Kasvun siementen kylväjä

Kansalaisrahoitus Oy saattaa yhteen joukkorahoituksesta kiinnostuneet sijoittajat ja asemansa vakiinnuttaneet, lupaavat, rahoitusta etsivät kasvuyhtiöt. Yli 30 järjestämässään rahoituskierroksessa Kansalaisrahoitus on kerännyt yli 50 miljoonan euron sijoitukset kasvuyhtiöihin.

Joukkorahoituksesta on tullut merkittävä vaihtoehto perinteiselle pääomasijoittamiselle, johon Suomen pääomasijoitusyhdistyksen mukaan käytettiin viime vuonna 80 miljoonaa euroa.

– Sekä sijoittajat että kasvuyhtiöt hyötyvät toiminnastamme. Olemme käyneet läpi satoja kasvuyrityksiä ja tarjoamme sijoittajille vain lupaavia yhtiöitä. Hyville kasvuyhtiöille on houkuttelevaa, että me joukkorahoituksen markkinajohtajana toteutamme rahoituskierroksen heidän puolestaan joustavasti ja luotettavasti. Yritys voi keskittyä ydinliiketoimintaansa eikä joudu kärsimään pitkistä rahoitusneuvotteluista. Syntyy positiivinen kierre, kun hyvät kohteet houkuttelevat enemmän sijoittajia ja nopeat rahoituskierrokset hyviä yhtiöitä, selvittää toimitusjohtaja Terhi Vapola.

NOPEAA JA TEHOKASTA JOUKKORAHOITUSTA

Esimerkki Kansalaisrahoituksen järjestämästä nopeasta ja tehokkaasta joukkorahoituksesta on ArcDia International Oy, jonka rahoituskierros ylimerkittiin ennätyksellisesti muutamissa tunneissa.

Seuraava Kansalaisrahoituksen kohdeyhtiö on rokotteita yleisiin allergioihin kehittävä Desentum Oy. Sen allergiarokotteet perustuvat tunnettujen allergeenien muokkaamiseen geeniteknologisesti siten, että allergiaoireiden sijaan ne käynnistävät allergialta suojaavien vasta-aineiden tuotannon. Alkuvaiheen kliinisten tutkimusten rahoituksen turvaamiseksi Desentum käynnistää Kansalaisrahoituksen kanssa joukkorahoituskierroksen. Se jatkuu lokakuun ajan ellei kierrosta ylimerkitä sitä ennen.

Desentumin kierros avaa samalla Kansalaisrahoituksen uuden sähköisen alustan, jossa sijoituskohteeseen voi tutustua ja sijoittaa verkkopalvelun kautta.

Sijoitustuoton lisäksi yrityksen toiminnan vastuullisuus on tärkeää yhä useammalle sijoittajalle. Vastuullisuus on tärkeää myös Kansalaisrahoitukselle.

– Pyrimme antamaan mahdollisimman kattavan kuvan siitä, että kohdeyhtiöt ovat isoriskisiä kasvuvaiheen sijoituskohteita, joissa sijoittaja voi menettää sijoittamansa pääoman osittain tai kokonaan, korostaa Vapola.

Kansalaisrahoituksen toimintaa valvoo Finanssivalvonta.

Lisätietoa ja yhteydenotot: www.kansalaisrahoitus.fi

Teksti: Maija-Liisa Saksa