Fingrid luo alustan puhtaalle sähköjärjestelmälle

Uudistuvalla sähköjärjestelmällä on keskeinen rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa. Energiamurros näkyy yhä enemmän meidän kaikkien arjessa. Tulevaisuuden puhtaan sähköjärjestelmän perustan muodostavat ydinvoima, vesivoima, tuulivoima ja aurinkovoima. Ydinvoimalla tuotetaan puhdasta perusvoimaa, vesivoima tarjoaa tärkeitä säätöominaisuuksia ja tuulivoimasta on tullut teollista liiketoimintaa. Aurinkopaneeleita on alkanut ilmestyä liikekiinteistöjen, pientalojen ja mökkien katoille – yhä useammista sähkönkäyttäjistä tulee sähkön tuottajia. Sähköä tuotetaan aiempaa hajautetummin ja tuotetut määrät sekä tuotantoajankohdat riippuvat sääoloista. Yhteiskunnan sähköistyminen vähentää osaltaan liikenteen ja lämmityksen päästöjä.

Fingridiltä odotetaan Suomen kantaverkkoyhtiönä aktiivista panosta energiamurroksessa tulevaisuuden puhtaan ja markkinaehtoisen sähköjärjestelmän muovaajana. Teemme tiiviistä yhteistyötä markkinatoimijoiden, viranomaisten ja poliittisten päättäjien kanssa.

Tehtävämme ilmastonmuutoksen torjunnassa on luoda alusta puhtaalle sähköjärjestelmälle. Tähän rooliin kuuluu Suomen kantaverkosta huolehtiminen ja sen kehittäminen tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi. Olemme investoineet jo usean vuoden ajan kantaverkon kehittämiseen, jotta puhdas energia saadaan kuluttajien ja teollisuuden ulottuville. Rooliimme kuuluu myös sähköjärjestelmän valvonta ja operointi joka hetki siten, että yhteiskunta voi jatkossakin luottaa varmaan sähköön.

Fingridille on annettu keskeinen rooli sähköllä toimivassa suomalaisessa yhteiskunnassa. Edistämme osaltamme suomalaisten hyvinvointia ja Suomen kilpailukykyä turvaamalla yhteiskunnalle varmaa sähköä, edistämällä sähkömarkkinoiden tehokasta toimintaa ja siirtämällä sähköä edullisesti tuotantolaitoksilta sähkön käyttäjille.

Lupaamme jatkossakin välittää. Varmasti.

Vuosi 2019 on kantaverkon juhlavuosi, sillä Rautarouvaksi nimetty kantaverkon ensimmäinen osuus Imatralta Turkuun valmistui tasan 90 vuotta sitten. Vietämme juhlavuotta kantaverkosta huolehtivassa Fingridissä työn merkeissä. Haluamme kuitenkin muistuttaa, kuinka tärkeää sähkö on meidän jokaisen arjessa. Sähkö on itsestäänselvyys, mutta muuttuu välttämättömäksi hetkellä, jolloin sitä ei olekaan saatavilla

Jukka Ruusunen

Fingrid Oyj