Mikrobit pois jopa vuodeksi itsedesinfioivalla pinnoituksella

Valon avulla itsedesinfioituva pinnoite tekee työtä vuorokauden ympäri tuhoten taudinaiheuttajat. Kotimainen, testattu menetelmä on jo käytössä sadoissa kohteissa.

– Kyse on valokatalyysistä, jossa muodostuvat happiradikaalit reagoivat pinnoilla esiintyvien mikrobien kanssa tuhoten ne, toteaa prosessin kehittäneen Plasmonics Oy:n toimitusjohtaja Pasi Keinänen.

– Katalyysipinnoite tuhoaa yhteistyössä valon kanssa mm. mikrobeja, viruksia, bakteereja ja homeitiöitä. Tutkimuksen mukaan valokatalyysillä kyetään tuhoamaan pinnoilla esiintyvästä influenssaviruksesta 98 % kahden tunnin kuluessa normaalissa huoneenvalossa.

Desinfiointipalvelua tuottaa Nanoksi Finland Oy, jonka toimitusjohtaja Jukka Laks kertoo:
– Käsittelyn jälkeen pinnoite aktivoituu uudelleen ja jatkaa mikrobien tuhoamista vain valon voimalla, joten menetelmä ei vaadi uusimista harvoin kosketelluilla pinnoilla. Runsaasti kosketeltavat pinnat, kuten ovenkahvat, säätimet ja kytkimet, suositellaan käsiteltäviksi 12 kuukauden välein.

Pinnoitus on turvallisuusteko

Nanoksin palvelu kohdistui aluksi erityistä puhtautta vaativiin ympäristöihin, kuten hoivakodit, sairaalat ja laboratoriot.

– Koronapandemian levittyä tuotteemme ja palvelumme oli jo testattu vaativissa oloissa. Tarpeen kasvamisen myötä olemme tänä vuonna käsitelleet jo satoja suurten yleisöjen kohteita, mm. museoita ja huvipuistoja. Myös yritysten pääkonttorit ovat heränneet takaamaan työntekijöidensä ja asiakkaidensa terveys pandemian aikana.

Tulevana syksynä Nanoksin tilauslistalta löytyy myös taloyhtiöitä, joiden rappukäytävät, hissit ja muut yhteiset tilat desinfioidaan asukkaiden turvaksi.

– Katalyysipinnoitus on selkeä turvallisuusteko, toteaa Laks.

– Näin flunssakauden alla kannattaa tiedostaa, että pinnoitus suojaa myös tavallisilta tartuntataudeilta. Normaali flunssa aiheuttaa suuria kustannuksia yrityksille ja sen oireet lisäävät myös koronatestaustarvetta, josta seuraa kuluja koko yhteiskunnalle. Pintojen desinfiointi maksaa itsensä takaisin nopeasti vähentämällä kaikkia tartuntoja.

Nanoksi

Nanopinnoitteilla voidaan suojata kylpyhuoneen lisäksi keittiön, eteisen ja ulkotilojen pintoja ja vähentää remontointitarvetta. Lisätietoja:

Yrityksen verkkosivut

Editor Helsinki – yritysviestinnän asiantuntija