• Editor Helsinki/

Menestyneen ja vahvan yrityksen perustana on ainutlaatuinen magnesiitti-vuolukivilaji kaivos ja sen käyttöosaaminen

Kauniiden NunnaUunien tuomasta kodikkaasta lämmöstä ja kestävästä tunnelmasta voit nauttia täysin siemauksin ovathan polttopuun savupäästöt alansa puhtaimpia. Ne tuottaa patentoitu Kultainen Tuli -arina.

Arina-keksintö on vuosikymmenien aikaisen kehityksen tulos ja perustuu yrityksen kaivoksen vuolukivilajin kuumakestävyyden ja sen lämmön varaavuuden hyödyntämiseen tulisijojen tulipesissä. Tällaista yhdistelmää ei muissa tulisijoissa ole, jonka asiakkaamme ovat myös kokeneet.

NunnaUuni Oy:n historia alkaa 1980-luvulta, kun Juhani Lehikoinen perusti Nunnanlahden Uuni Oy:n 5.8.1982 ikänsä uuneja tehneen Paavo Lehikoisen ja hänen pojan Joukon kanssa 70 m² omarahoitteisessa hallissa. Tuotenimeksi tuli NunnaUuni, vanhoista vuolukivituotteistaan tunnetun paikkakunnan mukaisesti.

Paikkakunnalla vuolukivikaivoksien äärellä syntyneenä ja kasvaneena Juhani tiesi isänsä Tahvon ja ukin kokemuksesta kaikkien kaivosesiintymien vuolukivilajien kokemusperäiset tiedot ja teki niillä perusteilla kaivoslain mukaisen valtauksen isänsä tuntemaan Lössän kaivosalueeseen. Silloin kehitysaluerahasto, vakuutusyhtiöt ja pankit eivät arvostaneet vuolukivilajeja rahoituksen perusteeksi eikä maakunnan päättäjiltäkään tukea tullut. Tulisijojen teollisen valmistamisen aloittamista kuitenkin vahvisti hänen monipuolinen Helsingissä hankkimansa metalliteollisuuden osaaminen. NunnaUuneja arvostavat asiakkaat kannustivat yritystoiminnan laajentamisiin.

Uunikivi-esiintymän käyttö unohtui

Esiintymä nukkui ”prinsessan unta” vuodesta 1918 lähtien, kun sota katkaisi jugend talojen rakentamisen. Alue on tunnetuista esiintymistä vanhin ja siitä vuolukivilajista valmistetut jugend talot loistavat ainutlaatuisuuttaan Helsingissä tänäkin päivänä, niistä kuuluisin on Pohjolan talo. Tältä ajalta vuolukivi sai nimensä ja tunnettuutensa muotoiltavuutensa johdosta. Tulisijojen valmistukseen Lössän vuolukivilajia käyttivät ainoastaan paikalliset uunimestarit ja heihin lukeutuivat isä Tahvo ja myös Paavo. He joutuivat 40 vuoden ajan toimimaan kaikilla Nunnanlahden kaivoksilla käsisahureina ja pahoittelivat aina sitä, kun kukaan ei jatka parhaalla mahdollisella vuolukivikaivoksella, vaan he ovat joutuneet ”koluamaan” huonoimmat vuolukivilajit. Silloin 1950 luvulla kaivoksia oli 11 ja niistä yksi toimi heikosti vuoteen 1975 asti.

Kivilajille erikoisinta on se, että kestävä pinta syntyy palamisen korkeasta lämpötilasta

Viime vuosien tutkimukset osoittavat sen mitä uunimestarit jo aikoinaan kokivat, että vuolukivilajit koostuvat talkin lisäksi kymmenistä erilaisista ja erikokoisista mineraaleista, joiden lämpö- ja lämmönkestävyysominaisuudet poikkeavat toisistaan suuresti, kertoo toimitusjohtaja Johannes Uusitalo ja jatkaa: Vuolukivilajin tekstuuri, suuntautunut talkkirakenne yhdessä magnesiitin kanssa antaa lajille kuumakestävyyden ja lämmönjohtavuuden perustan.

NunnaUuneissa kiven suuntautuneisuus asetetaan tulipesään, tulta vasten kohtisuoraan. Käytön aikana korkeassa lämpötilassa tapahtuu kemiallinen reaktio, jossa magnesiitti ”sulaa ja juottuu” pintaan kuumuutta äärimmäisen hyvin kestäväksi periklaasiksi. Hyväkin vuolukivilaji hajoaa korkeassa lämpötilassa väärin päin käytettynä ja estää lämmön etenemisen, mikä on vahvistettu Markkinatuomioistuimessa 1994 (DN:o 23/93). Tulipesässä ja savukanavissa lämpö siirtyy lustojen suuntaisesti nopeasti pintaa syvemmälle, jolloin lämpöenergiaa ei pääse karkaamaan savun mukana ulos. Tulisijan pinnassa taas kivet asennetaan siten, että lustat ovat pinnan suuntaisesti, jolloin lämpö vaeltelee pinnassa ja siirtyy hidastuen ja tasaisesti huonetilaan säteilylämpönä.

Vuolukivi varastoi lämpöä noin viisi kertaa nopeammin ja tehokkaammin kuin esimerkiksi tiili tai valetut elementit. Tästä syystä varaavien takkojen ominaisuudet eivät ole samanlaisia. Ostajan on helppo vertailla eri takkojen niiden suoritustasoilmoitusten perusteella.

Kodin keskipiste muuntuu moneksi

NunnaUunien laajasta valikoimasta löytyy sopiva tulisija jokaiseen tilaan ja tarpeeseen: tunnelmanluojaksi, nopeasti lämpeneväksi lämmönlähteeksi, tilanjakajaksi, suoralle seinälle tai kulmaan.

Takan ilme voi olla perinteinen tai moderni, pinta harmonista vuolukiveä tai pinnoitettuna keraamisella laatalla tai lasilla. Voit myös suunnitella täysin oman uniikin mallisi. Yksi on kuitenkin yhteistä kaikille NunnaUuneille: jokaisessa sisus on aitoa magnesiitti-vuolukivilajia.

www.nunnauuni.com

Editori Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija