Kaupunkilaisten pelto tuottaa lähiruokaa

Helmi Liiketalousopisto ja Ravintolakoulu Perho yhdistyvät 1.1.2017 Perho Liiketalousopistoksi. Tavoitteena on kytkeä kaupunkipelto kiinteäksi osaksi opetussuunnitelmaa, jonka yksi kulmakivistä on hyvinvointi.

Helsingissä toimintansa tammikuussa aloittava ammatillinen oppilaitos Perho Liiketalousopisto tuo ravintola-, matkailu- ja liiketalouden alan opiskelijat yhteisen pellon äärelle. Tavoitteena on, että pellon ympärille muodostuu kestävän gastronomian oppimiskeskus.

Perho Liiketalousopiston rehtori Juha Ojajärvi kertoo, että Malmin Longinojan pellolle ollaan käynnistämässä ruokaosuuskuntatoimintaa.

– Taustalla on ravintolakoulu Perhon jo käynnissä oleva yhteistyö Herttoniemen ruokaosuuskunnan kanssa. Longinojan pellon sijainti on ihanteellinen: Perho Liiketalousopiston Malmin kampuksen nurkalla. Voimme rakentaa pellon yhteyteen varastointitiloja ja oppilaitoksen pysäköintialue voi toimia sadonkorjuuaikaan vaikkapa yhteisten juhlien tai torimyyntitapahtumien pitopaikkana.

Mistä ruoka tulee?

Pelto kytketään kiinteäksi osaksi Perho Liiketalousopiston opetussuunnitelmaa, jonka yksi kulmakivistä on hyvinvointi.

– Ravintola-alan opiskelijat pääsevät näkemään ja kokemaan mistä ruoka tulee, miten se siirtyy ekologisesti ja kestävän gastronomian filosofian mukaisesti pellolta keittiöön ja asiakkaan lautaselle. Yhdistämme tähän ketjuun myös liiketalouden ja matkailun opiskelijat, jotka pääsevät mukaan viljelytoimintaan esimerkiksi tuotetiedon ja -kehityksen sekä myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta, Jarmo Åke, ravintolakoulu Perhon lehtori kertoo. Eikä toiminta rajoitu pelkästään oppilaitoksen sisälle.

– Kumppanuusmaatalouden eli Community Support Agriculture -mallin ideana on tukea pienimuotoista, luonnonmukaista viljelytoimintaa ja saada kaupunkilaiset ja muutkin sidosryhmät mukaan siihen, jolloin peltoa voidaan hyödyntää vaikkapa kuntouttavassa toiminnassa samalla, kun se tarjoaa virikkeitä lähialueen asukkaille, Heidi Hovi Herttoniemen ruokaosuuskunnasta täydentää.

Kohti kestävän gastronomian oppimiskeskusta

Longinojan pelto on siis paikka, jossa ruokaa kasvatetaan ekologisesti ja kestävästi. Sen ympärille halutaan luoda laaja yhteisöllinen gastronominen verkosto, jonka toimijat – viljelijät, opiskelijat, opettajat ja muut sidosryhmät – edesauttavat terveellisen, ravitsemuksellisen ja herkullisen ruokakulttuurin kehittymistä Suomeen.

– Haluamme viedä yhteisöllisyyden, hyvinvoinnin ja kestävän gastronomian mallin muihinkin oppilaitoksiin, Ojajärvi sanoo.

Julkaisija: Editori.fi

Yhteydenotot:
liiketalousopisto.fi
ravintolakouluperho.fi

.

Helmi Liiketalousopisto ja Ravintolakoulu Perho yhdistyvät 1.1.2017 PerhoLiiketalousopistoksi.

Lainaukset

Jarmo Åke, ravintolakoulu Perhon lehtori