Käytännön tutkimustyöllä maailman laatuhuipulle

Työskennellessään 1980-luvulla lääketehtaan palveluksessa tutkimus- ja tuotekehityslaboratoriossa Kaarlo Tohilan mielessä alkoi kyteä ajatus käyttövalmiiden laboratorio- ja tutkimuskemikaalien valmistuksesta. Idean pohjalta syntyi Oy FF-Chemicals Ab, ja tänä päivänä se tunnetaan alallaan maailmanluokan laadun mittarina.

Kaarlo Tohila kertoo, että tuohon maailman aikaan esimerkiksi teollisuusyritykset – jotka käyttävät tällaisia tuotteita mm. prosessivalvonnassa ja kemiallisten analyysien tekemisessä – valmistivat tarvitsemansa kemikaalit itse. Ulkopuolinen, käyttövalmiiden vaihtoehtojen valmistaja oli ajatuksena uusi, mutta sen mahdollisuudet ymmärrettiin nopeasti. Oy FF-Chemicals Ab sai toiminnalleen lupaavan startin, ja yritys on toiminut Kaarlon ja hänen vaimonsa Riitta Tohilan johdolla tasaisen kannattavasti koko olemassaolonsa ajan.

Ympärillä on toki tapahtunut kehitystä sitäkin enemmän. Monen asiakasyrityksen nimi, omistuspohja ja rakenne ovat ehtineet muuttua – silti itse asiakassuhde on säilynyt. Myös FFC:ssä (kuten Oy FF-Chemicals Ab alalla tunnetaan), on juuri toteutettu sukupolvenvaihdos. Yritys onkin onnistunut luovimaan muutoksen vesissä hyvin, omaan ydinosaamiseensa keskittyen ja sitä jatkuvasti kehittäen.

Yksi menestyksen avain on pitkässä juoksussa ollut toiminnan pitäminen pitkälti omissa käsissä.

– Asiakkaamme arvostavat entistä enemmän kokonaislaatua, kertoo FFC:n toimitusjohtaja Kaisa Tohila. – Tuotteiden laatu on tietysti yksi tärkeimmistä tekijöistä, mutta myös asiakaspalvelun ja toimitusvarmuuden kaltaisilla asioilla on oma merkityksensä.

Kilpailukentällä, jossa FFC kohtaa pääasiassa suuria kansainvälisiä teknokemian yrityksiä, juuri kokonaislaatu on osoittautunut pienen haukiputaalaisyrityksen kilpailueduksi. Kokemus on kerryttänyt vahvan ymmärryksen suomalaisen asiakkaan tarpeista, ja kun tuotteet tulevat suoraan tehtaalta ilman välivarastointeja koti- tai ulkomailla, toimitusvarmuus yltää yli 98 prosenttiin.

Kaarlo Tohila on kehittänyt tuotteitten laatua koko yrityksen olemassaolon ajan. Nyt voidaan perustellusti sanoa, että siinä on päästy ehdottomalle huipulle. FFC katsookin, että suomalaisen viranomaisen myöntämä testauslaboratorion akkreditointi ei enää anna riittävän kattavaa kuvaa heidän laatutasostaan.

– Suomesta ei löydy instituutiota, jolla olisi pätevyydet myöntää referenssimateriaalin valmistajan pätevyys, Kaarlo Tohila kertoo.

– Niinpä olemme jo vuodesta 2013 osallistuneet kansainvälisten korkeimman metrologian tason laitosten kanssa vertailumittauksiin pH- ja johtokykymittauksissa, ja menestyneet niissä erittäin hyvin.

Laadun kehittäminen onkin tapahtunut hyvin pitkälti käytännön tutkimustyön kautta; alan kattavin osaaminen löytyy omien seinien sisältä. Tuotantopäällikkö Heikki Tohila kertookin, että omat haasteensa vaikkapa rekrytoinneille asettaa se, että alan valmiiksi hallitsevaa ihmistä on mahdotonta löytää; sellaista kun ei käytännössä ole edes olemassa.

– Kaarlo on kehittänyt kaikki laatujärjestelmät ja hakenut tarvittavat sertifikaatit, Heikki Tohila sanoo. – Hän on kaiken sen takana, mikä liittyy tuotteiden laatuun ja kouluttanut muun henkilökunnan. Auditoijaviranomaiset ovat itsekin todenneet, että kaltaisellemme spesifille toimijalle ei löydy ulkopuolista laatustandardin vaatimaa koulutusta Suomesta.

Sukupolven vaihdoksen myötä tuon tietotaidon siirtäminen on yksi FFC:n tulevaisuuden menestyksen kulmakivistä. Heikki Tohila kertoo, että myös mainittuun kokonaislaatuun on pystyttävä panostamaan vieläkin enemmän.

– Maailma muuttuu yhä nopeammin, ja sen mukana myös meidän asiakkaittemme tarpeet, Heikki Tohila kertoo. – Palvelukonseptimme kehittäminen tämän mukaisesti on ratkaisevaa, ja se edellyttää yhä enemmän sitä, että pystymme reagoimaan muuttuviin tarpeisiin vieläkin paremmin.

FFC:llä on asiakkaita kaikilta toimialoilta, joilla tehdään mitä erilaisimpia kemiallisia laboratorio- ja tutkimustöitä. Mukana on niin paperi-, kaivos- öljy-, elintarvike- kuin lääketeollisuudenkin yrityksiä, tutkimus- ja koulutuslaitoksia sekä esimerkiksi terveydenhuollon, maanpuolustuksen ja maatalouden organisaatioita.

Vuosittain FFC valmistaa yli 500 tuotenimikettä, jotka se toimittaa suoraan asiakkaille. Asiakkaat arvostavat sitä, että yrityksen kaikki toiminta on keskitetty Haukiputaalle. Avainlipputunnus yhdistettynä ketterään, asiakkaan ihmisenä huomioivaan ja tehokkaaksi hiottuun palvelumalliin on edelleen yhdistelmä, jossa suomalaiset yritykset näkevät kiistatonta lisäarvoa.

Merkityksensä on myös perheyrityksen arvomaailmalla, johon FFC:n aito asiakaslähtöisyys voimakkaasti pohjautuu.

– Me haluamme omalta osaltamme auttaa asiakkaitamme keskittymään heidän oleellisimpaan tehtävään, analyysien ja tutkimustyön tekemiseen, Kaisa Tohila summaa yrityksen toiminta-ajatusta. – Pienenä yrityksenä paras kilpailuvalttimme on mahdollisimman tehokas ja tarkoituksenmukainen asioiden hoitaminen, ja olemmekin saaneet paljon hyvää palautetta nopeasta ja joustavasta toiminnastamme. Parhaimmillaan se on johtanut siihen, että parinkymmenen euron kemikaalipullo on säästänyt asiakkaan kokonaisen tuotantolinjan alasajolta. Teksti: Timo Mansikka-Aho

www.ff-chemicals.fi

Editori Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija