Cleantechia Suomesta Kiinaan

Kiinan kilpailtuja markkinoita ei ole yritysten helppo avata. Tarvitaan tietoa siitä, mitä ja miten sinne myydään. Suomalainen Etteplan Oyj auttaa kansainvälisiä yrityksiä välttämään aloittelijan karikot Kiinan markkinoille mentäessä sekä kiinalaisia yrityksiä pääsemään Euroopan markkinoille.

Etteplan on teollisten laitteiden ja koneiden suunnitteluun sekä tekniseen dokumentointiin erikoistunut asiantuntijayritys. Sen palveluja käyttävät niin maailman johtavat kuin pienemmätkin valmistavan teollisuuden yritykset, jotka tarvitsevat erityisosaamista suunnitteluun tai apuvoimia kysynnän vaihteluihin. Etteplan on alansa markkinajohtaja Suomessa ja Ruotsin suurimpia toimijoita.

Kiinassa jo yli vuosikymmen

Etteplan on toiminut Kiinassa jo vuodesta 2004 ja nykyisin siellä on kolmessa toimistossa yli 200 asiantuntijaa, jotka tekevät suunnittelutyötä tai teknistä dokumentointia asiakkaille ympäri maailmaa. Asiakkaina on runsaasti myös cleantech-alan yrityksiä.

Suomessa on paljon korkean tason cleantech-osaamista, mutta hyvien ideoiden tuotteistaminen ja uusille markkinoille pääsy voi olla vaikeaa yritysten omien resurssien vähäisyyden vuoksi. Etteplanin asiantuntijoiden apu nopeuttaa ja helpottaa pääsyä Kiinan markkinoille.

– Kiinassa markkinat ovat erilaiset. Tuote voi olla hyvä, mutta siitä huolimatta se ei myy. Muokkaamme tarvittaessa tuotetta paikallisille sopivaksi, sillä läheskään aina Kiinaan ei kannata yrittää suoraan samalla tuotteella, mikä myy Euroopassa. Osamme auttaa myös paikallisten toimintaketjujen rakentamisessa tarjoamiemme insinööri- ja dokumentointipalvelujamme lisäksi, selvittää palvelualuejohtaja Riku Riikonen.

Kiinasta Eurooppaan

Etteplan auttaa myös kiinalaisyrityksiä tulemaan Eurooppaan.

– Me tunnemme kiinalaiset tuotteet sekä eurooppalaiset standardit ja osaamme siten auttaa suunnittelemaan kohdemaan vaatimukset täyttäviä tuotteita, korostaa Riikonen.

Lisätietoa: Etteplan Oyj, p. 010 3070

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Etteplan on teollisten laitteiden ja koneiden suunnittelun ja teknisen dokumentoinnin edelläkävijäyritys. Pohjoismaiden suurin ja pisimpään Kiinassa toiminut alan yritys.

Lainaukset

Läheskään aina Kiinaan ei kannata yrittää suoraan samalla tuotteella, mikä myy Euroopassa.
Riku Riikonen, palvelualuejohtaja, Etteplan Oyj