CPAP-hoito sytyttää valot uniapneapotilaan tunneliin

Kuljetko päivästä toiseen väsyneenä pimeässä tunnelissa? Syynä voi olla uniapnea. Noin 400 000 suomalaista aikuista sairastaa uniapneatautia, joka voi sammuttaa valot ja viedä värit elämästä. CPAP-laitehoito tuo nopeasti valoa tunneliin.

Uniapneaa sairastaa yli kolme miestä kymmenestä ja liki yksi nainen viidestä, joten se on tavallisempaa kuin moni osaa kuvitella. – Uniapnea on länsimaisen lääketieteen helminauhassa hämmästyttävän tuore tauti, jota alettiin ymmärtää vasta 1970-luvulla. Tänä päivänä uniapneadiagnostiikkaa tehdään enemmän, joten potilaita löydetään paremmin. Ihmisten tietoisuuskin on lisääntynyt, joten diagnostiikan piiriin osataan hakeutua paremmin, korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri, dosentti Miikka Peltomaa kertoo. Peltomaalla on pitkä kokemus uniapneapotilaiden diagnosoinnista ja hoidosta Coronaria Uniklinikka Ainossa Järvenpäässä.

Mikä uniapnea?

Apnealla tarkoitetaan nielun alueen ahtaudesta syntyvää yli 10 sekunnin mittaista hengityskatkosta. Saadakseen hengityksen käynnistymään aivot joutuvat nostamaan ihmisen syvemmästä unesta pinnallisempaan ja välillä herättämään. Uniapneapotilaan unesta tulee näin huonolaatuista koiran unta.

Uniapneataudilla onkin lonkerot monenlaiseen pahoinvointiin ja jopa muihin sairauksiin. – Hoitamattomana se voi heikentää muistia ja keskittymiskykyä, väsyttää ja aiheuttaa masennusta. Uniapnea kuormittaa sydän- ja verisuonielimistöä nostamalla verenpainetta ja verensokeria, jolloin se luonnollisesti nopeuttaa sydän- ja verisuonitautien etenemistä. Uniapnea­tauti nopeuttaa myös muistisairauden kehittymistä, Peltomaa täsmentää.

Unimaski on nuoruuden lähde

Tuhansia uniapneapotilaita hoitanut Peltomaa kutsuu CPAP-hoitoa nuoruuden lähteeksi. – Lääketieteessä on harvinaista, että vakavaan tautiin on olemassa niin tehokas ja helppo hoitomuoto. Moni potilas on kuin uudesti syntynyt jo parin viikon hoitojakson jälkeen.

CPAP-laitehoito kulminoituu unimaskiin, johon potilaat usein pienen epäuskon jälkeen rakastuvat. – Teknologia on loikannut vauhdilla eteenpäin. Laitteet ja unimaskit ovat keventyneet ja pienimmät kulkevat jopa käsilaukussa. CPAP-hoito onkin mielestäni iloinen asia, joka avaa uuden sivun uniapneapotilaan elämässä. Epäillessään uniapneaa tutkimuksiin kannattaa hakeutua terveyskeskus- tai työterveyslääkärin kautta, jolloin on vain muutaman askelen päässä paremmasta yöunesta ja elämänlaadusta, uniapnealääkäri Peltomaa kannustaa. Tutkimuksiin voi hakeutua myös yksityisesti uniklinikalla. Teksti: Mia Heiskanen

Askarruttaako uniapnea?

Heräätkö jatkuvasti väsyneenä uuteen päivään? Millaisia oireita uniapneaan liittyy? Miltä näyttää unimaski? Vastaukset näihin ja moniin muihin kysymyksiin löytyvät osoitteesta ResMed.com

Resmed

ResMed (NYSE: RMD, ASX: RMD) kehittää uraauurtavia ratkaisuja, joilla hoidetaan ihmisiä, pidetään heidät poissa sairaaloista ja voimaannutetaan heitä elämään terveellisempää ja laadukkaampaa elämää. Pilvipohjaiset lääkintälaitteemme muuttavat merkitsevästi uniapnean, keuhkoahtaumataudin (COPD) ja muiden kroonisten sairauksien hoitoa. Kattavat sairaalan ulkopuoliset ohjelmistoympäristömme tukevat ammattilaisia ja omaishoitajia, jotka auttavat ihmisiä pysymään terveinä kodeissaan tai valitsemissaan hoitoympäristöissä. Tarjoamalla mahdollisuuden parempaan hoitoon parannamme elämänlaatua, vähennämme kroonisten sairauksien vaikutuksia ja alennamme kustannuksia kuluttajille ja terveydenhuoltojärjestelmille yli 120 maassa.

Yhteystiedot:
p. 09 86 76 820