Koronapandemia ei syönyt suomalaisten matkakassaa - lähes joka kymmenes suomalainen suunnittelee 3 000 euron arvoista seuraavaa matkaa

Nettimatkatoimisto ebookersin teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaisten matkakassa on pysynyt ennallaan koronapandemiasta huolimatta. Yleisin matkabudjetti on runsaat 500-1000 euroa, mutta etenkin yli 55-vuotiaat aikovat käyttää matkailuun enemmän rahaa. Matkalla eniten halutaan panostaa ruokaan, juomaan ja tasokkaaseen majoitukseen.

Tulevat matkat siintävät suomalaisten silmissä, mistä kertoo nettimatkatoimisto ebookersin tekemä selvitys suomalaisten matkustamiseen käyttämästä rahasta. Kolme neljästä selvitykseen vastanneesta kertoo, että koronapandemia ei ole kutistanut matkakassaa. Aiempaa enemmän matkailuun aikovat panostaa erityisesti 18-24-vuotiaat.

Suurin osa suomalaisista (lähes 25 %) aikoo tutkimuksen mukaan käyttää seuraavaan lomamatkaansa 500-1000 euroa. Naiset suunnittelevat käyttävänsä tulevaan matkaan alle 1000 euroa, kun taas miehet arvioivat tulevan matkan matkakassan olevan 1000-3000 euroa. Puolet yli 55-vuotiaista suunnittelevat 1000-2000 euron arvoista seuraavaa matkaa.

Vaikka viidesosa vastaajista kertoo selvityksessä ettei tulevan matkan budjetista ole vielä varmuutta, tietty joukko on kuitenkin valmis panostamaan matkailuun suurempiakin summia. Ikään katsomatta lähes joka kymmenes suomalainen on valmis käyttämään seuraavaan lomaansa 3000 euroa.

– Pitkään kestäneiden rajoitusten jälkeen on hienoa huomata suomalaisten matkailuinnon säilyneen. Suomalaisten matkabudjetti ei koronan myötä ole pienentynyt, ja osa budjetoi matkailuun jopa aiempaa enemmän. ebookers haluaa mahdollistaa jokaiselle matkailijalle unelmien lomamatkan, olipa kyse sitten upeasta resortista, kaupungin vilinässä sijaitsevasta hotellista tai mökistä. Erilaiset uniikit majoituskohteet ja kerran elämässä koettavat elämykset mahdollistavat uniikin ja ikimuistoisen matkan niille, jotka haluavat matkaltaan mahdollisimman paljon irti, ebookersin markkinointipäällikkö Leif Neuvonen kertoo.

Matkakassan ykköskohteet: ruoka, juoma ja laadukas majoitus

Tulevalla matkallaan suomalaiset kertovat panostavansa erityisesti ruokaan ja juomaan, sillä yli 70 % vastanneista kertoo matkalla ensisijaisesti panostavansa ruokaelämyksiin. Matkalla hyvästä ruuasta ja juomasta erityisen kiinnostuneita ovat 25-34 -vuotiaat ja 55-64 -vuotiaat. Toiseksi suosituin rahankäyttökohde matkalla on majoitus, johon joka toinen suomalainen on valmis investoimaan. Hyvään majoitukseen on valmiita panostamaan erityisesti 25-34 -vuotiaat ja 65-74 -vuotiaat. Matkustusmuodon mukavuuteen puolestaan on valmis satsaamaan lähes joka kolmas suomalainen.

Alle 44-vuotiaat haluavat matkalta myös runsaasti aktiviteetteja ja tekemistä, ja joka toinen 18-44 -vuotias kertoo matkalla käyttävänsä rahaa erilaisiin aktivitetteihin ja pääsylippuihin. Shoppailuun kohteessa kertoo rahaa varaavansa samaten noin joka toinen 18-44 -vuotias.

– Jokainen matkailija on uniikki, mutta on selvää että suomalaisten intohimon kohde matkalla on selvästi ruoka ja juoma. On hienoa nähdä, että laadukas majoitus on tärkeää, samoin kuin matkustusluokan korotukset mukavuuden lisäämiseksi. Laaja tarjontamme tekee varaamisesta helppoa ja stressitöntä, kuuluupa matkasuunnitelmiin sitten lentokentän lounge-pääsy, yöpyminen luksushotellissa tai vaikkapa kokkikurssin kaltaiset aktiviteetit perillä kohteessa, Neuvonen jatkaa.

*ebookersin matkailututkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 21.-27.12.2021 välisenä aikana.

Siihen vastasi 1000 suomalaista ja vastaajajoukko kiintiöitiin väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Bilendi on Suomen Markkinatutkimusliiton ja ESOMAR:in jäsenyritys.