• ebookers/

Tutkimus: Kaunis luonto ja luontoaktiviteetit vetävät suomalaisia – jopa 61 % aikoo matkustaa tänä kesänä itselleen uuteen kohteeseen kotimaassa, yli kymmenes suuntaa kuitenkin jo ulkomaille

Report this content

Koronan myötä viime kesänä alkanut kotimaan matkailubuumi saa myös tänä kesänä suomalaiset laajasti liikkeelle kotimaassa. Nettimatkatoimisto ebookersin teettämän tutkimuksen* mukaan jopa 74 % suomalaisista aikoo suunnata kesällä 2021 matkalle kotimaahan. Yli puolet, 61 % suomalaisista hakee kotimaasta kohteita, joissa eivät ole aiemmin vierailleet. Etenkin kaunis luonto ja luontoaktiviteetit kiinnostavat suomalaisia. Reilu kymmenes vastaajista kertoi kuitenkin aikovansa matkustaa ulkomaille. Varovainen kiinnostus Välimerelle suuntautuvia kesälomamatkoja kohtaan näkyy myös ebookersin datassa.

Ensi kesänä kotimaiset matkailualan yrittäjät kohtaavat jo toisen kesäkauden yhdessä lähes pelkästään kotimaisista matkailijoista koostuvan asiakaskunnan kanssa. Viime kesänä moni suomalainen teki kotimaan matkasuunnitelmia lennosta, mutta tänä vuonna matkoja on suunniteltu pitkin vuotta. Tämä näkyy kiinnostuksena uusia kohteita kohtaan – 53 % vastaajista kertoo aktiivisesti etsineensä nimenomaan uutta lomakohdetta.

– Viime kesä herätti suomalaiset kotimaanmatkailun mahdollisuuksiin. Sankoin joukoin kotimaata tutkineet suomalaiset värittivät myös somen lomakuvillaan, ja moni näyttää saaneen niistä ideoita tulevan kesän matkaansa. Tutkimuksemme osoittaakin, että suurin osa haluaa kokea nyt kotimaassa jotain uutta, ebookersin viestinnästä vastaava Claudia Parker kertoo.

Kotimaassa suomalaisia kiehtoo kaunis luonto ja siihen liittyvät aktiviteetit. Etenkin naiset haluavat lomallaan luonnon helmaan. Jopa 82 % naisista on kiinnostunut kotimaan lomallaan kauniista luonnosta ja 53 % luontoaktiviteeteista. Nuoria 18–29 vuotiaita aikuisia kiinnostaa kotimaassa muita useammin kaupunkilomat, laaja palvelu- ja elämystarjonta sekä kulttuuri.Myös väljyyttä arvostetaan matkakohteen valinnassa. 67 % kertoo, että haluaa lomailla kohteessa, jossa ei ole suurta tungosta. 16 % puolestaan kertoo haluavansa lomaltaan täyttä rauhaa ja aikovansa lomailla omalla mökillä tai esimerkiksi telttaillen.

Reilu kymmenes aikoo jo ulkomaille – Välimeren lomamatkoista haaveilu näkyy myös datassa

Tutkimukseen osallistuneista 13 % kertoi aikovansa lomailla ensi kesänä ulkomailla. Hiljalleen heräävä kiinnostus ulkomaanmatkoja kohtaan näkyy myös ebookersin datassa. Toukokuun kysyntä kohdistuu lähes pelkästään kotimaahan, mutta kesän osalta vahvan kotimaan kysynnän rinnalla näkyy ulkomaanmatkojen aktiivinen etsintä.– Kiinnostus on heräämässä Välimeren kohteisiin. Ikisuosikit, kuten Kreikka, Espanja ja Turkki, näkyvät jo suomalaisten verkkosivuhauissa, Parker sanoo.

Kotimaan kysyntä on vahvaa läpi kesän, ja on jopa mahdollista, että kysynnän jatkuessa voimakkaana hinnat saattavat joissakin kohteissa nousta.

Ensi kesän lomamatkoja suunnitellaan Suomessa nyt ahkerasti. Ainoastaan 14 % tutkimukseen osallistuneista kertoo, ettei aio matkustaa ensi kesänä ollenkaan.

*ebookersin teettämä Matkailu 2021 -tutkimus tehtiin Norstatin kuluttajapaneelissa viikolla 12, ja siihen vastasi 1020 18–69-vuotiasta suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Yhteystiedot medialle

Anni Ruotsalainen, hasan & partners

anni.ruotsalainen@hasanpartners.fi

Tietoa ebookersista

ebookers on Suomen johtava verkkomatkatoimisto, jonka valtava matkustustuotteiden valikoima antaa asiakkaille mahdollisuuden rakentaa itsensä näköinen matka. ebookersilla tiedetään, ettei kahta samanlaista matkustajaa ole olemassakaan, eivätkä siksi matkatkaan voi olla identtisiä. Yrityksen laaja tuotevalikoima pitää sisällään yli miljoona lentoa, majoitusvaihtoehtoa, pakettimatkaa, autonvuokrausvaihtoehtoa ja aktiviteettia. Olipa intohimosi mikä tahansa, ebookersilta voit varata itsellesi sopivan matkan, jonka avulla lomastasi tulee täydellinen.

ebookers aloitti toimintansa Suomessa vuonna 1998. Yritys toimii nykyään verkkomatkatoimistona koko Euroopan alueella ja erikoistuu matkailuun ympäri maailman. ebookers lanseerasi palkitun BONUS+-kanta-asiakasohjelmansa vuonna 2014. Lokakuusta 2015 lähtien ebookers on ollut osa Expedia Groupia.

Huomautuksia toimittajille

© 2020 Expedia, Group. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki tavaramerkit kuuluvat omistajilleen.