Oikeanlainen ilmanvaihto poistaa sisäilman epäpuhtauksia

Suurin osa suomalaisista asuu painovoimaisella tai ainoastaan koneellisella poistoilmanvaihdolla varustetussa talossa. Kun elintapamme muuttuvat, taloon tehtävät perusparannukset aiheuttavat suuria haasteita ilmanvaihdon toimivuuteen.

– Mikäli huollettavat ja vapaat korvausilmareitit puuttuvat, ilma kulkee rakenteiden läpi. Talon rakenteet toimivat tällöin suodattimena, mutta niitä ei päästä puhdistamaan, jolloin rakenteen tuoksua ja muita epäpuhtauksia kulkeutuu huoneilmaan. Rakenteisiin kertyvä lika toimii myös kasvualustana, kertoo toimitusjohtaja Mikko Runtti FinLuft Oy:ltä.

Taloihin on satunnaisesti lisätty korvausilmaa perinteisillä ikkunaja seinäventtiileillä. Runtin mukaan tyypillinen ongelma perinteisissä korvausilmaratkaisuissa on kuitenkin se, että ne suljetaan talvella ja ilmaa otetaan rakenteiden ja muiden epäpuhtaiden reittien läpi.

Paras ilmanvaihto toimii kokonaisuutena oikein Talo on kokonaisuus. Ilmanvaihdon tulee toimia niin, että puhdas korvausilma johdetaan huollettavasta ja vapaasta reitistä puhtaisiin tiloihin. Siirtoilmareiteillä varmistetaan, että korvausilma pääsee liikkumaan kohti poistopistettä vapaasti. Huoneilman epäpuhtaudet ja kosteudet poistuvat hallittua reittiä pitkin ulos talosta eivätkä jää rasitteeksi talolle ja ihmisille.

Näin saadaan turvattua taloon puhdas ja raikas sisäilma. FinLuft Oy:n ratkaisulla ilma tuodaan huoneistoon hellävaraisesti ilman vedon tunnetta. Jotta ilmaa ei tarvitse vaihtaa liikaa, korvausilma sekoitetaan huoneilmaan. Näin pienemmällä korvausilmamäärällä saadaan hyvä ja raikas sisäilma.

– Sekä korvaus- että sisäilma puhdistetaan hyvällä allergiasuodattimella, joka poistaa muun muassa siitepölyn. Ilma ohjataan huoneen yläosaan ja samalla saadaan huoneen lämmin energia hyötykäyttöön, Mikko Runtti kertoo.    Teksti: Tarja Rannisto

FinLuft

Pyydä meidät kotiisi veloituksettomalle kartoituskäynnille, jonka aikana ilmanvaihdon nykytilanne selvitetään.
Havaintojen pohjalta esitämme taloon parhaiten sopivan kokonaisuuden.

Kartoituskäynnit numerosta 050 440 5559
info@finluft.fi