Aitoa pöhinää, todellisia mahdollisuuksia

Pohjoismaiden suurimman sisämaakaupungin, Tampereen, logistinen sijainti on optimaalinen ja kaupunki tarjoaa elinvoimaisen ympäristön uusille, kehittyville yrityksille.

"Tampereen seudun korkean teknologian alalla on aitoa pöhinää ja tekemisen meininkiä, mikä tarjoaa erittäin hyvät edellytykset uuden liiketoiminnan syntymiselle," kertoo Petri Nykänen, joka vastaa liiketoiminnan kehittämisestä ja investointien edistämisestä Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredeassa.

Kaupungin väestön odotetaan kasvavan 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Nykänen esittää vakuuttavat luvut Tampereen kasvusta. Kaupungin väestön odotetaan kasvavan 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tampere houkuttelee Helsingin jälkeen myös Suomen eniten investointeja kaupunkikehityksen saralla sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta.

Kaupunki on kolmen kansainvälisesti kilpailukykyisen korkeakoulun koti. Joka viides tamperelainen on opiskelija, mikä kuvastaa suoraan korkeasti koulutetun työvoiman saatavuutta.

"Microsoftin mobiililiiketoiminnan viimeaikaisista muutoksista johtuen kaupungissa on nyt saatavilla kokonaisia tiimejä korkean tason ammattilaisia, jotka pystyvät kehittämään tuotteita ja palveluja esimerkiksi autoteollisuuden, viihdeteollisuuden, teollisuusautomaation, älyvaatteiden ja terveysteknologian tarpeisiin"

Uuden ajan innovaatiot luovat pöhinää

Yritysten edustajat Tampereen seudulla todistavat Nykäsen näkemysten puolesta kasvavasta määrästä liiketoimintamahdollisuuksia Tampereen seudulla.

"Ilmapiiri on startupeille hyvin positiivinen. Yritysverkosto tekee paljon yhteistyötä, mikä on hyvin pitkälti myös Nokian perintöä. Seudulla on erittäin merkittävä teollisuushistoria, jonka lisäksi myös ensimmäinen GSM-puhelu soitettiin Tampereelta!", sanoo PiceaSoftin Risto Kivipuro.

Myös Teppo Hemiä, Wirepasin toimitusjohtaja, ylistää Tampereen seutua. "Tampereen startup scene on vielä melko nuori, ja siinä mielessä täällä on helppo erottua joukosta. Tampereen sijainti on erinomainen kansainvälistymiseen pyrkiville yrityksille; Tampere-Pirkkalan lentoasemalta pääset kaikkialle maailmassa ja Helsinki-Vantaan lentoasemakin on vain 90 minuutin päässä", hän sanoo.

Tampere kasvaa ja innovoi

Intel Tampereen Ideation & Innovation ja Site Managerin, Veli-Pekka Vatulan mukaan Tampereen seudun liiketoimintaympäristö on hyvin myönteinen startupeille. "Alueella on positiivista päättäväisyyttä kasvaa ja innovoida, ja liiketoimintaympäristö on erittäin monipuolinen."

Colossal Orderin Mariina Hallikainen muistuttaa myös Tampereen alueen kehittymisestä. "Kun uutinen Tampereen startup scenestä leviää, myös ammattitaitoisen työvoiman rekrytoinnista ulkomailta tulee paljon helpompaa. Ei Tampereelta oikeastaan ​​mitään puutu ja kaikki sijaitsee erittäin kompaktin alueen sisällä", hän sanoo.

Kuva: Oula Välipakka, Petri Nykänen ja Oliver Hussey Tredeasta.

Yhteydenotot: www.tredea.fi

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Tredea Oy on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö. Yhtiö ylläpitää ja vahvistaa kaupunkiseudun vetovoimaisuutta ja varmistaa menestyvän yritystoiminnan edellytyksiä. Tredea Oy toimii operatiivisena voimana, kun seudulle houkutellaan uusia yrityksiä, investointeja, pääomia, matkailijoita ja osaajia.

Lainaukset

Risto Kivipuro, PiceaSoft