Espoon rantaraitti – portti merelle

Espoon rantaraitti on ainutlaatuinen 40 kilometrin mittainen virkistys- ja ulkoilureitti, jonka varrella on lähes sata kiinnostavaa kohdetta. Ne kertovat Espoon luonnosta, kulttuurihistoriasta ja menneestä rannikkoelämästä.

Uutta on kesäkuun 16. päivänä aukeava Suvisaariston Pentalassa aukeava Saaristomuseo. Se koostuu hyvin säilyneestä valtakunnallisesti merkittävästä kalastaja- ja huvilaympäristöstä, jonka vanhin rakennus on 1790-luvulta.

Rantaraitti tarjoaa jokaiselle jotakin. Se on helppokulkuinen ja monimuotoisessa luonnossa puikkelehtiva ulkoilureitti. Sen varrella on lähes parikymmentä venesatamaa, uimarantoja, museoita, kahviloita, ravintoloita, luontopolkuja sekä myös modernia kaupunkiympäristöä.

– Metrolla Espoon rannoista pääsee nauttimaan helposti myös muualta pääkaupunkiseudulta. Saaristo on kaikille avoin ja eri saariin pääsee tutustumaan saaristoveneillä. Esimerkiksi Isoon Vasikkasaareen on erittäin hyvät yhteydet. Perillä voi uida ja ulkoilla sekä aterioida joko nuotiotulen ääressä omin eväin tai nauttia ravintola Gula Villanin tai idyllisen Vasikkasaaren kahvilan antimia, selvittää Rantaraitin isäntä Lennart Pettersson.

Katso Saaristoveneen pysähdyspaikat ja aikataulut2018:

www.espoo.fi/fi-FI/Kulttuuri_ja_liikunta/Ulkoilu/Saaristoliikenne

Saaristoveneellä pääsee myös avomeren tuntumassa sijaitseville upeille saarille Gåsgrundiin, Rövareniin ja Stora Herröhön, Retkeiliöiden käytettävissä on keittokatos, puucee sekä jätehuolto.

Pentalan saaressa merellinen Espoo on parhaimmillaan. Kesäkuussa aukeavassa ainutlaatuisessa Saaristomuseossa voi tutustua 15 rakennuksesta muodostuvaan perinteiseen kalastaja- ja huvilaympäristöön. Kesä- ja tilausravintola Paven sekä kahvila toivottavat vierailijat tervetulleiksi tutustumaan uudella otteella tulkittuihin perinteisiin saariston makuihin.

Nokkalan Majakassa upeista merimaisemista voi nauttia ympäri vuoden yksin, kaksin tai vaikkapa 10-30 hengen aamiaiskokouksissa.

Telttaillen pääsee osaksi saaristoluontoa. Se onnistuu näillä saarilla:

• Stora Herrö
  • Rövargrundet
  • Rövaren
  • Gåsgrund
  • Knapperskär
  • Torra Lövö
  • Bylandet

Rantaraitin varrella on useita lapsiperheille soveltuvia upeita uimarantoja ja Vesiurheilukeskus Laguuni Keilaniemessä palvelee vesien hurjapäitä.

Ison Vasikkasaaren viehättävä yli satavuotias Gula Villan antaa upeat puitteet jopa 100 hengen kokouksille. Merellisestä tunnelmasta ja saaristoherkuista voi nauttia ravintolan viehättävällä terassilla tai kodikkaissa sisätiloissa. Lapsia ja isompiakin kävijöitä viihdyttävät lampaat.

Tarvaspään museon suunnitteli ja rakensi taiteilija Akseli Gallen-Kallela. Rakennus ympäristöineen tarjoaa ainutlaatuisen museoelämyksen. Viereisessä 1860-luvulla rakennetussa Villa Linuddissa toimii viime vuonna Espoon parhaaksi kahvilaksi valittu Cafe Zoceria. Se tarjoaa ainutlaatuiset puitteet myös kokouksille ja virkistäville tyhy-päiville.

Villa Elfikin luontotalo upeassa jugendlinnassa sijaitsee Laajalahden luonnonsuojelualueen vieressä. Rakennuksessa on myös viehättävä kahvila.

Kännykkä opastaa

Palvelussa on erikseen merkittyinä Rantaraitin pyöräiltävä reitti, Espoon rantamaratonreitit ja Villa Elfvikin esteetön luontopolku sekä lisäksi Rantaraitin lähellä olevat linja-autopysäkit ajantasaisine aikataululinkkeineen. Palvelu on maksuton käyttäjilleen, ja se on ladattavissa osoitteesta citynomadi.com/route Mobiiliselaimella palvelun saa ladattua osoitteesta n.citynomadi.com.

Teksti: Maija-Liisa Saksa