Suomalaisten matkahaaveet vuonna 2022: Luonto on yhä suosituin matkakohde, mutta matkoilta kaivataan enenevissä määrin kulttuuria ja nähtävyyksiä

Nettimatkatoimisto ebookersin teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaisten hinku ulkomaille on kaikkea muuta kuin sammunut koronapandemian myötä. Suurin osa suomalaisista haaveilee matkoista Euroopan kohteissa, ja yhä useampi valitsee luonnon rinnalle matkalleen kulttuuria ja nähtävyyksiä. Kahden pandemian värittämän vuoden jälkeen matkoilta kaivataan erityisesti arjesta irrottautumista, hyvää ruokaa ja kiireettömyyttä.

Suomalaisten into matkustaa on säilynyt ennallaan koronapandemian mukanaan tuomista muutoksista huolimatta. Nettimatkatoimisto ebookersin tuoreen tutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen haaveilee ulkomaanmatkasta, mikäli matkustusrajoitukset sen vain sallivat. Yksi kolmesta haaveilee matkasta Pohjoismaihin tai Baltian maihin, ja 60 % vastanneista haaveilee Euroopan muista maista. Yhdysvallat tai Kanada on suosituin kohde noin viidennekselle suomalaistista, kun taas 17 % vastaajista haaveilee matkasta Aasiaan ja 13 % Australiaan tai Uuteen-Seelantiin.

Innokkaimpia matkaamaan Euroopassa ovat 25-34 -vuotiaat, joista 66 % kertoi Euroopan kohteiden olevan heidän matkasuunnitelmissaan vuodelle 2022. Matkustustilanteen helpottuessa nuoremmat, 18-24 -vuotiaat, suuntaavat erityisesti kaukomaille, sillä heille kiinnostavimmat kohteet tutkimuksen mukaan pitävät sisällään myös Aasian, Australian ja Etelä-Amerikan.

Löytyipä unelmien kohde kotimaasta tai ulkomailta, selvästi eniten suomalaiset (73 %) toivovat, että matkakohteesta löytyy kaunista luontoa ja upeita maisemia. Toiselle sijalle tutkimuksessa nousivat kohteet, jotka pitävät sisällään ensisijaisesti kulttuuria, nähtävyyksiä ja museoita. Kulttuurin ja nähtävyyksien merkitys onkin kasvanut suomalaisten matkatoiveissa, sillä vuosi sitten kulttuuria ja nähtävyyksiä toivoi 29 %, kun taas nyt kulttuuria ja nähtävyyksiä matkakohteeltaan toivoi jo joka toinen vastaaja. Täydellisestä matkakohteesta 40 % vastaajista toivoi löytyvän uimarannan, kun taas 34 % vastaajista toivoi kohdetta, jossa olisi runsas ravintolatarjonta.

- Tulosten perusteella on selvää, että suomalaiset kaipaavat nyt kaupunkiloman sykettä yhdistettynä kauniiseen luontoon ja maisemiin. Rokotuskattavuuden kasvaessa on mahdollista yhä turvallisemmin jälleen vierailla tunnetuilla nähtävyyksillä, nauttia ravintolaelämyksistä ja kokea kulttuuria. Kannustamme kuitenkin yhä edelleen tarkistamaan paikalliset matkustusrajoitukset ja -suositukset kohdetta valittaessa ja varausta tehtäessä, ebookersin markkinointipäällikkö Leif Neuvonen kertoo.

Vastaajien mukaan matkailu tarjoaa mahdollisuuden ottaa etäisyyttä omasta arjesta

Kun viimeiset lähes kaksi vuotta ovat pandemian takia olleet matkojen suhteen hiljaisempia, on monia asioita jääty myös kaipaamaan. Ebookersin tutkimuksen mukaan eniten suomalaiset ovat

ikävöineet matkoiltaan vaihtelua ja omasta arjesta irrottautumista, hyvää ruokaa ja juomaa, sekä rentoutumista, lepoa ja kiireettömyyttä. Erityisesti naisten vastauksissa korostuivat arjesta irrottautuminen, kiireettömyys, oman kodin ulkopuolelle poistuminen ja uuteen paikkaan saapumisen jännitys ja innostus.

Matkailun kaipuusta kertoo, että puolet suomalaisista kertoo haluavansa tutustua tänä vuonna täysin uuteen kohteeseen, ja toiseksi eniten vastanneet haluavat opetella ottamaan matkalla entistä rennommin ja nauttimaan kohteen tunnelmasta. Lähes 40 % vastaajista haluaa kokeilla matkalla uutta ruokalajia tai uutta ruokakulttuuria. Joka kolmas haluaa vierailla uudessa museossa tai historiallisesti kiinnostavassa kohteessa. Joka viides toivoo myös vuoden aikana pääsevänsä yöpymään uniikkiin majapaikkaan, kuten lasi-igluun, majakkaan tai linnaan.

- Matkailu tarjoaa usein mahdollisuuden ottaa hiukan etäisyyttä omaan arkeen, ja monet ovat kaivanneet tätä. Etäisyys ja matkailun jännitys on löydettävissä monin tavoin, ja joka kolmas vastaaja toivookin tutkimuksessamme löytävänsä jotain uutta ja innostavaa tutusta matkakohteesta. Tiedämme, että jokainen matkailija on erilainen ja haluamme mahdollistaa jokaiselle unelmien loman, ja laajasta valikoimastamme löytyy varmasti jokaiselle unelmien matka, olipa se pitkä kaukomatka tai staycation kotimaassa, Neuvonen jatkaa.

*ebookersin matkailututkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 21.-27.12. välisenä aikana. Siihen vastasi 1000 suomalaista ja vastaajajoukko kiintiöitiin väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Bilendi on Suomen Markkinatutkimusliiton ja ESOMAR:in jäsenyritys. Edellisen vuoden tutkimus tehtiin Norstatin kuluttajapaneelissa viikolla 12, 2021, ja siihen vastasi 1020 18–69-vuotiasta suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

eva.kiviranta@hasanpartners.fi, +358 40 775 6609