Digiajan turvallisuustekniikka on muutakin kuin kameravalvontaa

Tiesitkö, että valvontakamerat voivat tuottaa dataa, jota on mahdollista hyödyntää yrityksen markkinoinnissa ja henkilöstön resursoinnissa?

AVARN Securityn hälytyskeskus-, turvatekniikka ja asiakaspalvelutoiminnoista vastaava johtaja Kaj Ignatjew valottaa, missä turvallisuusalalla mennään.

– Turvallisuusteknologia on kehittynyt huimaa vauhtia, mikä tarkoittaa, että turvallisuusasioita on mahdollisuus ”teknistää” entistä edistyksellisemmin. Käytännössä se tarkoittaa, että esimerkiksi tuotantolaitokselle ei ole enää tarvetta resursoida vartiointihenkilöstöä paikan päälle 24/7, sillä modernin hälytyskeskuksen avulla valvontaa voidaan tehdä etänä.

Ignatjew selventää, että tuotantotiloihin asennetun valvontakameran välittämän kuvan avulla AVARN Securityn päivystäjät saavat tarkan tilannekuvan ja voivat reagoida hälytystilanteisiin juuri oikealla hetkellä ja tavalla.

– Näemme hälytyksen syyn ja tiedämme, millaista apua paikalle tarvitaan tai voidaanko tilanne ratkaista ilman, että paikalle lähetetään vartija, huoltomies tai viranomainen. Oikein sijoitettu valvontakameraverkosto mahdollistaa myös tehokkaat kamerakierrokset etänä kiinteistön sisätiloissa ja ulkoalueilla. Voimme valvoa etäkameravalvonnalla myös yksin työskentelevien tai vaarallista työtä tekevien turvallisuutta. Näin edistyksellinen turvatekniikka luo varmuutta ja kustannustehokkuutta yrityksen päivittäiseen toimintaan sekä minimoi riskit.

Älykkäämpää kameravalvontaa

Ignatjew nostaa esille myös myymälöiden kameravalvonnan, jonka perustehtävä on liitetty perinteisesti turvallisuuteen.

– Tänä päivänä kameroihin voidaan liittää älyä, jolloin niiden avulla voidaan vaikkapa laskea asiakasvirtoja tai selvittää myymälän ”kuumat alueet”, mikä puolestaan auttaa tuotteiden sijoittelussa. Valvontakamerat voivat myös tuottaa tietoa, joiden avulla asiakas ymmärtää asiakkaiden liikkeitä eri vuodenaikoina, viikonpäivinä tai vuorokaudenaikoina. Tällainen data voi auttaa mitoittamaan tarkemmin henkilöstöresurssit.

Asiakkaalla on myös hyvin usein omissa tiloissaan fyysinen tallennin, joka tallentaa kamerajärjestelmän tuottamaa kuvaa. Tänä päivänä data voidaan ohjata digitaalisen tallentimeen eli pilveen, jolloin materiaalia voi hyödyntää ajasta ja paikasta riippumatta – myös mobiilisti.

Helpot ja joustavat turvallisuusratkaisut

Ignatjew muistuttaa, että AVARN Securityn turvallisuusratkaisujen avainsanoja ovat helppous ja joustavuus, olipa kyse hälytys- tai kameravalvonnasta, niiden yhdistelmästä tai ylipäätään turvatekniikasta.

– Periaatteemme on, että palveluiden käyttöönoton tulee olla asiakkaalle mahdollisimman helppoa, joustavaa ja kustannusten läpinäkyviä. Joustavuudella tarkoitamme räätälöitävyyttä, modulaarisuutta sekä sitä, että esimerkiksi kameravalvontaa voi helposti muuttaa olosuhteiden muuttuessa. Nopeat reaktiot ovat tarpeen, kun on kyse turvallisuudesta.

www. avarn.fi

Teksti: Mia Heiskanen