Huomaamatonta turvallisuutta arkeen

Oma ja läheisen turvallisuus kotona huolettaa, kun ikää karttuu mittariin. Jokaisesta kolotuksesta ei haluaisi läheisiä ja kotihoitoa vaivata, ja turvarannekettakin on vaikea painaa, jos taju katoaa. Seniortekin Kukkatolppa-turvallisuusjärjestelmä valvoo asukkaan turvallisuutta edullisesti ja huomaamattomasti vuorokauden ympäri.

Liiketunnistintekniikalla toimivan Kukkatolpan ansiosta muistisairaat, liikuntarajoitteiset sekä muut erityisryhmät ja kotonaan tukea tarvitsevat ikäihmiset voivat asua turvallisesti kotonaan ilman tunnetta jatkuvasta valvonnasta. Kukkatolppa seuraa huomaamattomasti vuorokauden ympäri asukkaan hyvinvointia ja ilmoittaa helppokäyttöisen järjestelmän avulla, jos jokin on pielessä.

– Kukkatolppa kerää ja tallentaa tietoa asukkaan vuorokausirytmistä eli siitä, milloin hän nousee ylös, minkä verran liikkuu ja käy ulkona jne. Jos vuorokausirytmiin tulee selkeitä poikkeamia, laite hälyttää. Eli hälytys aktivoituu automaattisesti niin, ettei avuntarpeessa olijalle tule tunnetta, että vaivaa jotain toista, Seniortekin toimitusjohtaja Pasi Nurmela kertoo.

Inno-Suomi palkittu Kukkatolppa antaa myös ennakoivaa tietoa, jolla läheiset ja kotihoito voivat tarkastaa omilla tunnuksillaan puhelimistaan, että kaikki on kunnossa, vaikka säännöllinen päivärytmi muuttuisikin.

– Jos ikääntynyt omainen herää yhdeksältä normaalin seitsemän sijaan, Kukkatolppa hälyttää omaisen tai kotihoidon puhelimeen. Tällöin ei tarvitse lähteä pillit soiden tarkastamaan, onko kaikki hyvin, vaan tarkastussoitto riittää.

Turvallista, itsenäistä elämää kotona

Kukkatolpalla voidaan ohjata kotihoidon prosesseja sekä säästää henkilöstöresursseja, kun turhat tarkastuskäynnit jäävät pois.

– Jos asukas kurkkii ovelta poistumatta kotoaan, perinteinen turvajärjestelmä tekee hälytyksen. Tällöin kotihoito ei tiedä, onko asukas kotona vai ei. Kukkatolppa taas kuittaa, että asukas on asunnossa eikä apua tarvitse hälyttää. Järjestelmä maksaa itsensä takaisin jo sillä, että kaksi turhaa 90 euroa maksavaa kurkkimiskäyntiä jää pois. Tämä tuo huomattavia säästöjä kotihoidolle sekä yhteiskunnalle, hän toteaa.

Kukkatolpan ajatuksena on, että asukas saa elää elämäänsä omalla tavallaan ja säilyttää itsemääräämisoikeutensa ilman valvonnan tunnetta tai huolehtimista turvarannekkeen akun kestosta.

– Yksi asiakkaamme kävi tavallisesti vessassa kymmenen kertaa vuorokaudessa, ja kun vessakäynnit ykskaks triplaantuivat, laite hälytti kotihoitoon. Sieltä hänet ilmoitettiin tutkimuksiin, joiden perusteella löytyi hoitoa vaativa sairaus, Nurmela havainnollistaa.

Yhteydenotot: Seniortek Oy, Puhelin: 045 7731 1959
Tekst: http://www.editori.fi/kuluttaja

. Lisätietoa: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi

Ihmisläheiset turvallisuusratkaisut ja hälytysjärjestelmät.

Lainaukset

Pasi Nurmela, Seniortekin toimitusjohtaja