Juridiikka Suomessa – energia- ja infrastruktuuriprojektit

Kansainvälisten projektien menestys riippuu ensi kädessä työnsä osaavista ammattilaisista. Sama pätee oikeusneuvontaan. Asianajotoimisto Bergmann on alansa todellinen asiantuntija, joka valvoo asiakkaidensa etuja saksalaisella perusteellisuudella.

Asianajajatoimisto Bergmann on toiminut Suomessa vuodesta 1992. Toimiston perustaja, saksalainen Hans Bergmann kertoo yrityksen juurten olevan Saksassa.

– Meillä oli Saksassa toimisto, jolla oli paljon suomalaisia asiakkaita. Ajan myötä toimintamme painokeskus siirtyi Suomeen sillä määrin, että luovuimme kokonaan Saksan toimistostamme ja keskityimme täysin Suomeen.

Bergmann kertoo toimiston erikoistuneen jo aikaisessa vaiheessa.

– Asiakaskuntamme koostui alusta asti enimmäkseen teollisuuslaitteiden valmistajista. Ihan alussa he olivat enimmäkseen sähköasemien rakentamiseen erikoistuneita.

Uusiutuvat energialähteet

Perinteiset sähköasemat ovat nyt jääneet hieman takaa-alalle. Sen sijaan toimiston yhä laajenevaan erikoisalaan kuuluvat nykyään uusiutuvaan energiaan liittyvät projektit. Bergmannin energia-alan johtaja Claudia Greiner kertoo:

– Vuodesta 2013 lähtien Bergmann on neuvonut monia enimmäkseen tuulivoima-alan kansainvälisiä sijoittajia ja tuulipuistojen operaattoreita projektiensa kehittämisessä, hankintatoiminnassa ja rahoittamisessa Suomessa.

Uusiutuvan energian alalla toimivat yritykset tarvitsevat luotettavaa oikeusapukumppania koko projektin ajaksi, painottaa Greiner.

– Projektikauppojen ohella pohdimme useimmiten hallinto- ja ympäristöoikeuden kysymyksiä, julkisia tukia, sekä yrityksen sopivaa juridista rakennetta ja toimivaa rahoitussuunnitelmaa.

Infrastruktuuri ja teknologia

Bergmannin asianajotoimistossa näkyy myös infrastruktuuriin liittyvän yritystoiminnan nopea kasvu. Toimiston tyypilliset projektit liittyvät sellaisen infrastruktuurin luomiseen, joka on siihen sisältyvän teknologian takia monimutkainen, selittää Bergmannin infrastruktuurialan johtaja Peter Jaspers

– Tänä vuonna olemme esimerkiksi mukana metrolinjan jatkamisessa Helsingissä sekä LNG-terminaalin rakentamisessa Haminassa. Myös palvelinkeskushankkeet ovat nousussa.

– Näillä projekteilla on paljon yhteistä, täsmentää Jaspers. Ne ovat suurprojekteja, joiden toimintaketjuun kuuluu monta yritystä. Se vaatii erikoisneuvontaa sopimusten laatimisessa, muutosten hallinnassa, mutta myös dokumentaatiossa ja vaatimusten toteuttamisessa.

Miksi Bergmann?

Hans Bergmann vastaa kysymykseen kysymällä pelkästään: ”Miksei?” Ja selventää: ”Olemme energiaan ja infrastruktuuriin erikoistuneena asianajotoimistona Suomessa täysin ainutlaatuisia. Saksalaisyritysten kannalta plussana on myös se, että pystymme neuvomaan saksaksi ja ymmärrämme täysin asiakkaan oikeudellisen aseman ja kulttuuritaustan.”

Bergmannin asianajotoimiston meneillään olevat projektit Suomessa

-       Länsimetro: Helsingin metrolinjan jatkaminen länteen (edustaa sähkökiskojen toimittajaa)

-       Saukkovaara-Mäkiaho: tuulipuiston kehittäminen (edustaa sijoittajaa)

-       Hamina LNG: LNG-terminaalin rakentaminen (edustaa rakennuttajaa)

-       Muntila: tuulipuiston kehittäminen (edustaa sijoittajaa)

-       Olkiluoto 3: ydinvoimalan rakentaminen (edustaa putkistoa rakentavaa alihankkijaa)

www.bergmann.fi

Julkaisija: Editori.fi

Yhteydenotot:
Bergmann Attorneys at Law
Puh: +358 9 6962 070
office@bergmann.fi

.

Bergmann's legal services cover all matters that are typically relevant in international business projects and transactions: Bidding and contracting; administrative and environmental regulations; corporate and M&A; site management and human resources; claims management and dispute resolution.

Lainaukset

Claudia Greiner, Bergmannin energia-alan johtaja