Kotimainen proteiinin tuotanto on kestävää

Vaikka kuluttaja uskoo tekevänsä oikeita ratkaisuja ilmaston lämpenemisen estämiseksi, voi tulos olla päinvastainen. Näin käy, jos hylkäämme kotimaisen proteiinin ja lisäämme tuontia alueilta, joissa valkuaisaineiden tuotanto aiheuttaa metsäkatoa ja aavikoitumista.

Liisa Pietola, MTK:n ympäristöjohtaja, haluaa hälventää nykyisestä ruokakeskustelusta aiheutuneita huolia ja myös korjata syntyneitä vääriä mielikuvia. Hän vakuuttaa, että kotimaista nautakarjapohjaista proteiinia, maitotuotteita ja lihaa, voi syödä ahdistumatta, sillä ne eivät aiheuta metsäkatoa tai aavikoitumista missään. Suomessa karja syö nurmea ja kotimaista viljaa. Myös vesivaramme ovat runsaat eikä peltoja tarvitse kastella kuten muualla.

– Ilmaston muutos on äärimmäisen vakava asia ja kiihtynyt maankäyttö on lisännyt ilmaston lämpenemistä. Suomi on kuitenkin nurmea, viljaa ja metsää kasvava maa, jossa tuotetaan tarvitsemaamme proteiinia kestävästi. Vihreänä ja runsasvetisenä maana painimme aivan eri sarjassa kuin suuri osa maailman maista, muistuttaa Pietola.

Turvallista ruokaa perhetiloilta

Suomalainen ruoka tuotetaan Euroopan puhtaimmassa maassa ja ympäristössä. Talvi puhdistaa pellot taudeista ja tuholaisista. Viileä, valoisa kesä antaa makua. Perheviljelmät tuottavat turvallista ruokaa kestävin menetelmin. Suomessa ei typistetä lintujen nokkia eikä sikojen saparoita. Antibiootteja käytetään vain sairauksien hoitoon, ei ennaltaehkäisevästi. Kotimaiset kananmunat ovat salmonellavapaita.

Jokainen voi ottaa helpon ensiaskeleen omassa taistelussaan ilmastonmuutosta vastaan lopettamalla ruokahävikin omalta kohdaltaan. Valmiiksi tuotetun, kuljetetun ja pakatun ruuan poisheittäminen tuhlaa valtavasti työtä ja luonnonvaroja.

Editor Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija