Espoo versoo uusia innovaatioita

Espoossa on osattu hyödyntää Nokian synnyttämä maaperä. Kaupunki versoo uusia yrityksiä, innovaatioita ja osaamisen aluskasvillisuutta, joka tarjoaa huikeita mahdollisuuksia kansainvälisille toimijoille.

Espoo on yksi metropolialueen kaupungeista, joka on opittu tuntemaan Nokian kotipesänä. Nokian, Microsoftin ja monen muun yrityksen irtisanomisten myötä markkinoille on vapautunut korkeasti koulutettua ja osaavaa työvoimaa, joista moni on löytänyt uuden alun yritystoiminnan kautta tai työllistymällä menestyviin espoolaisiin pk- ja kasvuyrityksiin.

– Irtisanomiset ovat ikävä asia, mutta niistä seuraa usein lopulta paljon hyvää. Meille on syntynyt satoja uusia yrityksiä, joissa innovoidaan uutta puutarhaamme, Espoon kaupungin elinkeinojohtaja Tuula Antola toteaa.

Espoo Innovation Garden – Pohjoismaiden suurin innovaatiokeskittymä

Antolan vertaus puutarhaan on osuva, sillä Espoon Otaniemen, Keilaniemen ja Tapiolan alueella sijaitsee Pohjoismaiden suurin innovaatiokeskittymä Espoo Innovation Garden.

– Se on elämysten ja innovaatioiden puutarha, jossa kaupunki toimii innovaatioalustana. Kasvatamme puutarhassa parhaita yrityksiä, tutkimusta ja työskentely-ympäristöä. Alueella toimii jo 5000 tutkijaa, 25 tutkimus- ja kehitysyksikköä ja merkittävä osa Suomen pörssiyrityksistä. Kansainvälisyydestä kertoo se, että puutarhurit edustavat sataa eri kansallisuutta.

Vahva tutkimusyhteisö

Espoon sydämessä toimii myös maineikas Aalto-yliopiston ja VTT:n tiede- ja tutkimusyhteisö.

– Molemmilla on ollut todella suuri merkitys sille, että Espoon maine osaamiskeskittymänä on kiirinyt maailmalle. Meillä on matala hierarkia, joten täällä on helppo tehdä yhteistyötä myös tiedeyhteisön kanssa. Se antaa innovaatiopuutarhalle mahdollisuuden kasvaa tieteen, talouden ja taiteen yhdistelmänä.

Kestävästi kasvava kaupunki

Espoon menestys Euroopan komission järjestämässä Euroopan innovaatiopääkaupunkikilpailussa on innostanut puutarhureita jatkamaan maaperän muokkaamista yhä hedelmällisemmäksi kasvualustaksi. Espoo rankattiin 140 eurooppalaiskaupungin vertailussa ykkössijalle kaupungin taloudellista, sosiaalista ja ekologista kestävyyttä mittaavalla kokonaisindeksillä.

– Olemme iloisia tuloksesta, sillä se osoittaa, että olemme tehneet oikeita valintoja. Palvelut, koulut, oppimisympäristöt ja työpaikat rakentuvat Espoossa kestävällä tavalla ja luonto on lähellä. Ne ovat olleet keskeisiä arvoja Espoon kehittämisessä ja tulevat olemaan sitä myös jatkossa, Antola painottaa.

www.espooinnovationgarden.fi

Teksti: Mia Heiskanen

Yhteydenotot:
tuula.antola@espoo.fi
www.espoo.fi

.

Espoo on Suomen toiseksi suurin kaupunki. Sen erityispiirre on viiteen eri keskukseen tukeutuva kaupunkirakenne, jossa yhdistyvät urbaani, pientalovaltainen ja maaseutumainen asuminen.

Lainaukset

Meille on syntynyt satoja uusia yrityksiä, joissa innovoidaan uutta puutarhaamme.
Tuula Antola, Espoon kaupungin elinkeinojohtaja