• Editor Helsinki/

Arctic Biomaterials Oy:n biopohjaiset sekä biohajoavat komposiittimateriaalit ovat vaihtoehto perinteisille muoveille

Arctic Biomaterials Oy lähestyy kiertotaloutta innovatiivisesta kulmasta. Tarjoamalla asiakkaan tarpeen mukaan räätälöityjä biopohjaisia sekä biohajoavia muovikomposiittimateriaaleja yritys luo jatkuvasti aivan uusia ratkaisuja.

Arctic Biomaterials Oy:n juuret eivät löydy kiertotaloudesta, vaan lääketieteelle kehitetyistä, biohajoavista implanttimateriaaleista, kertoo myynti- ja markkinointijohtaja Tomi Kangas.

– Kehittämämme biohajoavan materiaalin käyttö implanteissa mahdollistaa ensi kertaa kuormaa kantavat sovellukset biohajoavan lasikuitulujitteen ansiosta. Nämä yhdessä edesauttavat luun paranemista ja poistavat toisen leikkauksen tarpeen.

– Noin vuosi sitten mietimme, jos kehittämäämme materiaalia voisi käyttää myös muihin sovelluksiin. Pontimena ovat toimineet globaalit trendit kiertotalouden ja ympäristösopimusten osalta. Vahvana vaikuttimena on pienentää muovin tuotannon aiheuttamaa hiilijalanjälkeä.

Erityislaatuisen yrityksen kehittämästä komposiittimateriaalista tekee biohajoava lasikuitu, jolla biopolymeerejä vahvistetaan. Materiaali on vaihtoehto perinteisille öljypohjaisille muoveille, sen ominaisuudet mahdollistavat käytön vaativissakin teknisissä toteutuksissa.

VAIHTOEHTO ÖLJYPOHJAISELLE MUOVILLE

ABM-materiaali on vaihtoehto öljypohjaiselle muoville, sen ominaisuuksiin voidaan tuoda esimerkiksi korkean lämpötilan- tai mikronkestävyyttä. Materiaalin sovellusmahdollisuudet ovat laajat. Yhteistyötä tehdään suurien globaalien yritysten kanssa muun muassa kuluttajaelektroniikan, lelujen ja huonekaluvalmistuksen saralla. Arctic Biomaterialsin kehittämän komposiitin biohajoavuus on testattu ulkopuolisten tahojen toimesta.

– Materiaalin voi hävittää kuten öljypohjaiset muovit. Lisäksi sen voi hävittää teollisen kompostoinnin avulla jolloin kiertotalous toteutuu.

Tomi Kangas haluaa välittää yrityksen innostusta ja draivia myös muille toimijoille.

– Haluaisin heittää yrityksille haasteen pohtia omia tuotteitaan ja toimintatapojaan ympäristönäkökulmasta. Myös meitä lähestymällä voi saada asiaan apua, koska räätälöimme tarvittaessa yrityksen tarpeen mukaisen ratkaisun.

Ota yhteyttä:

info@abmcomposite.com