Tutkimus: Onko etätyömatkabuumi rantautumassa Suomeen? Etätöitä tekevistä jopa 93 % on kiinnostunut etätyömatkailusta

Koronapandemian pitkittyessä monelle aiemmin tuntematon etätyömatkailu kiinnostaa etätöitä tekeviä suomalaisia nyt laajasti. Nettimatkatoimisto ebookersin teettämän tuoreen tutkimuksen* mukaan jopa 93 % etätöitä tekevistä suomalaisista on kiinnostunut etätyömatkailusta. Etätyömatkailusta kiinnostuneista jopa 80 % hakee matkalta vaihtelua arkeen ja maiseman vaihdosta. Vastaajista lähes puolet kaipaa etätyömatkalta lomaan verrattavia elämyksiä ja kokemuksia. Matkoilla koetaan olevan positiivisia vaikutuksia jaksamiseen.

Etätyö on ollut monelle suomalaiselle arkea jo yli vuoden ajan. Etätöiden positiivisten puolien lisäksi monet suomalaiset kaipaavat arkeensa kuitenkin myös vaihtelua. Työt tehdään usein kotona samoissa tiloissa, missä myös muu arki työpäivän päätyttyä jatkuu. Kun etätyölle ei toistaiseksi ole näkysissä loppua, moni etätöitä tekevä onkin suunnannut työntekoon esimerkiksi omalle mökille tai muualle etätyömatkoille.

Nettimatkatoimisto ebookersin tuoreesta tutkimuksesta selviää, että etätyömatkat kiinnostavat suomalaisia laajasti. Vain 7 % niistä, joille etätyömatkat voisivat olla työnsä puolesta mahdollisia kertovat, ettei etätyömatkat kiinnosta heitä. Joka kymmenes suomalainen kertoo jo tehneensä etätyömatkan. Etätyömatkoja suunnitellaan myös jatkossa – 18 % suomalaisista, jotka eivät vielä ole tehneet etätyömatkaa, aikovat tehdä sellaisen tulevaisuudessa.

– Pitkittynyt koronapandemia ja laajat etätyösuositukset ovat luoneet kokonaan uuden ilmiön, jossa työnteko ja osittainen lomailu on saatu yhdistettyä. Kun matkustamista ja muuta normaalia elämää on jouduttu rajoittamaan, on vaihtoehtoisia ja onneksi myös terveysturvallisia vaihtoehtoja löytynyt tilalle, ebookersin viestinnästä vastaava Claudia Parker sanoo.

Suosituin etätyömatkakohde on oma tai perheen mökki. 55 % etätyömatkan jo tehneistä kertoi majoittuneensa mökillä. 24 % puolestaan kertoi majoittuneensa hotellissa, hostellissa tai lomahuoneistossa. Tutkimuksen mukaan hotellien, hostellien tai lomahuoneistojen suosio tulee kuitenkin jatkossa kasvamaan, sillä 49 % etätyömatkalle aikovista suunnittelee majoittuvansa niissä jatkossa.

Loman tuntua, vaihtelua arkeen ja parempaa jaksamista

Etätyömatkoilta suomalaiset hakevat erilaisia asioita. Valtaosa, jopa 80 % vastaajista hakee matkaltaan ennen kaikkea maiseman vaihdosta ja vaihtelua arkeen.

Lähes puolet tutkimukseen osallistuneista toivoo etätyömatkaltaan kuitenkin enemmän: 46 % vastaajista kertoo hakevansa matkalta lomailuun verrattavia elämyksiä ja kokemuksia etätyöpäivien lomassa. 33 % vastaajista ilmoittaakin, että etätyömatka on heille vähän kuin lomaa. Etätyömatkalla he ensisijaisesti nauttivat ja pystyvät hoitamaan työt sen lomassa.

– Tutkimustulokset osoittavat, että ihmiset ovat aika väsyneitä arkeen samoissa tiloissa päivästä toiseen ja maisemaan kaivataan vaihdosta. On kuitenkin mielenkiintoista huomata, että niin moni hakee etätyömatkalta loman tuntua ja elämyksiä. Tämä tarjoaa myös alan palveluntarjoajille uusia mahdollisuuksia, ja mekin ebookersilla olemme huomioineet sen tarjonnassamme, Parker jatkaa.

Myös rauha ja väljyys kiinnostivat etätyömatkailijoita. Noin neljännes vastaajista hakee matkalta työrauhaa, ja lähes yhtä moni kaipaa väljyyttä kodin ahtaiden tilojen sijaan.

Etätyömatkakohteessa tutkimukseen osallistuneita kiinnostaa etenkin kaunis luonto ja luontoaktiviteetit. Myös paikalliset palveluntarjoajat, hyvin varusteltu etätyöhön suunniteltu työskentelytila ja toisaalta oma mökki kiinnostivat.

Valtaosa kokee, että etätyömatkat auttavat jaksamaan. 25 % vastaajista kokee, että etätyömatkoilla on suuri vaikutus omaan jaksamiseen. 57 % kokee, että vaikutusta on ainakin jonkin verran ja matkat piristävät arkea.

– Jo aiemmassa tutkimuksessamme nousi esiin matkailun positiiviset vaikutukset jaksamiseen ja hyvinvointiin. On hieno huomata, että myös etätyömatkailulla voidaan vaikuttaa hyvinvointiin, Parker päättää.

*ebookersin teettämä Etätyömatkailu 2021 -tutkimus tehtiin Norstatin kuluttajapaneelissa viikolla 12, ja siihen vastasi 1020 18–69-vuotiasta suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan

Anni Ruotsalainen, hasan & partners
anni.ruotsalainen@hasanpartners.fi
+358 50 307 78 78

© 2020 Expedia, Group. Kaikki oikeudet pidätetään. Kaikki tavaramerkit kuuluvat omistajilleen.