Hyvinvoiva yrittäjä – hyvinvoivan yrityksen edellytys

Yrittäjän työkykyä ja hyvinvointia ei voi ulkoistaa työterveyshuollon tai esimiehen vastuulle. Yrittäjä itse kantaa vastuun kaikesta, myös itsestä huolehtimisesta ja tuntee laiminlyönnin vaikutukset omassa jaksamisessaan. Yrittäjän oma hyvinvointi ja yrityksen toimintakyky linkittyvät toisiinsa. Hyvinvoivan yrittäjän tsekkilistalla voisi olla esimerkiksi oheisia alla olevia tavoitteita. Jos jaksamisen perusasiat on rempallaan, kannattaa miettiä miten nämä vaikuttavat omaan hyvinvointiin ja yritystoiminnan tuloksellisuuteen.

HYVÄT TYÖRUTIINIT TAVAKSI

• Suunnittelen työni etukäteen, varaan aikaa myös ruokatauolle.

• Laskutan ja hoidan paperityöt ajallaan.

• Kuittini ovat järjestyksessä ja toimitettuna ajoissa kirjanpitäjälle. Tilinpäätöstiedot toimitan heti pankkiin.

VOIMAA ARJESTA

• Pidän työpäivän mitan kohtuullisena ja otan riittävästi vapaata, aina kun mahdollista.

• Työltä jää aikaa myös läheisilleni ja ystävilleni.

• Nukun riittävästi joka yö (mielellään 7-8 tuntia).

• Olen hankkinut itselleni työterveyshuollon palvelut.

TURVATTU TULEVAISUUS

• Pidän YEL- tai MYEL-tasoni kunnossa. Tiedän tason.

• Turvaan itseni ja tulevaisuuteni. Minulla on asianmukaiset vakuutukset.

• Teen tarvittaessa varasuunnitelman tai riskianalyysin.

VERKOSTOT HYÖTYKÄYTTÖÖN

• Olen yrittäjäjärjestön ja maksuttoman Työpaikkojen työhyvinvointiverkoston jäsen. (www.ttl.fi/tyhyverkosto

• En tee kaikkea itse. Hyödynnän kolme kultajyvää: verkostoidun, ulkoistan, delegoin.

• En jää ongelmatilanteissa yksin, vaan otan yhteyttä tukitahoihin kuten toinen yrittäjä, yritys­neuvonta, työterveyshuolto tai www.yrittajantukiverkko.fi.

TYÖNANTAJA – HUOLEHDI HENKILÖSTÖSTÄ

• Yritykseni henkilöstö ovat ohellani yritykseni tärkein voimavara ja investointi. Luotan ja annan riittävästi tukea.

• Kuuntelen henkilöstöä ja annan heidän vaikuttaa yhteisen työ­paikkamme asioihin.

• Useat työpaikkojen ongelmat johtuvat yksinkertaisesti puutteellisesta ja huonosti hoidetusta viestinnästä. Varmistan esteettömän tiedon kulun.

• Hyväksyn virheet osana oppimisprosessia ja kannustan kokeilemaan. Ketterillä kokeiluilla saamme aikaan uutta.

• Työ ei saa olla pelkkää puurtamista. Jutellaan ja juodaan kahvia. Virkistäydytään yhdessä. Hyvinvoiva työntekijä antaa parhaansa yritykseni eteen!

LISÄTIETOA JA VINKKEJÄ:

www.ttl.fi/pienyritys

www.ttl.fi/ketteraHR

www.ttl.fi/naisettyossa

www.ttl.fi/mikrotmenestykseen

Teksti: Anne Salmi, Susanna Visuri ja Minna Janhonen

Yhteydenotot:
Työterveyslaitos
Sähköposti etunimi.sukunimi@ttl.fi
www.ttl.fi

.

Työterveyslaitos on työhyvinvoinnin tutkija, kehittäjä ja asiantuntija. Hyvinvointia työstä on visiomme, sillä hyvinvointi ja pidemmät työurat liittyvät kiinteästi yhteen. Terveellinen, turvallinen ja mielekäs työ luo hyvinvointia. Osaamisemme on sekä kansallisesti että kansainvälisesti tunnustettua ja kysyttyä. Asiakkaitamme ovat työpaikat, kansalaiset, julkinen valta, työterveyshuollot sekä muut työhyvinvointia kehittävät ja siihen liittyvää tietoa levittävät organisaatiot.