Puhdasta ja vastuullista energiakumppanuutta

Sähköyhtiöitä kilpailuttavat kuluttajat kiinnittävät hinnan ohella entistä enemmän huomiota myytävän energian alkuperään ja energiayhtiöiden vastuullisuuteen. Myös yritysasiakkaat hakevat nyt vastuullisempia vaihtoehtoja ja kestävän kehityksen mukaista energiakumppanuutta.

Asennemuutos on nähty selkeästi myös Lumme Energiassa. Uusiutuvaan energiaan, aurinkoenergiateknologiaan sekä sähköisen liikenteen infraratkaisuihin ja lataamispalveluihin erikoistuneen yhtiön asiakaskunta kasvaa tasaisena virtana eikä se ole liiketoimintapäällikkö Joonas Kinnusen mukaan mikään ihme.

– Nyt halutaan oikeasti tietää, onko ostettava energia tuotettu vastuullisesti ja kestävästi. Samoilla kriteereillä tarkkaillaan myös sähköyhtiöiden toimintaa, Kinnunen toteaa.

"Lumme Energian arvot konkretisoituvat vastuunkannoksi ympäristöstä sekä halusta kehittää ja lisätä uusiutuvan ja päästöttömän energian käyttöä".

Asiakkaat muutoksen takana

Muutoksen moottoreina ovat nimenomaan asiakkaat, jotka pakottavat yritykset miettimään energiaratkaisujaan entistä tarkemmin. Kysyntää ohjaavat samaan suuntaan myös yritysten omat vastuullisuuslinjaukset.– Nekin edellyttävät, että koko toiminta- ja tuotantoketju täyttää vastuullisuuden ja kestävän kehityksen kriteerit – myös käytetyn energian osalta, Kinnunen tähdentää.

Osa sähkönmyyntituloista ilmaston suojeluun

Vastuullisuus on otettu vakavasti myös Lumme Energiassa. Yhtiön arvoiksi on kirjattu välittäminen, kantaaottavuus ja uudistuminen. Ne konkretisoituvat vastuunkannoksi ympäristöstä sekä halusta kehittää ja lisätä uusiutuvan ja päästöttömän energian käyttöä. Tarjolla on muun muassa EKOenergiaa, uusiutuvaa vesivoimaa, aurinkosähköä, tuulisähköä, biosähköä sekä niiden yhdistelmiä.

Lumme Energia on yhdessä tytäryhtiönsä Solarigon kanssa Suomen suurin aurinkovoimaloiden rakennuttaja.

Teksti: Timo Sormunen

www.lumme-energia.fi