Kettu tietää miltä kana maistuu

Naapurin Maalaiskana on haukannut muutamassa vuodessa 10 % osuuden markkinasta tekemällä asiat ”lite bättre”. Kysyimme yrityksen nokkamiehiltä Mikko Karellilta ja Jyrki Sukulalta, mikä on heidän salaisuutensa ja miksi etiketissä on kettu?

– Kettu on kanan paras asiantuntija, sillä kettu tietää miltä kana maistuu, Sukula vastaa. Kaikki lähtee alkupään tekemisestä eli lintujen kasvatusolosuhteista ja ruokinnasta. Lintujen ruokavalio on tarkkaan mietitty, sillä on suora vaikutus lopputuotteen laatuun. Ajatus kiteytyy meidän sloganissa: ihminen on sitä mitä syö ja niin on muuten kanakin. Tuotantoeläinten hyvinvointi, ympäristöasiat, puhtaat tuotteet, läpinäkyvä tuotanto, terveellisyys ja ennen kaikkea hyvänmakuiset tuotteet ovat meidän juttu. Hyvä maku syntyy myös siitä, että tuotteemme eivät koskaan lillu marinadissa, vaan käytämme pääsääntöisesti pintamausteita.

Maajohtaja Karellin mukaan ajatus lähti alun perin halusta tehdä asiat hieman paremmin.

– Olimme Jyrkin kanssa kyllästyneitä tuotteiden samankaltaisuuteen ja aloimme pohtia, voisiko asioita tehdä valtavirrasta poiketen. Otimme käsittelyyn koko arvoketjun munasta kuluttajan lautaselle, rakensimme oman hautomon ja tuotantolaitoksen, jossa tuotanto käynnistyi huhtikuussa 2014. Kolmen vuoden jälkeen 10 % suomalaisista syö Naapurin Maalaiskanaa eri muodoissa, mistä olemme kiitollisia. Kaiken keskiössä meillä onkin kuluttaja, jonka eteen teemme asioita joka päivä.

OMG, ei GMO!

Naapurin Maalaiskanan lite bättre -mentaliteetti kulkee läpi yrityksen toiminnan alkutuottajista ja lintujen kuljetuksista, tehtaalle ja tuotekehitykseen. Suomessa syntyneet ja kasvatetut linnut ovat 100 % GMO-vapaita ja ne leikataan ja pakataan Liedon tuotantolaitoksella.

Päihittääkö luuton koipireisi kasslerin?

Naapurin Maalaiskana myöntää häpeilemättä haluavansa kehittää markkinaa, eikä hiihdellä perässä.

– Otimme mielellämme kopin, vaikka kehittäjän rooli onkin yleensä markkinajohtajalla. Tuomme markkinoille noin 5–10 uutuutta kolme kertaa vuodessa. Jyrki signeeraa tuotteidemme maut eli hän toimii luukkumiehen roolissa, Karell kertoo.
Sukula povaa kesän hittituotteeksi luutonta koipireittä, jonka eteen on paiskittu kovasti hommia.

– Mietimme, miten voisimme helpottaa kuluttajan valmistusprosessia. Koipireisihän on maukas tuote, mutta sen kypsyttäminen kestää kauan. Nyt kun luu on otettu pois, se valmistuu grillissä varttitunnissa  ja onnistuu varmuudella. Saapa nähdä, nuijiiko se tulevana grillikautena Kasslerin?

Käy tsekkaamassa NAAPURIN MAALAISKANAN kesäuutuudet ja reseptit kesägrillaukseen osoitteessa www.naapurinmaalaiskana.fi

Toptaste – uusi ruoka- ja ravintolamedia

Toptaste.fi ruoka- ja ravintolamedia tarjoaa ajankohtaisia uutisia, trendejä, ilmiöitä ja taiteilijoita ruokamaailmasta. www.toptaste.fi