Gastoria EF tuo Suomeen laatulihaa maailmalta: Aitoja lihaelämyksiä yksinoikeudella, síl vous plait!

Kauniisti marmoroitunut Kobe-härkä sulaa kirjaimellisesti suussa. Tamperelaisen Bodega Salud -ravintolan hämärässä kabinetissa on lähes harras tunnelma, kun ohueksi leikattu Kobe-ulkofilee sashimi katoaa arvostaviin suihin. Maailman laadukkaimpien lihojen maahantuontiin erikoistunut Gastoria EF toi naudanlihan aatelina pidetyn Kobe-härän Saludin valikoimiin maaliskuussa 2015.

Harvinaisen herkun seurana tasting-menyyssä oli Satsuma-härkää, Dingley Dell -possua sekä Black Angus -härkää. Jotakuta voisi illallisen hinta hirvittää, sillä Kobe-lihan kilohinta huitelee 400 euron paikkeilla. Suolainen hinta selittyy sillä, että Kobe-härkää teurastetaan Euroopan markkinoille kuukausittain vain 24 kappaletta.

Laatuliha kuin vuosikertasamppanja

Limited Edition -leima on Wagyu-lihan kohdalla enemmän kuin paikallaan, koska japanilaisen naudanlihan vienti ulkomaille oli vuoteen 2012 asti laitonta.

Japanilaista naudanlihaa saa Suomessa 1.5.2015 lähtien Saludin ja Gaijinin lisäksi Helsingissä Groteskissa, Ravintola Figarossa Jyväskylässä, Ravintola Torressa Turussa, Ravintola Strampenissa Vaasassa sekä Ravintola Makasiinista Hangossa.

Kobe-härän makuhermoja hivelevän täyteläisen maun ja pehmeän rakenteen takana ovat Japanin suotuisat ympäristöolosuhteet, hyvinvoivat eläimet ja luonnonmukainen ravinto. Tarkat laatukriteerit erottavat aidon Wagyu-lihan muualla tuotetusta Kobe-tyylisestä lihasta.

Saludissa pidetyn kutsuvierastilaisuuden pääpuhuja, japanilainen arvostettu Wagyu-asiantuntija Mr. Nozumo Dojo kertoo, että Wagyu tarkoittaa pihvikarjaa, joka on syntynyt, kasvatettu ja teurastettu nimenomaan Japanissa. Wagyu-karjaan kuuluu neljä rotua: Japanese Shorthorn, Japanese Brown, Japanese Polled ja Japanese Black. Kobe-liha kuuluu Japanese Black -rotuun, jota kasvatetaan ainoastaan Honshun saarella.

– Rekisteröidyllä Wagyu-karjalla täytyy olla sertifikaatti, joka osoittaa sen sukupuun vähintään kolmen sukupolven päähän. Jokaisella eläimellä on passinumero, jolla voidaan valvoa karjan laatua senkin jälkeen, kun se viedään maasta, Mr. Nozumo Dojo kertoo. Hänen yrityksensä ADiRECT kuuluu Japanin merkittävimpiin Wagyu-lihan tuottajiin.

Lihan alkuperä kiinnostaa

Tänä päivänä ihmiset haluavat tietää, mistä heidän syömänsä liha tulee ja miten eläimet on kasvatettu. Pietarsaarelaisen Gastoria EF:n perustajat Björn ja Ulf Eriksson kuuntelivat kuluttajien toiveita herkällä korvalla ja perustivat yrityksen periaatteella, että valikoimissa on vain maailmanluokan tuottajien 100-prosenttisesti sertifioitua lihaa.

– Ideanamme on tuoda parempaa palvelua ja korkealaatuista lihaa Suomeen. Aiemmin ravintoloissa tarjottiin eksoottista tuontilihaa, jonka alkuperästä ei ollut tietoa. Me haluamme olla rehellisiä ja panostaa laatuun, jonka alkuperä tiedetään. Siksi liikeideanamme on, että kaikki tuomamme liha on sertifioitua, kertoo Gastorian myyntijohtaja Tommi Lillrank.

– Tuotamme lihaa, josta puhutaan ja jota asiakkaat haluavat. Japanilainen liha on tällä hetkellä trendikästä. Siksi Kobe ja yhtä laadukas, mutta vähemmän tunnettu Satsuma sopivat täydellisesti meidän arvomaailmaamme ja tuotevalikoimaamme, Lillrank toteaa.

Yritys ei kuitenkaan halua profiloitua ainoastaan fine dining -paikkojen yhteistyökumppaniksi.

– Saludin Surf & Turf -tyyppisessä tasting-annoksessa on kolmea eri lihaa eli Satsumaa, Black Angusta sekä vapaana ulkona kasvanutta Dingley Dell -possua. Tasting-annoksilla saadaan raaka-ainehinnat suhteellisen alas, joten annoksia voidaan myydä asiakkaille kohtuuhintaan.

Kutsuvierastilaisuuden maistelumenussa tarjottiin Koben lisäksi Satsumaa grillatun entrecôten muodossa. Liha oli peräisin Mr. Nozumo Dojon omalta tilalta Japanista. Vakuudeksi saimme lihan aitoussertifikaatin, josta näkyy syömämme naudan sukutaulu isoisovanhempiin asti – hienon turvanjäljen kera.

Saludin Kobea tilaavat asiakkaat voivat myös pyytää nähtäväkseen lihan sertifikaatin, sillä ravintola löytyy jatkossa Gastorian kanssa maailmankuululta ja harvinaiselta Shop List – the Designed Registration Store for Kobe Beef -listalta. Sieltä löytyvät Kobe-lihan viralliset jälleenmyyjät ja maahantuojat ympäri maailmaa. Teksti: Editori.fi

”Rekisteröidyllä Wagyu-karjalla täytyy olla sertifikaatti, joka osoittaa sen sukupuun vähintään kolmen sukupolven päähän.”

-Mr. Nozumo Dojo

Yhteydenotot: Gastoria EF Tech Ab, p. +358 40 760 9024

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Ideanamme on tuoda parempaa palvelua ja korkealaatuista lihaa Suomeen.

Lainaukset

Björn ja Ulf Eriksson, Gastoria EF