksi lukeutuville oikeushenkilöille tai (b) missä tahansa muussa Esitedirektiivin 3(2) artiklan mukaisessa tilanteessa. Tässä kappaleessa ilmaisu "tarjota arvopapereita yleisölle" tarkoittaa viestimistä millä tahansa tavalla ja antamalla riittävästi tietoa tarjouksen ehdoista ja tarjottavista arvopapereista, jotta sijoittaja pystyy päättämään arvopapereiden käyttämisestä, ostamisesta tai merkitsemisestä, kuten ilmaisu voi vaihdella jäsenvaltiossa tehtyjen täytäntöönpanotoimenpiteiden seurauksena. Ilmaisu "Esitedirektiivi" tarkoittaa direktiiviä 2003/71/EY (muutoksineen, mukaan lukien 2010 Muutosdirektiivi, siltä osin kuin se on pantu täytäntöön Relevantissa Jäsenvaltiossa), ja se sisältää kaikki relevantit täytäntöönpanotoimenpiteet Relevantissa Jäsenvaltiossa, ja ilmaisu "2010 Muutosdirektiivi" tarkoittaa direktiiviä 2010/73/EU.

Tässä esitetyt tiedot on suunnattu ainoastaan (i) henkilöille, jotka ovat Ison-Britannian ulkopuolella tai (ii) henkilöille, joilla on ammattimaista kokemusta sijoittamisesta Ison-Britannian vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act) (Financial Promotion) vuoden 2005 määräyksen ("Määräys") 19(5) artiklan tarkoittamalla tavalla ja (iii) Määräyksen 49(2) mukaisille korkean varallisuustason omaaville tahoille (high net worth entities) taikka muille henkilöille, joille asiakirja voidaan laillisesti tiedottaa (kaikki edellä mainitut henkilöt yhdessä, "Relevantit Henkilöt"). Kaikki tähän tiedotteeseen liittyvä sijoitustoiminta on ainoastaan Relevanttien Henkilöiden saatavilla ja siihen ryhdytään ainoastaan Relevanttien Henkilöiden kanssa. Kenenkään, joka ei ole Relevantti Henkilö, ei tule toimia tämän asiakirjan perusteella tai luottaa sen sisältöön.

HUG#1989829