Hyvä verkkokauppa tarjoaa aidon asiakaskokemuksen

Suomalaisen verkkokaupan kasvuvauhti on ollut viime vuoden loppuun asti selvästi kaksinumeroista, ja koronakevään vaikutuksia voidaan vain arvailla. Vilkas Group Oy:n laskema, yrityksen alustaratkaisulle rakennettujen 2000 verkkokaupan todellisia myyntilukuja seuraava verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien hypänneen vuoden 2020 toisella neljänneksellä peräti 75 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Uusia verkkokauppoja syntyy huimaa vauhtia, yrityskokoon tai toimialaan katsomatta. Nykyteknologia ja käytettävissä olevat alustat mahdollistavat toimintavalmiuden jo parissa päivässä. Vauhtisokeuden vaara kasvaa, sillä yksi ratkaisu ei sovi kaikille.

– Verkosta saatavat, valmiista moduuleista saman tien itse koottavat verkkokaupat kahden viikon ilmaisine koejaksoineen luovat helposti illuusion automaattisesta onnistumisesta, kertoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski

– Todellinen menestys rakennetaan kuitenkin yksilöllisten lähtökohtien ja tavoitteiden varaan.

Selvää on, että muutamaan erikoistuotteeseen keskittyvä yritys tarvitsee aivan toisenlaisen ratkaisun kuin tuhansia artikkeleita päivittäin myyvä tavaratalo. Verkkokauppa noudattaakin rakenteellisesti kivijalkamyymälän logiikkaa; tyyliin sopiva sisäänkäynti, selkeät ja helposti navigoitavat osastot ja nopea kassa-asiointi ovat asioita, joita kaikki arvostavat, mutta jotka on osattava ja maltettava toteuttaa mahdollisimman yksilöllisesti.

– On ymmärrettävä, mitä kauppaan astuva asiakas arvostaa ja etsii, Korkiakoski muistuttaa. – Tuotteiden on löydyttävä helposti, mutta myös mahdollisuuksia kierrellä ja löytää jotain uutta on tarjottava.

Selvitämme asiakkaan tilanteen ja tavoitteet perinpohjin, ja teemme sen pohjalta ehdotuksen ratkaisusta, joka parhaiten vastaa tarkoitustaan, kertoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Alustoja ja alan parasta asiantuntemusta

Vilkas Group on verkkokauppa-alustojen toimittajana Suomessa ainutlaatuinen. Mittava 25 vuoden kokemus antaa näkemystä, jonka pohjalta voidaan suunnitella toimiva ratkaisu jokaiseen tarkoitukseen. Toisille sopii yksinkertainen perusratkaisu, toisten kannattaa valita täysin räätälöity alusta, joka ottaa huomioon erilaiset kohderyhmät erityistarpeineen.

Asiantuntijan kanssa toimiessa ei tarvitse edes etukäteen tietää, mikä vaihtoehto on kaikkein sopivin.

– Me aloitamme yhteistyön huolellisella lähtötilanteen läpikäynnillä, Markku Korkiakoski korostaa. – Selvitämme asiakkaan tilanteen ja tavoitteet perinpohjin, ja teemme sen pohjalta ehdotuksen ratkaisusta, joka parhaiten vastaa tarkoitustaan.
Paras ratkaisu sisältää usein myös Vilkkaan asiantuntijoiden toteuttamia, parhaan mahdollisen asiointikokemuksen varmistavia lisäpalveluja. Nämä voivat liittyä markkinointiin, kielenhuoltoon, ulkoasun suunnitteluun, kirjanpitoon, koulutukseen tai muihin vastaaviin asioihin. Kaiken tarkoituksena on saada aikaan kokonaisuus, joka ottaa mahdollisimman monelta kantilta huomioon niin verkkokaupan omistajan kuin hänen asiakkaidensa odotukset ja käyttötilanteen.

Paljon kiitelty lisäpalvelu on myös kaikissa ongelmatilanteissa selvällä suomen kielellä palveleva tuki. Siihen eivät netin tee-se-itse -verkkokaupat pysty.

Koronakeväästä kohti joulua – kotimaisia verkkokauppoja tarvitaan

Koronakevään myötä verkkokauppojen ja kivijalkamyymälöiden yhteys vahvistui entisestään. Vilkas Group käynnisti Pelastetaan kauppa -kampanjan, jonka kantavana ajatuksena oli auttaa asiakkaita löytämään nimenomaan kotimainen verkkokauppa. Näin haluttiin varmistaa, että mahdollisimman moni kulutettu euro jäisi Suomeen.

Kampanja paransi kotimaisten verkkokauppojen näkyvyyttä, ja tilanteita saatiin käännettyä positiivisiksi. Kotiin jääneet kuluttajat löysivät tutuiksi tulleet palveluntarjoajat verkosta, ja niiden ohella aivan uusiakin verkkokauppatuttavuuksia. Tämän ansiosta moni liiketoiminta pelastui.

Syksyn lähestyessä varaudutaan koronan toiseen aaltoon. Iskipä se tai ei, verkkokaupan kehitys tuntuu vääjäämättömältä. Kunhan kaikki toimii ja asiointi sujuu, voidaan perustellusti odottaa kasvun kiihtyvän entisestään jo loppuvuoden aikana.

Kauppiaiden onkin syytä suunnata katseitaan joulumyyntiin, sillä parin kuukauden päästä kuluttajat alkavat jo täyttämään pukinkonttejaan. Markku Korkiakoski ennustaa joulumyynnin siirtyvän verkkoon vielä tähänastista voimakkaammin ja toivoo, että kivijalkakauppiaat varautuvat tilanteeseen hyvissä ajoin.

– Joulumyynti on monessakin suhteessa tavanomaista kaupankäyntiä vaativampaa, ja se asettaa omat edellytyksensä myös verkkokauppojen toimivuudelle. Ajoissa liikkeelle lähteminen on paras tapa varmistaa se, että verkkokaupasta tulee tismalleen omien tarpeiden mukainen. Sen on oltava huolellisesti testattu ja täydessä toimintavalmiudessa silloin, kun joulumyynti alkaa.

Teksti Timo Mansikka-aho

Vilkas Group

Vilkas tarjoaa sekä monipuolisen että helppokäyttöisen järjestelmän nettikaupan perustamiseen. Lisäksi kauppiaan tukena on Vilkkaan ammattitaitoinen tukihenkilöstö, josta emme peri kauppiaalta erillistä maksua. Ei piilokuluja! Vilkas on johtava verkkokauppatoimittaja Pohjoismaissa, ja jo 2 000 asiakasta luottaa palveluumme. Pystymme lupaamaan 100 % tyytyväisyystakuun palvelullemme.

Yrityksen verkkosivut

Yhteyshenkilö: Camilla Lehtonen, camilla@vilkas.fi