Oluesta pitävät suuntaavat syyskuussa Muncheniin - ebookersin datan mukaan suomalaisten kiinnostus Oktoberfesteille matkustamista kohtaan kasvanut kolmanneksen

Olutfestivaali Oktoberfest järjestetään jälleen syyskuussa Munchenissa. Nettimatkatoimisto ebookersin verkkosivudatan mukaan suomalaisten kiinnostus Muncheniin suuntautuvia lentoja kohtaan kasvanut vuodesta 2019 yli 35 % Oktoberfestin ajalle. Oktoberfest järjestetään Munchenissa 17.9.-3.10.2022.

Kahden vuoden tauon jälkeen olutfestivaali Oktoberfest järjestetään jälleen Munchenissa Saksassa. Suomalaistenkin tuntema perinteinen tapahtuma kerää oluesta pitäviä matkailijoita sankoin joukoin Muncheniin, ja nettimatkatoimisto ebookersin tekemän selvityksen mukaan* suomalaisista 40 % matkustaisi ruokaan liittyvistä tapahtumista mieluiten Oktoberfesteille. Kaikista kyselyyn vastanneista miehistä 55 % kertoo Oktoberfestin suosikikseen.

Ensimmäistä kertaa vuoden 2019 jälkeen järjestettävä Oktoberfest on herättänyt suomalaisten matkustuskiinnostuksen. Lentoja kohtaan kasvaneen kiinnostuksen lisäksi vuodesta 2019 kiinnostus myös Munchenin majoitustarjontaan on kasvanut 28%.

– Kasvanut kiinnostus Munchenia ja Oktoberfestia kohtaan on erinomainen uutinen. Aikaisemmissa tutkimuksissamme on selvinnyt, että ruoka ja juoma ovat yksi suomalaisten suurimmista intohimoista matkalla. Kolmannes suomalaisista haluaa matkallaan vierailla paikallisissa panimoissa, mikä onkin oiva tapa tutustua paikalliseen olutkulttuuriin Oktoberfestin ohella, ebookersin markkinointipäällikkö Leif Neuvonen kertoo.

Oktoberfest kerää koko maailman Muncheniin

Jo 186 kertaa järjestetty Oktoberfest on todellinen Munchen-klassikko, joka kerää matkailijoita kaupunkiin ympäri maailman nauttimaan oluesta ja tapahtumista.

– Oktoberfest pitää sisällään monta tuttua klassikkoa, mutta tarjolla on myös uusia kokemuksia tapahtumassa jo vierailleelle. Uudella folk-musiikkia sisältävällä teltalla musiikin mukana laulamiseen kannustetaan erityisesti ja lauluvihkosen voi viedä mukanaan matkamuistoksi. Munchen on monille suomalaisille tuttu matkakohde, ja vierailu Oktoberfesteillä on on varmasti matkan kohokohta, Saksan valtion matkailutoimiston Koillis-Euroopan aluepäällikkö Bo Lauridsen kertoo.

Vierailu tapahtumassa on samalla erinomainen tapa tutustua alueen olutkulttuuriin.

– Oktoberfest on tapahtuma, jossa jokaisen oluesta pitävän suomalaisen tulisi käydä ainakin kerran nauttimassa panimoiden telttojen tunnelmista ja hyvästä seurasta. Vierailu panimoissa on myös erinomainen tapa tutustaua paikalliseen olutkulttuuriin, jotka Saksassa alueellisesti eroavat toisistaan suurestikin. Munchenin alueen erikoisuus on erilaiset vehnäoluet, joita saksalaiset osaavat tehdä todella hyvin. Spaten-panimon Münchner Hell -olut on erityisen hyvä alueelta tuleva olut jota kannattaa kokeilla Munchenissa vieraillessa, Suomen Olutseuran puheenjohtaja Juha Sinisalo kertoo.

Ikimuistoinen Oktoberfest-vierailu vaatii onnistuakseen myös hyvällä sijainnilla olevan majoitusvaihtoehdon. Munchenin kaupungin hotellit täyttyvät pian, mutta ebookersin kokoamasta listasta löytyy sopiva majoitusvaihtoehto jokaiselle matkalle.

Boutique Hotel Atrium

Oktoberfestin tapahtumapaikan tuntumassa sijaitseva Boutique Hotel Atrium pitää sisällään monipuolisia palveluita suomalaisen matkailijan makuun. Hotellista löytyvien taidegallerian ja puutarhan lisäksi Boutique Hotel Atriumista löytyy rentoutumista kaipaaville myös sauna.

Relexa Hotel Munchen

Erinomaisilla liikenneyhteyksillä varustettu hotelli relexa Hotel Munchen tarjoaa oivan tukikohdan Oktoberfestistä nauttimiseen. Hiljattain uusittua hotellia kehutaan erityisesti siisteydestään ja hyvästä asiakaspalvelusta.

Motel One Munich

Aivan raitiovaunupysäkin tuntumassa sijaitseva hotelli on hyvien etäisyyksien päässä paitsi Oktoberfestin tapahtumapaikasta, myös vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä Augustiner-panimosta. Hotellissa majoittuneet kehuvat erityisesti tilavia ja äänieristettyjä huoneita.

The Flushing Meadows Hotel Bar

Munchenin keskustassa sijaitsevasta hotellista on Oktoberfestin lisäksi kätevä matka myös Hofbräuhausin olutsaliin. Persoonallisten huoneiden lisäksi hotellista löytyy upea kattoterassi.

Living Hotel Das Viktualienmarkt

Loistavalla sijainnilla varustettu hotelli panostaa erityisesti kestävän kehityksen ratkaisuihin, ja hotellissa sijaitseva ravintola onkin keskittynyt laadukkaaseen vegaaniseen ruokaan. Kuudennen kerroksen kattohuoneista pääsee pujahtamaan suoraan omalle terassille.

*ebookersin matkailututkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 15.-19.8.2022 välisenä aikana. Siihen vastasi 1000 suomalaista ja vastaajajoukko kiintiöitiin väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Bilendi on Suomen Markkinatutkimusliiton ja ESOMAR:in jäsenyritys.

Eva Kiviranta, hasan & partners / eva.kiviranta@hasanpartners.fi / +358 40 775 6609