Liikunnalla vireyttä ja toimintakykyä ikäihmisten korona-arkeen

Korona-arki eristyksissä kotona on vaikuttanut ikäihmisiin eri tavoin. Joillakin kirjastojen, muiden palvelujen ja eläkeläisryhmien sulkeminen on vähentänyt liikkumisen minimiin, mikä heikentää varsinkin vähän liikkuvien toimintakykyä entisestään. Tuki- ja liikuntaelinliitto Tule ry kannustaakin ikäihmisiä ylläpitämään toimintakykyään vaikka vain arkiliikuskelua lisäämällä.

Tule ry:n toiminnanjohtaja Marja Kinnunen kertoo, että liikkumattomuus ja pitkäaikaiset tuki- ja liikuntaelinongelmat ja -sairaudet vaikeuttavat todella monen suomalaisen arkea.

Liike on lääke moneen vaivaan

Jos ikääntyneen korona-aika on kulunut täysin sohvalla, jo pelkkä ylösnousu vetreyttää lihaksia ja niveliä. Täysin liikkumattomille siis pienikin liikuskelu tuo terveyshyötyjä. Liike auttaa moneen kolotukseen, kuten nivelrikkoon, ja pitää kropan ja mielen virkeänä.

– Ikääntyminen pienentää lihasmassaa, mutta hyvä uutinen on, että vielä yhdeksänkymppisenäkin voi treenata lihaskuntoa ja saada siitä merkittävää hyötyä, Marja Kinnunen kannustaa.

– Siinä missä esikouluikäinen ei ole kaatumisesta moksiskaan, voi se aiheuttaa kahdeksankymmentävuotiaalle vakavan luunmurtuman. Siksi tasapainon ja lihasvoiman harjoitteleminen on hirveän tärkeää. Se auttaa arkisten asioiden hoitamisessa ja jaksamisessa. Liike parantaa myös unen laatua ja vastustuskykyä.

– Mitä liikkumattomampi ihminen on ollut, sitä suuremman hyödyn hän liikunnasta saa. Siihen riittää jo arjen liikuskelu. Marja Kinnunen kuitenkin muistuttaa, että jos kipu estää liikkumista, on hyvä hakea neuvoja terveydenhuollosta. Useimmiten jonkinlainen liikunta on liikkumattomuutta parempi vaihtoehto. Mistä lähtisin liikkeelle?

Marja Kinnunen suosittelee liikkumisen lisäämistä olemassa olevan hyvän päälle rakentamalla.

– Kannattaa kiittää itseään jo hyvistä tottumuksista. Kun tiedät, mikä sinulta jo sujuu, mikä tuo iloa ja mihin olet liikkumistottumuksissasi tyytyväinen, voit pohtia haluaisitko lisätä niitä – on se sitten jumppa, kävely tai kotiaskareet.

– Muutos pienin askelin mieluisan asian parissa on todennäköisemmin pysyvämpi kuin hiki päässä aloittamalla. Näin koronatilanteessa kannattaa muistaa kohtuus, sillä liian rankka liikunta voi heikentää vastustuskykyä, hän huomauttaa.

– Jos teet viisi tuolilta nousua päivässä, siitä tulee 35 viikossa. Jos kävelet joka päivä kahdensadan metrin päähän ja takaisin, se tekee viikossa 2,8 kilometriä. Muutokset voivat olla pieniä, silti ne tekevät hyvää terveydelle ja toimintakyvylle, Marja Kinnunen kannustaa.

Avuksi voi ottaa myös motivaatiopsykologian miettimällä, miksi liikkuisin ja mitä tärkeitä asioita liikkuminen mahdollistaa omassa elämässä. Onko se lastenlasten kanssa touhuamista, uusia harrastuksia ja hyvää mieltä? Entä jos jatkan liikkumistani nykyiseen malliin – missä toimintakykyni on puolen vuoden päästä?

Tuki- ja liikuntaelinliitto Tule ry on 17 valtakunnallisen jäsenyhteisön yhteistyöjärjestö, joka jakaa tietoa, hyviä käytäntöjä ja edistää vuorovaikutusta tule-terveyden ja toimintakyvyn edistämiseksi sekä tule-ongelmien ja tule-sairauksien ennaltaehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Jäsenemme ovat kansalais-, potilas-, asiantuntija- ja ammattilaisjärjestöjä, joissa on yhteensä lähes 60 000 henkilöjäsentä tai toimijaa.

Tulostettavia jumppaohjeita täällä! Lähetä vaikka mummolle yksi joka viikko!

Jumppatyypin mukaan jaoteltuja jumppavideoita täällä.

suomentule.fi

Teksti: Eila Lokka