Elite Varainhoito Oyj ostaa yhdessä Oma Säästöpankki Oyj:n kanssa SAV-Rahoitus Oyj:n

Elite Varainhoito Oyj, Yhtiötiedote 16.12.2016 kello 14:15

Elite Varainhoito Oyj ("Elite") on tänään allekirjoittanut kauppakirjan, jolla se ostaa yhdessä Oma Säästöpankki Oyj:n kanssa 97,7 % SAV-Rahoitus Oyj:n ("SAV-Rahoitus") osakkeista. Eliten osuus ostettavista osakkeista on 49,9 %, ja SAV-Rahoitus Oyj:stä tulee kaupan myötä Eliten osakkuusyhtiö.

Eliten osuus kauppasummasta maksetaan pääosin uusilla liikkeelle laskettavilla Eliten B-osakkeilla, joita annetaan myyjille yhteensä 344 321 kappaletta, joka vastaa noin 3,6 % Eliten nykyisestä kokonaisosakemäärästä ja 31,6 % Eliten B-osakkeista. Eliten ja Oma Säästöpankin yhdessä maksama kokonaiskauppasumma SAV-Rahoituksen osakkeista on noin 3,3 miljoonaa euroa. Uudet osakkeet rekisteröidään kaupparekisteriin arviolta 23.12.2016 ja ne haetaan otettavaksi kaupankäynnin kohteeksi First North -markkinapaikalla arviolta 27.12.2016 alkaen. Ostajat tarjoutuvat myöhemmin ostamaan kaupan ulkopuolelle jääviltä SAV-Rahoituksen omistajilta näiden osakkeet nyt julkistettavaa kauppaa vastaavilla ehdoilla.

Kaupan yhteydessä Eliten hallitus on päättänyt ottaa omistusyhteisöltään Elite Partners Oy:ltä väliaikaisen enintään kuuden kuukauden mittaisen lainan, jolle maksetaan 6,5 prosentin vuotuista korkoa.

SAV-Rahoitus on vuodesta 2000 toiminut rahoitusyhtiö, joka tarjoaa yksityishenkilöille autorahoitusta sekä lainaa autovakuutta vastaan. SAV-Rahoituksella on noin 450 yhteistyöautoliikettä ympäri Suomea. Toiminta on supistunut finanssikriisin jälkeen rahoituksen saatavuuden rajoittaessa lainanantoa. Uudet omistajat ovat kaupan yhteydessä sitoutuneet rahoittamaan SAV-Rahoitusta ja tuovat rahoitusosaamisensa ja
-kanaviensa kautta SAV-Rahoitukselle uuden mahdollisuuden kasvattaa liiketoimintaansa ja parantaa kannattavuutta merkittävästi. SAV-Rahoituksella on poikkeuksellisen pitkä ja hyvä liiketoimintahistoria luotonmyöntämisestä ja siihen liittyvien luottotappioiden hallinnasta. SAV-Rahoitus tekee uuden päivitetyn strategian ja liiketoimintasuunnitelman vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Elite jatkaa kaupan myötä strategiansa mukaista laajentumista rahoitustoimintaan. Elite arvioi, että uudelleen järjestettävän rahoituksen ja kasvumahdollisuuksien johdosta omistus SAV-Rahoituksesta parantaa Elite-konsernin tuloksentekokykyä merkittävästi vuodesta 2017 alkaen.

Oma Säästöpankki on Suomen suurin säästöpankki, ja sen taseen loppusumma on noin 2,2 miljardia euroa. Oma Säästöpankilla on 125 000 asiakasta, joita palvelee yhteensä 250 työntekijää kattavassa konttoriverkostossa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Pankin toimitusjohtajana toimii Pasi Sydänlammi.

kari.juurakko@elitevarainhoito.fi

Hyväksytty Neuvonantaja Merasco Oy:
Puhelin: +358 9 6129 670

Elite Varainhoito Oyj on kannattava ja kasvava sijoituspalveluyhtiö, joka tarjoaa monipuolisia ja korkeatasoisia varainhoitopalveluita sekä kuluttaja-asiakkaille että ammattisijoittajille. Elite Varainhoito Oyj on listattu NASDAQ Helsinki Oy:n (Helsingin pörssi) ylläpitämälle First North Finland -markkinapaikalle. Elite Varainhoito Oyj on Elite-konsernin (Elite) emoyhtiö. Eliten asiakaskunta koostuu yksityishenkilöistä ja yhteisöistä, joita yritys palvelee valtakunnallisesti 13 eri paikkakunnalla. Ensimmäinen nykyiseen Elite-konserniin kuuluva yhtiö on perustettu vuonna 2000. Eliten palveluksessa on noin 80 sijoitusalan ammattilaista ja konsernin palveluita tarjoaa yli 30 sidonnaisasiamiestä. Yritys hoitaa asiakkaidensa puolesta yhteensä noin 1,7 miljardin euron varallisuutta. Tutustu Eliten palveluihin osoitteessa: www.elitevarainhoito.fi.

NASDAQ Helsinki Oy