Suomalaisten talven matkahaaveet - viime vuosien jälkeen ulkomaiden matkakohteet ohittivat suosiossaan Lapin

Pitkän kotimaanmatkailuun painottuneen kauden jälkeen on suomalaisten kiinnostus kohti ulkomaanmatkoja selvästi herännyt. Talvikauden lomat Suomessa väistyvät ulkomaanmatkojen alta – peräti 65 % suomalaisista suuntaisi nimenomaan ulkomaille ja lomalta kaivattaisiin ennen kaikkea aurinkoa sekä lämpöä.

Aiempiin vuosiin verrattuna, tänä talvena yhä useampi suomalainen toivoo matkaltaan lämpöä ja aurinkoa. Samaten aiempiin vuosiin nähden tulevalle talvelle pitkästä aikaa kaukokohteet ohittivat kiinnostuksessaan pohjoiset kotimaan matkakohteet. Nettimatkatoimisto ebookersin toteuttaman tutkimuksen* mukaan pimeän ja kolean talvikauden keskellä neljännes suomalaisista haaveilee tai on jo suunnitellut lomansa pimeää pakoon aurinkolomalle.

Kyselyyn vastanneiden vastauksissa talven matkahaaveiden kohteissa korostuivat tutut klassikot, kuten Kanariansaaret ja Thaimaa. Suosikkimatkakohteeksi talvelle suomalaiset listasivat kiistattomaksi ykköseksi Espanjan auringon (14 %). Espanjan rinnalla matkahaaveissa paistattelee myös Thaimaan tutut lomakohteet. Kaukolomakohteisiin, kuten Aasiaan tai Afrikkaan, suuntaisivat innokkaimmin 25-34 -vuotiaat.

– On mahtavaa huomata, että suomalaiset ovat löytäneet takaisin tuttujen suosikkikohteiden pariin tänä talvena. Taatusti aurinkoa tarjoilevat kohteet kuten Thaimaa ja Espanja Kanariansaarineen ovat ymmärrettävästi suomalaisten suosiossa synkän talvikauden keskellä. Lapin talvikelit tarjoavat upean lomakohteen, mutta on hienoa huomata, että pitkästä aikaa ulkomaiden matkakohteet päihittivät suosiossaan ikisuosikki Lapin, summaa ebookersin viestinnästä vastaava Rebecca Murphy.

Kiinnostavien aktiviteettien avulla tutuistakin kohteista saa irti uusia puolia

65 % ebookersin kyselyyn vastanneista suomalaisista haaveilee matkustavansa tulevana talvena ulkomaille. Tärkeimmiksi osiksi onnistunutta talvikauden matkaa paljastui yhdessäolo läheisten kanssa, hyvästä ruuasta ja juomasta nauttiminen sekä ajanvietto erilaisten aktiviteettien parissa.

Korkeiden lämpötilojen ja aurinkoisen sään rinnalle kaivattiin erityisesti läheisten seuraa. Yli puolet suomalaisista näkee, että onnistuneeseen talven lomaan kuuluu erityisesti yhdessäolo läheisten kanssa. Aiempaan ebookersin kyselyyn peilaten*, myös talven matkasuunnitelmissa korostuu ruuan ja juoman merkitys osana onnistunutta matkaa. Suomalaisista neljännes haaveilee unelmalomallaan erilaisista ruoka- ja juoma-aiheisista aktiviteeteista kuten kokkikursseista.

Talvikauden lomamatkalta puolet toivoisi rentoutumista nähtävyyksien kiertelyn parissa. Neljännes vastaajista puolestaan olisi kiinnostunut talven lomamatkasta joka pitää sisällään vaellus- ja kiipeilyaktiviteettia. Erityisesti etelän kohteista haaveilevilla ei lomasuunnitelmiin kuuluisi pelkkää auringossa makaamista, vaan matkan aikana tulisi päästä myös vauhdikkaampien aktiviteettien kuten vesiurheilun tai extreme-lajien pariin. Samoin aktiivisemmista talven lomamatkoista haaveilevat erityisesti 18–24-vuotiaat, joista vain 7 % toivoo, ettei loma pidä sisällään lainkaan aktiviteetteja.

– Talven lomamatkoilta haetaan usein rentoutumista ja ajanviettoa läheisten kanssa, mutta parhaimmillaan yhdessä lomamatkalla koetut aktiviteetit luovat yhteisiä ikimuistoisia hetkiä ja näyttävät tutunkin kohteen uudessa valossa. Suomalaisten kiinnostus ruoka- ja juomakultturia kohtaan ei myöskään tule yllätyksenä, ja siksi ebookersin valikoimasta löytyykin laaja kattaus erilaisia retkiä ja kursseja curryn valmistamisesta surffaukseen, Murphy jatkaa.

Suomalaisten kiinnostus etelän kohteisiin näkyy myös ebookersin verkkosivuilla

ebookersin toteuteuttamassa kyselyssä korostuneet etelän matkakohteet näkyvät myös nettimatkatoimiston verkkosivujen suosituimpien kohteiden joukossa. Talvikauden suosituimmat lennot suuntaavat Thaimaan suomalaisille tuttuihin kohteisiin Bangkokiin ja Phuketiin. Kyselyn perusteella suosikkikohteeksi noussut Espanja näkyy hakudatassa Kanariansaarilta suomalaisten suosimien Teneriffan ja Gran Canarian muodossa.

Suomalaisten suosituimmat matkakohteet tulevalle talven lomakaudelle**

Hotellit:

9. Denpasar (Bali)
  10. New York
  11. Krabi

*ebookersin matkailututkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 25.–28.10.2022 välisenä aikana. Siihen vastasi 1000 suomalaista ja vastaajajoukko kiintiöitiin väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan virhemarignaalin ollessa +/- 3 %. Bilendi on Suomen Markkinatutkimusliiton ja ESOMAR:in jäsenyritys.

**Perustuu suomalaisten suosituimpiin lento- ja hotellikohteisiin nettimatkatoimisto ebookersin sivustolla. Matkustusajankohtana 1.12.22–1.1.23. Varausajankohtana 1.1.22–30.8.22.