• Easypark/

Noin kolmasosa EM-kisafaneista matkaa paikalle autolla - Pysäköinti on EM-kisoissa autoileville yleisin stressi

Saksassa meneillään olevat jalkapallon miesten Euroopan mestaruuskisat ovat suomalaisittain vuoden suosituin ulkomainen yleisötapahtuma. Euroopan jalkapalloliiton UEFAn ennusteen mukaan kisakävijöiden määrä on kaikkiaan noin 3 miljoonaa. Heistä iso osa matkustaa henkilöautolla; noin kolmasosa saapuu kisakaupunkeihin ja stadioneille omilla, lainatuilla tai vuokratuilla henkilöautoilla. Asia selviää EasyParkin teettämästä yleiseurooppalaisesta kyselytutkimuksesta. Vastaajina on 11 077 ajokortillista jalkapallofania eri puolilta Eurooppaa.

– Valtava väkimäärä on näkynyt jo kisoissa kaaoksena paikallisessa joukkoliikenteessä, mutta eniten Saksan liikenteessä saattaa kisojen aikana kasvaa autojen lukumäärä. Se näkyy siten, että parkkipaikan löytäminen on ottelupäivinä autoilijoille suurin stressin aiheuttaja. 36 prosenttia heistä sanoo niin, EasyParkin Suomen maajohtaja Jutta Vatanen kertoo.

Ottelutapahtumista pois pääseminen aiheuttaa autoileville jalkapallofaneille stressiä enemmän kuin stadionille ehtiminen. 29 prosentille autolla ottelusta lähteminen on kinkkisempää, 25 prosentille otteluun saapuminen.

Iso osa 3 miljoonasta kisakävijästä on luonnollisesti saksalaisia, jotka pääsevät otteluihin joko kotikaupungissaan tai muissa kotimaansa kaupungeissa. Kisojen otteluihin on katsojapaikkoja yhteensä 2,7 miljoonaa. Loput faneista osallistuvat tapahtumaan ottelujen ulkopuolella.

Suomalaiset eri asemassa kuin muualla

Suomalaisille kisaturisteille on henkilöautoilun osalta tavanomaisinta turvautua vuokra-autoon, eikä lähteä omalla kulkupelillä Saksaan. Mutta monesta muusta Euroopan maasta katsoen Saksa on ihanteellinen kohde automatkailulle.

– Saksa on Euroopan keskellä, sen naapurimaista 8 osallistuu turnaukseen ja maassa moottoritiet mahdollistavat joutuisan automatkailun. Sen sijaan kaupungeissa massatapahtumat osoittavat tehokkaasti, kuinka tärkeää olisi kyetä ohjaamaan kaupunkiliikennettä teknologialla tietoperusteisesti. Pysäköintitilan riittävyys, tavoitettavuus ja tehokas sykli ovat keskeisiä seikkoja eläväisessä urbaanissa ympäristössä, Vatanen sanoo.

EasyPark on ainoa pysäköintisovellus, joka toimii samaan tapaan yli 2200 Euroopan kaupungissa. Esimerkiksi Suomessa ja Saksassa pysäköinnin maksaminen hoituu yhteneväisesti.

Briteistä vain 18 prosenttia on liikkeellä autolla

Ulkomailta Saksaan kisoihin matkustavista faneista automatkailu on yleisintä hollantilaisilla. Heistä puolet ajaa Saksaan omalla autollaan. Toiseksi yleisintä se on itävaltalaisten kisaturistien joukossa. Heistä 48 prosenttia on reissussa autollaan. Kolmanneksi yleisintä tanskalaisilla, joista 43 prosenttia autoilee kisoihin.

Naapurimaista puolestaan ranskalaiset kulkevat painokkaasti joukkoliikenteellä. Heistä 28 prosenttia ajaa omalla autollaan kisoihin. Ja taas brittituristeista vain 18 prosenttia on liikkeellä autolla.

Ylipäätään jalkapallo-otteluja katsomaan – huomioiden niin maajoukkueet kuin seurajoukkueet – autoilevat Euroopassa eniten hollantilaiset. Hollantilaisista jalkapallofaneista 72 prosenttia ajaa autolla otteluun aina tai tavanomaisesti. Toiseksi yleisintä se on kaikkiaan Espanjassa. Espanjalaisista faneista 70 prosenttia autoilee aina tai tavanomaisesti. Euroopan suurista maista epätyypillisintä autoilu jalkapallo-otteluun on saksalaisille. Saksalaisista jalkapallokatsojista 48 prosenttia autoilee otteluun aina tai tavanomaisesti.

Lisätietoja:
EasyPark Oy
Jutta Vatanen, Suomen maajohtaja
jutta.vatanen@easypark.net

EasyPark Group on pysäköintiteknologian globaali edelläkävijä, jonka visiona on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. EasyPark Group on tehnyt pysäköinnistä helpompaa palkitun teknologiansa avulla jo vuodesta 2001 alkaen. Nyt yritys auttaa autoilijoita säästämään aikaa ja rahaa auttamalla pysäköintipaikkojen löytämisessä, pysäköinnin hallinnoimisessa ja sähköautojen latauksessa. EasyPark Group auttaa myös yrityksiä, pysäköintioperaattoreita, kiinteistönomistajia ja kaupunkeja hallinnoimaan ja suunnittelemaan pysäköintiä ja tekemään dataan perustuvia päätöksiä. EasyPark Group omistaa ja kehittää sovelluksia EasyPark, ParkMobile, RingGo ja Park-line ja toimii yli 4000 kaupungissa yli 20 maassa. Vieraile osoitteessa www.easyparkgroup.com ja lue uusimmat uutisemme.