• Edita Press/

European IST-palkinnon voittaja Suomalainen Nexstim Oy on kehittänyt uuden tavan tutkia ja hoitaa aivoja

Suomalaisen Nexstim Oy:n kehittämä menetelmä on palkittu European IST-palkinnolla, joka on Euroopan tunnetuimpia teknologiapalkintoja.

Nexstim Oy palkittiin 22.3. Itävällan Wienissä European IST Grand Prize/First Price -palkinnolla. Yhtiö on kehittänyt ja patentoinut maailmanlaajuisesti laitteiston, jolla voidaan mitata yksilöllisesti keskushermoston toimintakykyä ja terveyttä. Uusi menetelmä on nimeltään suunnattu aivostimulaatio eli NBS (Navigated Brain Stimulation). Laitteisto kertoo, miten aivojen eri osat toimivat, kun niihin kohdennetaan toimintaa lisäävä tai vähentävä magneettinen pulssi. European IST-palkintoehdokkaat valittiin yli 200 eurooppalaisen hakijayrityksen joukosta. Vuonna 2004 Nexstim Oy:n kehittämälle teknologialle myönnettiin Innosuomi 2004 -palkinto. Aivojen toiminnalliset reaktiot selville - Näen palkinnon merkittävänä tunnustuksena kansainvälisesti hyväksytylle neurologian tutkimukselle ja suomalaiselle alan tuotekehitykselle, korostaa Nexstim Oy:n toimitusjohtaja Jukka-Pekka Särkkä. - Aivojen toiminnan kartoittaminen on ollut tähän saakka hankalaa. NBS-laitteiston avulla haluttuun kohtaan aivokuorta voidaan kohdentaa tarkka impulssi ja mitata sen jälkeen, miten joko yksittäinen kohta tai koko aivokuori reagoi. Tulokset voidaan dokumentoida ja tarvittaessa toistaa luotettavasti. Yli 500 miljoonan euron markkinat Nexstim Oy:n aivostimulaatio-laitteisto on käytössä yli 20 sairaalassa eri puolilla maailmaa ja Suomessa Helsingissä, Kuopiossa, Turussa ja Oulussa. - Aivoperäisten sairauksien tutkimukseen, diagnosointiin ja kuntoutukseen liittyvät maailmanlaajuiset markkinat ovat yli 500 miljoonaa euroa vuodessa. Tyypillisiä laitteiston sovellusalueita Jukka-Pekka Särkän mukaan ovat aivoihin kohdistuvien sairauksien, erityisesti aivohalvauksen ja traumojen kuntoutuksen suunnittelu ja seuranta, nopea liikeaivokuoren/vältettävien alueiden paikantaminen aivokirurgiassa ja psykiatristen diagnostiikka- ja hoitosovellusten testaaminen. Eri tutkimuslaitosten mukaan vuosittain masennuksesta kärsii 150 miljoonaa ihmistä, aivohalvauksesta 100 miljoonaa, Alzheimerin ja muista dementiaa aiheuttavista sairauksista 38 miljoonaa. Aivokirurgiaa tarvitsee 500 potilasta miljoonaa asukasta kohden. Väestö ikääntyy jatkuvasti, mikä lisää entisestään yli 1000 miljardin euron aivosairauksista aiheutuvia vuotuisia hoitokustannuksia.