Proffs på rörbockning Joros siktar på den nordiska marknaden

Finländska Joros Oy har know-how och moment för att bocka till och med ett metallrör på mer än 200 millimeter. Bolaget som tidigare var känt för sina brygg- och småbåtsprodukter har utvidgat sin verksamhet till processindustrin och satsar nu på allvar på den nordiska marknaden.

Joros 70 järnhårda proffs drar försorg om produkternas kvalité, effektiviteten i verksamheten och försörjningstryggheten. Rörbockningsmaskinen på bilden har bockningskapaciteten DN200 med en 13 millimeter tjock rörvägg.

Tack vare en ny maskin kan bolaget erbjuda metallrörsbockning av upp till 225 millimeter breda rör.

– Med kallbockning av stora rör sparar vi industrins svetsningsbehov och den tid som åtgår till den. När ett rör alltigenom är av samma material, minskar också risken för läckor till ett minimum. Dessutom utför vi elektrolytpolering av rostfria stålprodukter, berättar Joros styrelseordförande Markus Silfverberg

Den tunga industrin i sikte

Export till de övriga nordiska länderna är ett naturligt drag för den svenskspråkige Silfverberg också för att kvalitetskraven är likadana i de nordiska länderna. Skillnaden är bara att marknaden är större.

– I Sverige finns det mycket tung industri och därigenom ett intressant klientel. Svenskarna är också vana vid internationell handel och kan erbjuda sina produkter världen runt, vilket gagnar oss underleverantörer. Text: Eila Lokka

www.joros.fi/se

Joros Oy • Omsättning: 8 M€ • Kontaktuppgifter: www.joros.fi/se • +358 40 900 4265

Editor Helsinki