Tuore tutkimus paljastaa, että lähes joka toinen suomalainen kokee painetta täydellisen loman luomisesta

Kesälomien suunnittelu käynnistyy kevään mittaan monilla, ja parin hiljaisemman matkailuvuoden jälkeen monilla on odotukset kesälomamatkaa kohtaan tänä vuonna entistäkin korkeammalla. Nettimatkatoimisto ebookers selvitti, mitä kesälomamatkoilta odotetaan, ja mikä lomasuunnittelussa eniten aiheuttaa stressiä.

Kesäkuukausien lähestyessä yhä useammat suomalaiset käynnistävät vuosittaisen kesälomasuunnittelun. Nettimatkatoimisto ebookersin tekemän selvityksen mukaan lähes joka toinen (45 %) isompaa lomamatkaa suunnitteleva suomalainen kokee painetta täydellisen loman suunnittelusta. Kaikista kyselyyn vastanneista joka neljäs (26 %) kertoo, että edellisesestä kunnon lomamatkasta on kulunut niin kauan, että paine täydellistä lomasta on kova.

Lähes joka toinen lomaileva suomalainen kertoi stressaavansa siitä, että lomasta pitäisi ehtiä saada mahdollisimman paljon irti. Toiseksi eniten matkalla stressiä ja päänvaivaa aiheuttivat muutokset matkavarauksissa ja -suunnitelmissa (37 %). Vastaajista 27 % kertoi puolestaan stressaavansa matkaseurueen jäsenten toiveiden välillä tasapainottelusta. Viidennes vastaajista kertoi kokevansa stressiä eri paikoissa sekaisin olevista varausvahvistuksista.

Rennosti puolestaan suhtauduttiin siihen, miltä loman tulisi näyttää sosiaalisessa mediassa, sillä vain kolme prosenttia vastaajista kertoi pohtivansa aihetta. 18-24 -vuotiaat pohtivat sosiaalista mediaa kuitenkin hiukan muita enemmän, sillä heistä yksi kymmenestä kertoo stressaavansa lomalla siitä, miltä loma sosiaalisessa mediassa näyttää.

Vastaajista noin joka kolmas kokee eri lomakohteiden ja erilaisten vaihtoehtojen punnitsemisen uuvuttavaksi. Reilu viidennes kaikista vastaajista kertoikin kyselyssä, että kaipaisi inspiraatiota ja käytännön vinkkejä sille, mihin heidän kannattaisi täydellistä lomaa varten matkustaa ja mitä siellä kannattaisi tehdä.

– Suomalaiset suunnittelevat nyt hiljaisempien matkustuskuukausien jälkeen nyt yhä uniikimpia lomamatkoja. Täydellisen loman suunnittelu voi kuitenkin toisinaan aiheuttaa myös stressiä ja päänvaivaa. Tämän vuoksi kannustammekin käyttämään matkaa suunniteltaessa erilaisia filttereitä, joiden avulla vaihtoehdoista voi rajata itselleen parhaiten sopivat vaihtoehdot. Erilaiset blogit ja podcastit tarjoavat myös runsaasti matkainspiraatiota. Erilaiset sovellukset helpottavat matkan järjestelyissä, ja varausvahvistukset säilyvät helposti yhdessä paikassa ebookers-sovelluksessa. Nyt on matkailun lomamatkan kannalta otollinen aika, ja kannustammekin kaikkia seuraamaan omia mielenkiinnonkohteitaan, niin lomasta tulee taatusti onnistunut ja mieluisa ebookersin markkinointipäällikkö Leif Neuvonen kertoo.

*ebookersin matkailututkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 1.-7.3.2022. välisenä aikana.

Siihen vastasi 1000 suomalaista ja vastaajajoukko kiintiöitiin väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Bilendi on Suomen Markkinatutkimusliiton ja ESOMAR:in jäsenyritys.